حیدری: «بریکس» منجر به کمرنگی تحریم‌ها می‌شود

حیدری: «بریکس» منجر به کمرنگی تحریم‌ها می‌شود

شهریار حیدری نماینده قصر شیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب در مجلس شورای اسلامی در گفت‌ وگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه توانای خبرگزاری فارس با اشاره به عضویت ایران در پیمان بریکس گفت: «هر نوع پیمان منطقه‌ای و بین‌المللی ناشی از قدرت کشورهای مختلف متناسب با شرایط جغرافیایی و اثرگذاری در جامعه جهانی است. از طرفی مبنا تمام پیمان‌های بین‌المللی بیشتر اقتصادی و اثرگذاری یک کشور در سطح جهانی است. بریکس نیز ناشی از همین مؤلفه است.»

بریکس (BRICS) نام گروهی به رهبری قدرت‌های اقتصادی نوظهور است که از کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی و ایران تشکیل شده‌است.حجت الاسلام رئیسی، رئیس جمهور در اجلاس بریکس در ژوهاسنبورگ پایتخت آفریقای جنوبی شرکت و دوم شهریور در آن سخنرانی کرد. در این نشست سران ۷۰ کشور جهان دعوت داشتند اما از دولت‌های اروپایی دعوت به عمل نیامده بود.

وی با بیان اینکه بریکس موجب اثرگذاری بیشتر جمهوری اسلامی در عرصه جهانی می شود، گفت: «امروز ایران علاوه بر پیمان شانگهای به عضویت بریکس هم درآمده و این نشانگر قدرت جمهوری اسلامی در جهان است.»

نائب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: «اهمیت این عضویت از حیث مقابله با قدرت مطلق آمریکا است. آمریکا تلاش می‌کرد همواره به عنوان یک قدرت بلامنازع در جهان باشد اما حال با پیوستن ایران به بریکس و انعقاد قرارداد‌های مختلف در کشور‌های آفریقایی، آسیایی و دیگر نقاط جهان این قدرت آمریکا تهدید شده است. با این تفاسیر آمریکا امروز دیگر قدرت اول جهان نیست.»

حیدری با تاکید بر نقش بریکس در کم رنگ کردن تحریم‌ها گفت: «یقیناً بریکس موجب کم اثری تلاش‌های مذبوحانه آمریکا و کشورهای غربی در جهت تحریم‌‌ها علیه جمهوری اسلامی ایران شده است.»

وی افزود: «عضویت جمهوری اسلامی در بریکس، همچنین عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای، قرارداد ۲۵ ساله با چین و قرارداد ۲۰ ساله با روسیه سبب شده که تحریم‌ها اثر چندانی نداشته باشند. قطعاً در آینده نیز بلا اثر خواهد شد.»

دستیار رئیس جمهوری روسیه، «ایگور لویتین» سه شهریور در پیامی عضویت ایران در بریکس را باعث تقویت هر چه بیشتر تعامل در اجرای کریدور بین المللی حمل و نقل "شمال جنوب" دانست. رئیس جمهور چین، «شی جین پینگ» نیز در ۲ شهریور در دیدار با حجت الاسلام رئیسی تاکید کرد که چین آماده تقویت همکاری‌های دوجانبه با ایران و توسعه همکاری در بسترهای مختلف برای تقویت روند چندجانبه‌گرایی است.

نائب رئیس دوم کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس عنوان کرد: «با توجه یه اینکه آمریکا محور تحریم‌ها و برجام است، قطع به یقین بریکس اثرات مثبتی بر روند برجام نیز خواهد داشت. امروز آمریکا باور می‌کند که جمهوری اسلامی یک قدرت جهانی است و باید دیدگاهش را نسبت به ایران تغییر دهد.»

عضویت ایران در بریکس ۲ شهریور ۱۴۰۲ توسط «سیریل رامافوسا» رئیس‌جمهور آفریقای جنوبی در کنفرانس خبری مشترک با سران کشورهای روسیه، چین، برزیل و هند، اعلام شد.

پایان پیام/

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.