آنچه در ۲۴ ساعت اخیر مرز مهران گذشت

آنچه در ۲۴ ساعت اخیر مرز مهران گذشت

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، عشقی است در میان دل ما که کیمیاست، این عشق، این جنون، همۀ آبروی ماست

ثانیه به ثانیه مرز مهران پذیرای خیل عظیمی از زائرین اربعین حسینی است به طوری که طبق گزارش مسؤلان از ابتدای ماه صفر تا روز گذشته تردد ۲ میلیون و ۹۱۳ هزار و ۲۲۳ خودرو در محورهای استان ثبت شده است.

کمبود ناوگان عمومی و افزایش نرخ کرایه در کشور عراق باعث شده زائرین با مشکلاتی مواجه شوند که نیاز است مسئولان جهت رفع این مسائل رایزنی کنند.

بنیاد مستضعفان در اربعین به یاری محرومان شتافته و سهمی در کارهای خیرخواهانه داشته است همچنین جهت رفاه حال زائران در مسیر اربعین مواکب این بنیاد پای کار هستند.

آموزش و پرورش یکی از دستگاه‌هایی است که در ایام اربعین با دارا بودن اماکن و ظرفیت هایی که در اختیار دارد می‌تواند نسبت به تامین اسکان زائرین اربعین اقدام و خدماتی به آنها ارائه دهد.

جاذبه عشق به حسین

زهرا سهرابی یکی از زائرین اربعین به خبرنگار فارس گفت: امسال کربلا غوغا بود چرا که از هر گوشه دنیا آمده بودند و به سمت حرم به راه می افتادند، این همان جاذبه عشق به حسین است که هیچ رنگ و نژادی نمی شناسد.

وی افزود: هم اکنون آمار تردد به مرز مهران بیشتر شده و این موجب شلوغی و تردد کند زائرین می‌شود که لازم است مسئولان در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهند.

لزوم ایجاد مراکز درمانی در مرز مهران

اکبر براتلو از زائرین اربعین گفت: از حضرت سیدالشهدا خواستم که مرا در قافله زائرین اربعین قرار بده تا بتوانم این مسیر را طی کنم و به لطف خدا در کربلا ضمن زیارت برای همه بیماران دعا کردم.

وی ادامه داد: لازم است یک پیش بینی جهت ایجاد مراکز درمانی در مرز مهران صورت گرفته شود تا خدایی نکرده کسی دچار حادثه شد فوری کارهای درمانی آن انجام گیرد.

ایجاد مکانی جهت رسیدگی به شکایات زائرین

صادق کریمی یکی از شهروندان مهران گفت: در حالی که ازدحام خودروهای شخصی در مسیر منتهی به مرز مهران دیده می‌شود افتتاح فاز دوم پارکینگ‌ اربعین نگرانی برای پارک خودروها را برطرف کرد.

وی اظهار داشت: دو نکته حائز اهمیت است، اول اینکه برای برگشت زائرین ناوگان عمومی به وفور در مرز مهران مستقر کنند تا مشکلی ایجاد نشود، دوم اینکه اگر زائری بنا به شرایطی از شخصی شکایت کرد یک مکانی در مرز جهت رسیدگی سریع به این موضوع باشد که امیدواریم مسئولان نسبت به رفع مشکلات تدابیری اتخاذ کنند.

تعامل بین دو استان ایلام و واسط

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام گفت: تعامل و همکاری خوبی بین دو استان ایلام و واسط برای خدمات‌رسانی به زوار و تسهیل تردد وجود دارد و این همکاری‌ها و تعاملات با نشست‌های مستمر دو جانبه استانداران ایلام و واسط روز به‌روز در حال تقویت است.

نماینده عالی دولت در استان ایلام با اشاره به گفت‌وگوهای صورت گرفته با استاندار واسط در خصوص نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل در کشور عراق، خاطرنشان کرد: در دیدار با استاندار موضوع نرخ کرایه ناوگان حمل و نقل در کشور عراق مورد بحث و بررسی قرار گرفت که تاکید کردیم که طبق نرخ مصوب عمل شود که استاندار واسط قول مساعد داد در این راستا با جدیت نظارت‌ها ادامه داشته باشد.

سفر ۲۰ هزار زائر اولی

پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان کشور طی بازدید از موکب بنیاد مستضعفان ایلام گفت: به همت بنیاد مستعضفان سفر بیش از ۲۰ هزار محروم «زیارت اولی» به عتبات برنامه‌ریزی شده است که یک‌هزار نفر از این تعداد معلولان جسمی حرکتی تحت پوشش بهزیستی هستند.

وی افزود: بنیاد مستضعفان از ابتدای ماه صفر شش موکب مرزی را در مهران، خسروی، شلمچه، چذابه، تمرچین و ریمدان برپا کرده اند.

رئیس بنیاد مستضعفان استان ایلام یادآور شد: این موکب ها ظرفیت توزیع ۶۰ هزار پرس غذای گرم در هر وعده و اسکان ۱۵ هزار نفر در هر شبانه‌روز را دارا است.

فتاح تصریح کرد: بنیاد مستضعفان تامین ۴۰ میلیون بطری آب و نوشیدنی را برای زائران اربعین عهده‌دار شده و ۳۳ میلیون بطری نیز توزیع شده است.

هیچ مانعی جهت تردد زائران وجود ندارد

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی جهوری اسلامی گفت: با توجه به اینکه در هفت ماه اخیر اقدامات خوبی با همکاری مسئولان مرزبانی، پلیس و وزیر کشور عراق صورت گرفته است، اکنون هیچ مشکلی در تجمع زائرین در مرز و ایستایی مرزهای شش گانه کشور جهت ورود به داخل خاک عراق وجود ندارد.

وی افزود: ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر از ابتدای ماه صفر تا کنون راهی عراق شدند که از این تعداد ۵۰۰ هزار نفر به کشور برگشته‌اند.

فرمانده مرزبانی جهوری اسلامی ادامه داد: همچنین با توجه به تشکیل قرارگاه مشترک بین ۲ کشور، هیچ مانعی جهت ورود و خروج زائران وجود ندارد و اگر هم مشکلی پیش آید در سریع ترین زمان با مشارکت دو کشور رفع خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه، در حال حاضر تردد در همه مرزها به ویژه در مهران روان و بدون مشکل در جریان است، ادامه داد: با توجه به نزدیک شدن به روز اربعین لحظه به لحظه به تعداد زائران حسینی افزوده خواهد شد.

این مقام نظامی گفت: پیش بینی می شود با توجه به حجم تردد زوار از ابتدای ماه صفر تاکنون، جمعیت عازم به کشور عراق در روزهای اخیر به ۲ برابر برسد.

سردار گودرزی خاطر نشان کرد: پایش هوایی تردد در مرزها توسط تجهیزات مختلف و نوین به صورت لحظه ای در حال انجام است.

بیمارستان تخصصی بنیاد احسان

محمد زارع مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام ( ره ) ایلام اظهار کرد: بیمارستان تخصصی بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان امام با تجهیزات کامل در محل اصلی تردد زائران در پایانه مرزی شهید سلیمانی مرز مهران مستقر شده و در حال ارائه خدمات درمانی و پزشکی به زائران اربعین است.

وی با بیان اینکه این بیمارستان دارای اتاق عمل، دستگاه سونوگرافی، اورژانس، تخت بستری، داروخانه و مراقبت ویژه است، افزود: ۲۲ تخت بستری، پزشک، پرستار و کادر درمان در بیمارستان بنیاد احسان در حال ارائه خدمات پزشکی به زائران عزیز است.

زارع با تاکید بر اینکه ستاد اجرایی فرمان امام هر کجا نیاز باشد فراتر از تصور به میدان عمل می آید، تصریح کرد: با تمام توان در زمینه های مختلف جهت ارائه خدمات بی منت به زائران اربعین مرز مهران به صورت شبانه روزی پای کار هستیم.

تمهیدات لازم جهت بازگشت زوار اندیشیده شده است

حسن بهرام‌نیا استاندار ایلام گفت: تمهیدات لازم برای بازگشت زوار و جابجایی به شهرهای خود از طریق پایانه برکت انجام شده است.

وی اظهار کرد: اتوبوس های برون شهری در این پایانه به منظور تسهیل در جابجایی زوار مستقر هستند و با توجه به حجم ورودی زائران برگشتی به این پایانه و متناسب با جمعیت، اتوبوس مورد نیاز نیز تأمین می‌شود.

وی افزود: در همین راستا تعدادی دستگاه اتوبوس در این پایانه کار انتقال زوار به شهرهای خود را انجام می‌دهند.

رئیس ستاد اربعین استان ایلام ادامه داد: از ابتدای ماه صفر تاکنون حدود ۷۵ هزار زائر از پایانه برکت به شهرهای محل سکونت خود منتقل شدند.

۱۳۰ مدرسه در خدمت زوار

علی درویشی مدیرکل آموزش و پرورش استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: به منظور خدمات دهی هرچه مطلوب تر به زائران، از ظرفیت ۱۳۰ مدرسه در سراسر استان استفاده شده است تا زمینه اسکان میهمانان سیدالشهدا (ع) فراهم شود.

وی یادآور شد: در شهر مرزی مهران نیز ۳۰ فضای آموزشی مهیا شده و زائران اسکان یافته اند.

درویشی با اشاره به اینکه در موکب اداره آموزش و پرورش، خدماتی نظیر پخت غذا، توزیع بسته های فرهنگی، اجرای گروه سرود دانش آموزی و … برای زائران ارائه می شود، اظهار کرد: یک هزار دانش آموز و یک هزار فرهنگی در خدمات دهی به زائران حسینی در ایام اربعین امسال به زائران خدمت رسانی می کنند.

نرم افزار ایلام بلد

فرزاد شریفی مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: با همکاری شرکت مخابرات استان، تمامی زائران و مسافرانی که وارد استان ایلام می شوند پیامکی را مبنی بر نصب نرم افزار ایلام بلد بر روی گوشی همراه خود دریافت می کنند.

وی افزود: این نرم افزار از ایام اربعین امسال طراحی شده و به صورت دائمی و با هدف حذف کتابچه های کاغذی و بروشور در فروشگاه‌های مجازی عرضه نرم افزار چون مایکت، سیب و QR برای تمام عموم مردم قابل دسترسی است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یادآورشد: در قالب این نرم افزار تمامی اطلاعات کاربردی برای مسافران و زائران قابل دریافت است و زائران و علاقمندان با نصب این راهنما به اطلاعاتی چون ظرفیت‌ها و فرصت‌های گردشگری، اقامتگاه‌ها و خانه‌های بوم‌گردی، هتل‌ها، جایگاه سوخت، راه‌های مواصلاتی، رادیو اربعین، تلفن‌های ضروری، زیارت مجازی عتبات عالیات، راهیان نور، معرفی شهدای شاخص و آداب اربعین دسترسی پیدا می کنند.

زائران از حمل مواد ممنوعه خودداری کنند

سردار نصرت الله برین جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: زائران از حمل مواد ممنوعه حتی به صورت گرمی خودداری کنند.

وی افزود: کشور عراق در مورد حمل مواد مخدر و داروهای ممنوعه مجازات سنگینی از جمله شش ماه تا یک سال حبس در نظر گرفته است.

جانشین پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا گفت: مسئولان ارشد کشوری و استانی تمامی مقدمات لازم را به روش های مختلف برای تردد زائران فراهم کرده اند.

وی افزود: تمامی تلاش پلیس مبارزه با مواد مخدر این است که زائران در آن سوی مرز گرفتار نشوند.

حامد سهرابیان دادستان شهرستان مهران در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: با توجه به اینکه مرز مهران هر ساله به عنوان پر ترددترین مرز خروجی در ایام اربعین به شمار می‌رود به منظور رسیدگی سریع به شکایات زوار و دسترسی آسان به مقامات قضایی واحد کشیک دادسرای این شهرستان به صورت تمام وقت در پایانه‌ بین المللی شهید سلیمانی مهران (جنب باجه بانک ملی) مستقر و آماده خدمت رسانی به زوار عزیز است.

احمد وحیدی وزیر کشور وی در آیین افتتاح فاز دوم پارکینگ اربعین گفت: امروز در بازدید میدانی از پارکینگ با زوار گفت‌وگو کردیم که زواری که در این پارکینگ وسایل نقلیه خود را پارک کرده بودند از خدمات ایجاده شده اعلام رضایت کردند.

وی ادامه داد: پارکینگ بزرگ اربعین در ۵۵ هکتار بود که با الحاق ۲۵ هکتار دیگر فاز دوم آن مورد بهره برداری قرار گرفت و در حال حاضر فاز ۱ و ۲ پارکینگ بزرگ اربعین ظرفیت پارک بیش از ۹۰ هزار خودرو را دارد.

وزیر کشور بیان داشت: در این پارکینگ دو نمازخانه ۳۰۰ متری، فروشگاه، چندین مجموعه سرویس بهداشتی ایجاد شده و مجهز به سیستم پایش تصویری است و در حال حاضر چندین دستگاه آبسردکن جانمایی و غذا بین مواکب توزیع و به اندازه کافی بطری آبسرد بین زوار توزیع می شود.

وزیر کشور پس از حضور در پارکینگ بزرگ اربعین و گفت‌وگو با زوار، سپس در آیین بهره برداری تقاطع غیر همسطح ورودی شهر مهران حضور یافت.

دپوی ۵۲۴ دستگاه اتوبوس در پایانه برکت

سید زاهدین چشمه خاور مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان ایلام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در ایلام گفت: از اول ماه صفر تاکنون تعداد ۹ هزار و ۴۱۲ اتوبوس به مرز مهران وارد و ۸ هزار و ۸۷۰ دستگاه اتوبوس از مرز مهران خارج شده اند.

چشمه خاور بیان کرد: سازمان راهداری تمامی تمهیدات لازم برای تامین ناوگان حمل و نقل عمومی را در همه مرزها به خصوص مرز مهران فراهم کرده است.

وی با اشاره به برنامه ریزی سازمان راهداری برای موج بازگشت زوار، افزود: قطعا موج بازگشت زوار به دلیل اینکه در یک فرصت کم رخ می دهد، بسیار مهم است.

چشمه خاور با اشاره به دپوی ۵۲۴ دستگاه اتوبوس در پایانه برکت گفت: طی شبانه روز گذشته یک هزار و ۵۰۹ دستگاه اتوبوس به مرز مهران وارد و یا خارج شده اند.

قابل توجه مسئولین استان بیش از ۲۵ هزار سفر طی اول ماه صفر تاکنون در مرز مهران صورت گرفته و این یعنی ناوگان عمومی لازم است تا برگشت زائرین اربعین به مرز مهران و اعزام آنها سمت استان‌های موردنظر را ساماندهی کنند تا با مشکل مواجه نشوند.

پایان پیام

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.