آیا علی شریفی زارچی رکود علمی داشت؟

دکتر حمزه خواستار، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی‌، در یادداشتی بت عنوان «آیا علی شریفی زارچی رکود علمی داشت؟» نوشت:

این روزها خبر اخراج دکتر علی شریفی زارچی از دانشگاه صنعتی شریف به یکی از خبرهای مهم فضای سیاسی و دانشگاهی تبدیل شده است. طی بیانیه‌ها و توضیحات مقامات مربوطه در مورد اخراج ایشان (و برخی اساتید دیگر) به موضوع رکود علمی این بزرگواران در کنار بقیه موارد اشاره شده است. در اینجا سعی دارم به بررسی این سوال بپردازم که آیا دکتر شریفی زارچی در دوره همکاری خود به عنوان استادیار دانشگاه شریف دچار رکود علمی بوده است یا خیر؟

البته من در مورد اینکه آیا ایشان در زمان مناسب درخواست ترفیع و تبدیل وضعیت خودشان را ارائه داده‌اند و چگونگی پیشرفت فرایند مربوط در سلسله مراتب دانشگاه اطلاعی ندارم. بلکه صرفاً می‌خواهم بدانم که آیا ایشان از زمان استخدام در دانشگاه شریف فعالیت علمی مناسبی داشته است یا اینکه دچار رکود علمی بوده اند. برای این بررسی از گوگل اسکالر (لینک)، اسکوپوس (لینک) و سامانه علم سنجی دانشگاه صنعتی شریف (لینک) استفاده کردم.

نخست اینکه کمیت و کیفیت مقالات ایشان واقعا بالاتر از انتظار من بود. تعداد مقالات علمی نمایه شده از ایشان در سامانه اسکوپوس 47 مقاله است که 658 بار به این مقالات ارجاع داده شده است. در نظر داشته باشید که نمایه اسکوپوس معتبرتر از گوگل اسکالر است و دانشگاه‌ها در ارزیابی و ارتقا به اسکوپوس توجه دارند.

بر اساس شاخص IF و شاخص SJR حدود ۸۵ درصد از مقالات ایشان در مجلات Q1 و Q2 (مجلات برتر بین المللی) منتشر شده است. برخی از مجلات بسیار معتبر که مقالات دکتر شریفی زارچی در آن منتشر شده است به همراه ضریب تاثیر impact factor آنها به شرح زیر است:

Molecular psychiatry 13.437
Cell & bioscience 9.597
Cells 7.666
EMBO reports 8.8
Bioinformatics 6.931
Stem Cell Reviews and Reports 6.692
Virus Research 6.286
International journal of molecular sciences 6.208

شایان ذکر است که ایشان در ۶۱ درصد از مقالات خود همکار بین المللی داشته‌اند. میزان خوداستنادی نیز در مقالات ایشان 2 درصد بوده است که عدد بسیار خوبی است. دکتر شریفی زارچی در 5 مقاله نویسنده مسوول Corresponding author بوده و 18 مقاله ایشان نیز شاخص i10 دارند یعنی بیش از ده بار به آنها ارجاع داده شده است.

اما در مورد شاخص اچ h-index که مهمترین شاخص ارزیابی کیفیت انتشارات بین المللی پژوهشگران است و در بسیاری از دانشگاه‌ها به عنوان معیار وتویی در ارتقای رتبه و تبدیل وضعیت به شمار می‌رود، بر اساس پایگاه اسکوپوس مقدار شاخص اچ ایشان 14 است. ایشان استادیار هستند و در مقام مقایسه باید گفت بسیاری افراد با شاخص اچ کمتر از این عدد توانسته‌اند دانشیار و استاد تمام شوند.

نتیجه اینکه با توجه به کیفیت انتشارات ایشان نمی‌توان دکتر شریفی زارچی را دچار رکود علمی دانست و دلیل قطع همکاری با ایشان را باید در موارد دیگر جستجو کرد. از آنجایی که برای تبدیل وضعیت و ارتقای یک استاد سه شاخص اصلی پژوهشی، آموزشی و فرهنگی وجود دارد مسئولین مربوطه می‌توانند دلیل قطع همکاری را به کیفیت و نظم آموزشی ایشان و یا عدم توفیق در کسب امتیاز شاخص فرهنگی استناد کنند؛ چون با شرایط وصف شده این عضو هیات علمی نه تنها دچار رکود علمی نیست بلکه عملکرد پژوهشی بالایی هم داشته است.

انتهای پیام

برچسب هااخراج اساتید دانشگاه علی شریفی زارچیمنبع: انصاف نیوز

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.