پنج حقیقت جذابی که باید در مورد تاریخچه نمایشگاه IFA بدانید! از آلبرت انیشتین تا جنگ جهانی دوم

اگر تا به حال با اخبار مربوط به نمایشگاه ایفا برخورد کرده باشید، حتما می‌دانید که این مراسم یکی از قدیمی‌ترین نمایشگاه‌هایی است که هر ساله برگزار می‌شود و در طی آن، شرکت‌های زیادی برای معرفی محصولات خود در آن حاضر می‌شوند.

اما آیا تا به حال این سوال برایتان پیش آمده که آلبرت انیشتین چه ارتباطی به این نمایشگاه دارد؟ چرا که با یک سرچ ساده می‌توان تصاویر سیاه و سفید فراوانی از او را در نمایشگاه ایفا یافت.

ما در ادامه این مطلب می‌خواهیم حقایق زیادی از این رویداد را برای شما معرفی کنیم. پس اگر در این باره سوالی دارید و یا کنجکاوید که بدانید اصلا این رویداد با چه هدفی برگزار می‌شود، تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

نمایشگاه ایفا که با هدف معرفی و رونمایی از محصولات جدید در حوزه فناوری برپا می‌شود، امسال قرار است از تاریخ جمعه 1 سپتامبر 2023 (10 شهریور 1402) آغاز شود و تا سه‌شنبه 5 سپتامبر (14 شهریور 1402) ادامه داشته باشد.

برگزاری ایفا چگونه رقم خورد؟

نمایشگاه فناوری ایفا برای اولین بار در سال 1924 برگزار شد. در آن زمان، هنوز محصولات زیادی معرفی نشده بودند، ولی مهم‌ترین محصول آن زمان، رادیو نام داشت. حتما تصویر آلبرت انیشتین را در هنگام معرفی رادیو در این مراسم دیده باشید. البته ما در بخش پایین، آن را قرار دادیم.

رادیو توانست توجه بازدیدکنندگان زیادی را به خود جلب کند. حتی در همان روزهای اولیه، حدود 180000 نفر به نمایشگاه IFA برلین آمدند تا از این محصول جذاب دیدن کنند.

چرا نام ایفا تغییر کرد؟

نمایشگاه تجاری ایفا در ابتدا Große Deutsche Funkausstellung نامیده می‌شد، یعنی نمایشگاه بزرگ رادیویی آلمان؛ ولی کمی بعد در سال 1939، نام آن به Große Deutsche Rundfunk- und Fernseh-Rundfunk-Ausstellung Berlin یا نمایشگاه بزرگ پخش رادیو و تلویزیون آلمان برلین تغییر کرد.

افراد از این عنوان تنها تا دهه 1970 استفاده کردند و سپس آن را Internationale Funkausstellung Berlin یا نمایشگاه بین‌المللی رادیو برلین نامیدند. با این کار، توجه افراد بیشتری از سراسر جهان به این رویداد جلب شد.

در سال 2005، برگزارکنندگان تصمیم گرفتند که از نام کوتاه‌تری استفاده کنند. اکنون به جای نام‌های طولانی می‌توان از ایفا استفاده کرد.

این نمایشگاه هر چند سال یکبار برگزار می‌شود؟

اگرچه اولین بار در سال 1924، رویداد ایفا رقم خورد ولی به دلیل وقفه‌ای که به خاطر جنگ جهانی دوم در آن به وجود آمد، برگزارکنندگان سعی کردند که آن را از سال 1971 تا 2005 هر دو سال یکبار برگزار کنند.

در سال 2006، شاهد روند عادی این مراسم بودیم؛ یعنی هر ساله شرکت‌های زیادی به برلین می‌آمدند و به معرفی محصولات خود می‌پرداختند.

آیا ایفا همیشه در برلین برگزار می‌شد؟

اگرچه ایفا اکنون در برلین آلمان برگزار می‌شود، ولی همیشه اینطور نبوده است. از پایان جنگ جهانی دوم تا سال 1970، مکان نمایشگاه تجاری IFA تغییر کرد.

این نمایشگاه قبلا در دوسلدورف، فرانکفورت/ ماین و اشتوتگارت برگزار می‌شد. ولی در سال 1971 برای همیشه به برلین بازگشت و هم اکنون قرار است تا سال 2023 در مسه برلین برپا شود.

نمایش محصولات جدید در حوزه فناوری

در آن روزگار، برگزارکنندگان نمایشگاه ایفا سعی می‌کردند که بدون هیچ زرق و برق خاصی از محصولات جدید فناوری رونمایی کنند. فیزیکدان و برنده جایزه نوبل، آلبرت انیشتین، درباره علم و فناوری سخنرانی کرده بود و سپس آن را از رادیو (محصول ویژه آن زمان) پخش کردند.

آلبرت انیشتین درباره علم و فناوری و معرفی محصول رادیو به شنوندگان خود اینچنین گفت:

شرم بر کسی که نسبت به شگفتی‌های علم و فناوری بی‌توجه باشد! او هم‌مانند حیوانی است که بدون درک چیزی به چرا می‌رود!

نوشته پنج حقیقت جذابی که باید در مورد تاریخچه نمایشگاه IFA بدانید! از آلبرت انیشتین تا جنگ جهانی دوم اولین بار در منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان