طرفدار سرسخت «سمیر جعجع» که از حزب‌الله و ارتش لبنان برای موساد جاسوسی می‌کرد

طرفدار سرسخت «سمیر جعجع» که از حزب‌الله و ارتش لبنان برای موساد جاسوسی می‌کرد – اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، درحالی که چند روز بیشتر از دستگیری دو جاسوس رژیم صهیونیستی در لبنان که یک زن و مرد روسی بودند، نمی‌گذرد، سرویس امنیت عمومی لبنان اطلاعات مربوط به یکی دیگر از جاسوسان موساد را که ماموریت داشت از حزب‌الله و ارتش لبنان برای اسرائیل جاسوسی کند، فاش کرد.

طرفدار سرسخت جعجع در لبنان که با عاملان موساد ملاقات داشت

«بسام ریشا» یکی از مزدوران رژیم اشغالگر در لبنان است که در 22 فوریه گذشته توسط نیروهای سرویس امنیت عمومی این کشور دستگیر شد. دستگیری وی بعد از آن صورت گرفت که مشخص شد قصد جمع‌آوری اطلاعاتی درباره مواضع و مقرها و مسئولان حزب‌الله و نیز مسئولان امنیتی لبنان و یکی از پایگاه‌های ارتش در منطقه «جونیه» در 15 کیلومتری شمال بیروت را دارد. البته ماموریت‌های دیگری نیز از جانب موساد به ریشا سپرده شده بود.

بسام ریشا، حداقل آنگونه که خودش اعتراف کرده تفاوت چندانی با دیگر مزدوران رژیم صهیونیستی در لبنان که مامور جمع‌آوری اطلاعات از این کشور و مشخصا حزب‌الله هستند، ندارد. با این حال خطرناک‌ترین نکته در پرونده او این است که اعتراف کرده طی سال‌ها با عاملان موساد در داخل لبنان در منطقه جونیه و اطراف آن ملاقات داشته است.

تحقیقات نشان داد عاملان موساد که ریشا از آنها دستور می‌گرفت، برای مدت طولانی، آزادانه در داخل خاک لبنان تردد می‌کردند. یک نکته عجیب در پرونده بسام ریشا نیز این است که او به هیچ یک از فعالیت‌های جاسوسی خود بعد از سال 2015 اعتراف نکرده و بازپرسان نمی‌توانند قانع شوند.

بسام ریشا متولد سال 1969 بوده و در منطقه الکسروانیه زندگی می‌کند و دو فرزند دارد. او در سال 1992 با درجه ژاندارم به عضویت سرویس امنیت داخلی لبنان درآمد و در سال 2015 بازنشسته شد. ریشا در اعترافاتش گفت که خود را یک فرد سیاسی می‌داند و از حامیان حزب نیروهای لبنانی به ریاست «سمیر جعجع» است. او مدتی به عنوان راننده و بادیگارد برای یک تاجر لبنانی کار می‌کرد و از کار خود در نمایشگاه اتومبیل در جونیه برای ملاقات با شخصیت‌های امنیتی و رسانه‌ای بهره می‌برد و همچنین به عنوان راننده برای کنسول افتخاری یک کشور آفریقایی در لبنان نیز کار می‌کرد.

بسام ریشا چگونه در دام موساد گرفتار شد؟

این مزدور موساد، وضعیت نابسامان مالی خود را علت همکاری با دشمن صهیونیستی اعلام کرده و گفت که از سال 2011 با سرویس جاسوسی اسرائیل ارتباط گرفته است. او گفت که در آن زمان از طریق فیسبوک با یکی از جاسوسان فراری موساد به نام «دانیال النقوزی» آشنا شده و از این طریق به موساد وصل شد. طبق تحقیقات سرویس امنیتی لبنان نام اصلی این جاسوس فراری «ولید حسن النقوزی» است که سابقه همکاری با رژیم اشغالگر و سفر به فلسطین اشغالی را داشته و تحت تعقیب بوده است.

بر اساس اعترافات ریشا، رابطه او با النقوزی از فیسبوک به ارتباط تلفنی کشیده شد و النقوزی ماموریت تصویربرداری از مراکز امنیتی و سایر مواضع وابسته به حزب‌الله را به ریشا محول کرد. اما بعد از آغاز کمپین نیروهای امنیتی لبنان برای کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی اسرائیل، ارتباط النقوزی با ریشا قطع شد و النقوزی به وی گفت که در زمان مناسبی، یکی از عوامل موساد با او تماس خواهد گرفت.

ریشا در ادامه اعترافات خود گفت که حدود یک ماه بعد النقوزی از طریق فیسبوک با او تماس گرفت و از وی خواست تا عکس‌هایی از مواضع حزب‌الله برایش بفرستد. این جاسوس دشمن صهیونیستی گفت در این مدت 3 عکس از حزب‌الله برای موساد فرستاده بود. البته او ادعا کرد که این عکس‌ها را از اینترنت برداشته و خودش نگرفته است. به همین دلیل النقوزی از او خواست تا تصاویر دقیق‌تری ارسال کند و ریشا گفته بود نیاز به زمان بیشتری دارد.

بر این اساس،النقوزی به ریشا گفت که فردی را مامور می‌کند تا از شماره‌ای ناشناس با او تماس بگیرد. سپس حدود یک ماه بعد ریشا از یک شماره خارجی متعلق به سرویس جاسوسی رژیم صهیونیستی تماسی دریافت کرد و پشت خط یک زن بود که خودش را «نور» معرفی می‌کند. این عامل موساد از ریشا خواسته بود تا ابتدا مکانی را برای ملاقات تعیین کند و نهایتا دو طرف توافق کردند تا در کافی شاپ استارباکس در منطقه الزقا یکدیگر را ببینند. این دیدار 15 دقیقه بیشتر طول نکشید و نور به ریشا گفت که می‌خواست شخصا با او آشنا شود.

استراتژی «دامپینگ» و ماجرای مزدور جدید موساد در لبنانجزئیات دستگیری اعضای باند جاسوسی موساد در لبنان

دیدار با مامور موساد و جاسوسی از حزب‌الله

سپس عامل مذکور موساد تصاویر و نقشه‌هایی را به ریشا نشان داد که مربوط به نحوه شناسایی اهداف و عکس‌برداری دقیق از آنها بود. او همچنین روش تعیین موقعیت جغرافیایی و استفاده از تصاویر ماهواره‌ای را برای ریشا توضیح داده و گفت که باید تصاویری از مواضع حزب‌الله در روستاهای منطقه کسروان تهیه کند. بعد از مدتی این دو نفر در بزرگراه منطقه الجدیده با یکدیگر دیدار کردند و ریشا پاکتی به نور داد و گفت عکس‌هایی که النقوزی از او خواسته بود را در این پاکت قرار داده است اما نور با دیدن عکس‌ها عصبانی شد و گفت که این تصویربرداری درست نیست و قبلا نحوه صحیح عکس گرفتن را به او یاد داده بود.

بسام ریشا در ادامه اعترافاتش اعلام کرد که عامل مذکور موساد 50 دلار به وی داد و گفت که بعد از این از طریق اپلیکیشن اسکایپ با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. بعد از گذشت یک ماه، نور از طریق اسکایپ با ریشا تماس گرفته و برایش توضیح داد که چگونه باید از منظر امنیتی رفتار کند و همچنین یک روش رمزگذاری به او یاد داد تا در ارسال گزارش‌های خود از طریق ایمیل از آن استفاده کند. همچنین قرار شد ریشا یک گوشی سامسونگ جی 7 با سیم کارت آلفا بخرد؛ به طوری که نیاز به معرفی هویت خود به فروشنده نداشته باشد و از این سیم‌کارت فقط برای انجام ماموریت خود و نصب برنامه اسکایپ استفاده کند.

جاسوسی از ارتش و سرویس امنیتی لبنان برای دشمن

طبق این اطلاعات، در سال 2012 چند ماموریت به ریشا محول شد که برجسته‌ترینِ آنها جمع‌آوری اطلاعات درباره تعدادی از مقامات سرویس‌های امنیتی لبنان بود و او لیستی از اسامی برجسته‌ترین نیروهای امنیتی که در عملیات‌های ضد جاسوسی مشارکت داشتند را در اختیار موساد قرار داد. از آنجایی که ریشا داوطلبانه در سرویس امنیتی لبنان عضو شده بود به راحتی می‌توانست از رفت و آمد با نیروهای و افسران امنیتی لبنان جهت کسب اطلاعات از آنها و ارائه این اطلاعات به دشمن صهیونیستی استفاده کند.

این جاسوس رژیم صهیونیستی گفت که از او خواسته شده بود تا از مراکز حزب‌الله در منطقه کسروان و روستاهای اطراف آن عکس‌برداری کند و روش شناسایی مواضع نظامی حزب‌الله متمرکز باشد. او از چندین منطقه در کسروان که تصور می‌کرد مواضع حزب‌الله آنجاست و نیز از چند مسجد و محل تجمع نیروهای حزب‌الله عکس گرفته بود اما به عاملان موساد گفته بود که نمی‌تواند به طور کامل درخواست‌های آنها را برای تصویربرداری از همه مواضع منطقه کسروان اجرا کند.

بعد از سال 2012 بسام ریشا تماسی از یک شماره خارجی از شخصی دریافت کرد که خود را «ژنرال اوسیل» معرفی کرد و به ریشا به خاطر انجام ماموریت خود تبریک گفت و به وی اطلاع داد که پاداش او نیز به زودی به دستش می‌رسد. چند روز بعد این عامل موساد مجددا با ریشا تماس گرفت و از او خواست به چهارراه منطقه «غزیر» در کسروان برود؛ جایی که ژنرال اوسیل منتظر او بود و 1500 دلار به عنوان پاداش به وی داد.

بسام ریشا اعتراف کرد که در منطقه غزیر و اطراف آن چندین بار به همین شکل پولی را از جانب عاملان موساد دریافت کرده و هربار موساد تا سقف هزار دلار به او می‌داده است. این جاسوس دشمن صهیونیستی علاوه بر تصویربرداری از مواضع حزب‌الله، فعالیت‌های جاسوسی دیگری برای موساد انجام داده بود که مهمترین آنها عکاسی از مقر نیروی دریایی ارتش لبنان در منطقه جونیه و باشگاه افسران است.

این مزدور رژیم اشغالگر همچنین اعتراف کرد که با شماری از جاسوسان موساد در داخل لبنان ارتباط داشته و آنها ماموریت‌های جمعی نیز انجام می‌دادند. بسام ریشا حدود دو ماه قبل به دادگاه نظامی لبنان تحویل داده شد. در سایه تشدید نبرد امنیتی میان مقاومت و سرویس امنیتی لبنان با دشمن صهیونیستی، این اولین و آخرین مزدور موساد نیست که در لبنان جاسوسی می‌کند و البته دستگیر می‌شود.

در همین زمینه منابع مربوطه لبنانی اعلام کردند، از آنجایی که اغلب جاسوسان دستگیر شده موساد، وخامت اوضاع مالی و معیشتی را بهانه خود برای همکاری با دشمن می‌دانند، دستگاه قضایی لبنان موظف به پیگیری دقیق پرونده‌های فساد بوده و همچنین مسئولان این کشور باید وظیفه خود را در انجام اصلاحات و رسیدگی به وضعیت اقتصادی لبنان انجام دهند. شناسایی مستمر مزدوران دشمن در داخل لبنان نیز ایجاب می‌کند تحقیقات گسترده‌ای درباره تحرکات جاسوسی رژیم صهیونیستی در لبنان انجام شود؛ به ویژه بعد از اینکه مشخص شد فردی مانند بسام ریشا در داخل لبنان با عاملان موساد ملاقات داشته است.

منابع امنیتی لبنان درباره خطرات نفوذ موساد به‌ویژه میان جوانان و نوجوانان هشدار می‌دهند، و سرویس امنیت داخلی و ارتش این کشور کنار یگان امنیتی حزب‌الله عملیات‌هایی گسترده طی دو سال گذشته برای کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی انجام داده‌اند که نتیجه آن نابودی ده‌ها هسته جاسوسی اسرائیل در مناطق مختلف لبنان از سال گذشته تاکنون بوده است و این روند همچنان ادامه دارد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم