انتقاد نماینده امریکا از وضع محدودیت‌ها بر تحصیل دختران در افغانستان

بیت ون سکاک، نماینده امریکا در بخش عدالت کیفری بین‌المللی از وضع محدودیت ها بر تحصیل دختران در افغانستان انتقاد کرد.

بیت ون سکاک، نماینده ایالات متحده در امور عدالت جزایی جهانی، ممنوعیت تحصیل دختران و زنان افغانستانی توسط طالبان را «غیرعادلانه‌ترین» اقدام خوانده و گفته که رفتار اذیت کنندۀ زنان توسط طالبان را از نزدیک زیر نظر دارند.

به نقل از رسانه‌های امریکایی، سکاک روز گذشته به رسانه‌ها گفت: «وقتی بحث آموزش دختران مطرح می‌شود، در واقع یک اقدام غیرعادلانه از سوی طالبان است. دختران جوان را از برنامه‌ریزی آینده‌شان، فعالیت‌های عمومی، فعالیت در توسعۀ اجتماع محروم کرده است. به همین دلیل ما در تلاش دور کردن این محدودیت‌ها هستیم.»

نماینده امریکا در امور عدالت جزایی جهانی همچنان رفتار کنونی طالبان با دختران و زنان افغانستانی را به تبعیض یا «آپارتاید نژادی» در افریقای جنوبی تشبیه کرده گفت که کشورش هنوز موضع روشنی در مورد «تبعیض» یا آپارتاید جنسیتی در افغانستان ندارد.

سیستم حکومتی و قانون آپارتاید یا تبعیض جنسیتی در افریقای جنوبی در سال ۱۹۴۸ ایجاد شد که تفاوت برخورد با سفیدپوستان و سیاه پوستان را به میان آورد، پس از آن گروه‌های مختلف از جمله کنگرۀ ملی افریقا جنگ علیه آپارتاید جنسیتی را به راه انداختند که سرانجام با رهایی نلسون ماندلا، رهبر این کنگره در سال ۱۹۹۰ پیروز شدند.

منبع: اطلس