چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیریم؟

اگرچه طبق قانون حضانت فرزند (پسر و دختر) تا 7 سالگی با مادر می باشد، ولیکن در مواردی ممکن است براساس صلاحدید دادگاه و در نظر گرفتن شرایط والدین، حضانت برخلاف آنچه که در قانون ذکر شده برای فرزند زیر 7 سال نیز به پدر واگذار شود و یا این که مادر تمایل داشته باشد که حضانت فرزند خود را بعد از 7 سالگی نیز برعهده بگیرد که در چنین شرایطی بهترین وکیل در تبریز می تواند به شما در سلب حضانت پدر کمک کند.

مجله وکیل چی (vakilchi.com) در این مقاله قصد دارد موضوع چگونه حضانت فرزند را از پدر بگیرم؟ را مورد بررسی قرار دهد و در این زمینه اطلاعات حقوقی مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهد با ما همراه باشید.

حضانت فرزند بعد از طلاق زوجین چگونه است؟

مسئولیت مراقبت و نگهداری از فرزندان بعد از طلاق تا 7 سالگی به مادر سپرده می شود و پس از آن تا زمان سن بلوغ فرزندان (دختر 9 سالگی و پسر 15 سالگی) پدر وظیفه مراقبت و نگهداری از فرزندان را دارد. بعد از سن بلوغ فرزندان خود تصمیم می گیرند که می خواهند با کدام یک از والدین باشند. در اغلب موارد مادر دادخواستی را برای حضانت فرزند بعد از 7 سالگی به دادگاه ارائه می دهد که در این مورد دادگاه تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود و برای دریافت رای مثبت در این مورد توصیه می کنیم حتما قبل از هر گونه اقدامی با بهترین وکیل در تبریز مشاوره داشته باشید.

چگونه حضانت فرزند زیر 7 سال را از پدر بگیریم؟

طبق ماده 1169 قانون مدنی حضانت کودک زیر 7 سال به مادر سپرده می شود و پدر نمی تواند این حق حضانت را سلب کند. اما این ماده قانونی دارای شروطی است که باید رعایت گردد در غیر این صورت پدر می تواند حضانت را از مادر بگیرد.

یکی از شروط برای حضانت فرزند زیر 7 سال این است که مادر حق ازدواج مجدد ندارد؛ در غیر این صورت بر اساس ماده 1170 قانون مدنی اگر مادر در مدتی که حضانت فرزند به او سپرده شده دچار جنون شود و یا ازدواج مجدد کند پدر می تواند حضانت را از او بگیرد. همانطور که در این ماده قانونی ذکر شده جنون نیز یکی از موارد سلب حضانت فرزند به شمار می آید.

البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که دادگاه در هر شرایطی مصلحت کودک را در اولویت قرار می دهد و با بررسی این موضوع حضانت را به یکی از والدین واجد شرایط واگذار می کند.

چگونه بعد از 7 سالگی فرزند، حضانت او را از پدر بگیریم؟

همان طور که گفتیم طبق قانون مدنی حضانت فرزند تا 7 سالگی حق مادر بوده و پدر نمی تواند حضانت مادر را سلب کند مگر دلایل عدم صلاحیت مادر را بتواند در دادگاه به اثبات برساند. اما سوال این است که بعد از سن هفت سالگی چگونه حضانت را از پدر می توان گرفت؟

طبق تبصره ماده 1169 قانون مدنی بعد از این که کودک وارد سن 7 سالگی شد در صورتی که پدر درخواست حضانت را داشته باشد دادگاه برای بررسی این موضوع برگزار می شود و چنانچه پدر از شرایط لازم برای مراقبت و نگهداری از فرزند برخوردار باشد حضانت به پدر سپرده می شود اما در مواردی تنها شریط مالی و رفاه مادی کودک حائز اهمیت نمی باشد بلکه وابستگی کودک و همچنین احوالات روحی و درونی او باید در اولویت برای انتخاب حضانت باشد.

اگر به حکم دادگاه برای واگذاری حضانت فرزند بعد از 7 سالگی به پدر اعتراض دارید توصیه می کنیم حتما از طریق بهترین وکیل در تبریز به رای صادره اعتراض کنید که برای این مورد لازم است مدارک و مستنداتی را برای بازپس گیری حضانت به دادگاه ارائه دهید.

چگونه بعد از 7 سالگی فرزند، حضانت او را از پدر بگیریم؟

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

اگر دادگاه در هر صورت قبل و یا بعد از 7 سالگی حضانت فرزند را به پدر واگذار کرده باشد چگونه می تواند حضانت او را سلب کرد؟

براساس ماده 1173 قانون مدنی، اگر در صورت عدم مراقبت صحیح و انحطاط اخلاقی یکی از والدین که حضانت فرزند با او است سلامت جسمانی و تریبتی فرزند با خطر مواجه شود والد دیگر می تواند با ارائه درخواست خود به دادگاه و اثبات عدم صلاحیت والدی که حضانت با او بوده، تقاضای حضانت خود را مطرح کند.

از مهم ترین مواردی که می تواند موجب سلب حضانت فرزند از پدر شود به قرار ذیل است:

  • داشتن سابقه اخلاقی فساد و فحشا
  • وارد آمدن صدمه های بدنی به کودک
  • اعتیاد به مواد مخدر و مصرف مشروبات الکلی
  • ابتلا به بیماری های روانی که این مورد باید توسط پزشک قانونی تایید گردد.
  • سو استفاده و اجبار کودک به انجام مشاغل و کارهای ضد اخلاقی مانند جابه جایی و قاچاق مواد مخدر

در صورتی که پدر دارای یکی از موارد فوق الذکر باشد باید در دادگاه توسط مادر به اثبات برسد به عنوان مثال تنها بیان این که پدر اعتیاد دارد توسط مادر، در دادگاه موجب سلب حضانت نخواهد شد بلکه باید از طریق ارائه مدارک بتواند دلیل خود را در دادگاه به اثبات برساند، از سوی دیگر در صورتی که به فرزند از جانب پدر آسیبی وارد شده باشد دادگاه بلافاصله حضانت پدر را سلب می کند که البته دراین مورد لازم است حتما از بهترین وکلا کمک بگیرید تا ضمن اثبات ادعای خود و دریافت نتیجه نهایی دلخواه، روند پرونده را نیز در مدت زمان کمتری به پایان برسانید.

شرایط سلب حضانت فرزند از پدر

کلام آخر

دادگاه صالح برای تعیین حضانت ابتدا مصلحت فرزند را در اولویت قرار می دهد ولیکن در صورت لزوم خواست فرزند را نیز مدنظر قرار می دهد. در صورت مواجه با هر گونه مشکل حقوقی مشابه و نداشتن اطلاعات لازم در این زمینه قبل از هرگونه اقدامی با بهترین وکیل مشورت کنید و یا این که با مراجعه به مجله وکیل چی از هر کدام از وکلای متخصص در حوزه های مختلف حقوقی و کیفری کمک بگیرید. در صورت هرگونه انتقاد و پیشنهاد می توانید از طریق سایت وکیل چی با ما در ارتباط باشید.

منبع: اکونا پرس