خبرنگار وظیفه‌ای برای راستی آزمایی مطالب مطرح شده از سوی مسئولان ندارد/ قرار بازداشت برای مجرمان حرفه‌ای باید صادر شود نه خبرنگاران

خبرنگار وظیفه‌ای برای راستی آزمایی مطالب مطرح شده از سوی مسئولان ندارد/ قرار بازداشت برای مجرمان حرفه‌ای باید صادر شود نه خبرنگاران

کامبیز نوروزی حقوقدان در واکنش به بازداشت خبرنگار ایلنا در قزوین به دلیل انتشار اظهارات یکی از نمایندگان قزوین گفت: وقتی مسئولان کشوری اعم از مدیران یا نمایندگان، در هر کجا که صحبت می‌کنند به شکل مصاحبه و یا سخنرانی باشد، تمام آن صحبت‌ها قابل انتشار است. زمانی که مسئولان امر موضوعی را در مصاحبه مطرح می‌کنند، خبرنگار مجاز به انتشار آنهاست. علت آن است که فرد مسئول قاعدتا آگاه فرض می‌شود.

وی افزود: یعنی در حال حاضر اگر نماینده مجلس حرفی بزند، ما باید اصل را بر این بگذاریم که حرف او درست است. چون در موقعیتی است که ما او را آگاه فرض می‌کنیم. حالا اگر آن خبری که اعلام شده و مطلبی که گفته شد نادرست باشد، روزنامه‌نگار یا خبرنگار مسئولیت ندارد. اما اگر غیر از این باشد و ما این قاعده را رعایت نکنیم اساسا کار روزنامه‌نگاری بی‌معنا می‌شود.

نوروزی تصریح کرد: به عنوان مثال نماینده مجلس موضوعی را در مورد کارهای کشوری بیان می‌کند، نباید در اینجا توقع داشته باشیم که روزنامه‌نگار تحقیق کند که این مطلب حقیقت دارد یا خیر. چون اساسا نماینده مجلس را مقام آگاه تلقی می‌کنیم.

نوروزی تصریح کرد: نکته بعدی که باید اضافه شود این است، به فرض آنکه مقام قضائی تشخیص داد تا روزنامه‌نگار را تحت تعقیب قرار دهد، اما چرا باید بازداشت کند؟ این قرار بازداشت هم محل تردید است. قرار بازداشت مربوط به اتهاماتی است که در آنها بیم فرار متهم یا بیم از بین بردن آثار توسط متهم وجود داشته باشد یا متهم از افراد خلافکار و مجرمان حرفه‌ای باشد. بنابراین یک خبرنگار هیچ وقت در چنین شرایطی قرار ندارد که بخواهد با قرار سنگین بازداشت مواجه شود.

انتهای پیام/منبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.