فرود چهار فضانورد از ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین

چهار فضانورد پس از شش ماه اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند.

بربنیاد گزارش اسوشیتد پرس، این فضانوردها بامداد دوشنبه، ۴ سپتمبر، توسط کپسول «اسپیس ایکس» در سواحل فلوریدا فرود آمده‌اند.

از این فضانوردان استفان بوون، وارن هوبرگ، سلطان النیادی، آندری فدیایف نام برده شده و از کشورهای امریکا، روسیه و امارات متحده عربی هستند.

بازگشت آنان به خانه یک روز به‌دلیل آب‌وهوای نامناسب به تعویق افتاده بود.

این فضانوردان در ماموریت «کرو۶» در ۲ مارچ سال جاری میلادی به فضا رفتند و شش ماه را در ایستگاه فضایی بین‌المللی اقامت داشتند.

کپسول حامل این چهار تن در سوم مارچ به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شد.

فضانوردان کرو-۶ در طول مدت حضور خود در فضا، قرار بود بر بیش از ۲۰۰ پروژه علمی و فناوری نظارت کنند و در مجموع سه پیاده‌روی فضایی انجام دادند.

در طول این ماموریت فضایی شش ماهه در ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)، سلطان النیادی، بیش از ۲۰۰ آزمایش و مطالعه تحقیقاتی پیشرفته را در موضوعاتی از جمله سلامت قلب و عروق، کمردرد، سیستم ایمنی، زیست‌شناسی گیاهی، علم مواد، خواب و تشعشع و مایعات انجام داد که حدود ۵۸۵ ساعت طول کشید.

این آزمایش‌های تحقیقاتی با همکاری ناسا، آژانس فضایی اروپا، آژانس فضایی کانادا، مرکز ملی مطالعات فضایی در فرانسه و آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن انجام شد.

ماموریت «اسپیس ایکس کرو-۶» به‌عنوان اولین ماموریت فضایی طولانی مدت در تاریخ جهان عرب با حضور سلطان النیادی، فضانورد اهل امارات متحده عربی به حساب می‌آید.

منبع: اطلس