برنامه جهانی غذا از کاهش کمک‌هایش در ماه جاری به مردم افغانستان خبر داد

برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد (WFP) از کاهش کمک‌هایش به مردم افغانستان خبر داده است.

برنامه جهانی غذا روز سه‌شنبه، ۱۴ سنبله، با نشر اعلامیه‌ای گفته که این نهاد مجبور شده است که در ماه جاری میلادی، دو میلیون نیازمند را در افغانستان به‌دلیل کمبود بودجه از فهرست کمک‌هایش حذف کند.

به گفته این نهاد، با این حساب شمار افراد نیازمند در افغانستان در سال جاری که از کمک‌های برنامه جهانی غذا محروم شدند، به ۱۰ میلیون تن رسیده است.

این نهاد افزوده که برنامه جهانی غذا در آینده تنها قادر به رساندن کمک‌های مواد غذایی به سه میلیون نیازمند در افغانستان خواهد بود.

در اعلامیه به نقل از شا وی لی، رییس و نماینده برنامه غذایی جهان آمده است: «درجریان سطح نگران کننده گرسنگی و تغذی، ما مکلف هستیم که دربین گرسنه و آن‌های‌که به سبب گرسنگی شدید زنده‌گی‌شان با خطر مواجه است، یکی را انتخاب کنیم، میلیون‌ها خانواده را که برای غذای بعدی ایشان مجادله میکنند، دروضعیت دشوار رها کنیم.»

لی افزود : «با اندک منابع که برای ما باقی مانده، ما نمی‌توانیم برای تمامی کسانی‌که در آستانه فقر کامل به‌سر می‌برند، رسیده‌گی نماییم.»

برنامه جهانی غذا تاکید کرده است که این سازمان برای شش ماه آینده به یک میلیارد دالر امریکایی نیاز دارد تا ۲۱ میلیون نیازمند را در افغانستان کمک کند.

با این حال، این نهاد از دولت‌های کمک کننده خواسته است تا بودیجه برای فعالیت‌های بشردوستانه را در اولویت قراردهند .

گفتنی است که پس از دوباره تسلط طالبان بر افغانستان فقر و بیکاری در کشور گسترش یافته است و محدودیت‌های این گروه برکار زنان و دختران براین بحران بشری و گرسنگی در کشور افزوده است.

با این حال، رهبر طالبان چندی پیش در یک پیام صوتی گفته بود که پیش‌بینی‌ها در باره بحران بشری و اقتصادی در افغانستان از سوی سازمان‌های بین‌المللی، «غلط ثابت شده است.»

منبع: اطلس