نخستین نشست اقلیمی در افریقا؛ امریکا و امارات متحده عربی وعده کمک مالی دادند

امریکا و امارات متحد عربی در نخستین نشست اقلیمی قاره افریقا تعهد کردند که میلیون‌ها دالر را در بخش مبارزه با تغییرات آب‌وهوایی به این قاره کمک می‌کنند.

سی‌بی‌اس‌نیوز سه‌شنبه‌شب، ۵ سپتامبر، گزارش داده که نماینده امارات متحده عربی در این نشست، ۴.۵ میلیارد دالر را برای طرح‌های انرژی پاک در افریقا اعلام کرده است.

در همین حال، جان کری، نماینده امریکا در امور اقلیم، اعلام کرد که کشورش قصد دارد ۳۰ میلیون دالر اضافی را به‌هدف امنیت غذایی و مبارزه با تغییرات اقلیمی در سراسر افریقا فراهم کند.

کری گفته است: «از ۲۰ کشوری که بیشتر تحت تاثیر بحران آب‌و‌هوا قرار گرفته اند، ۱۷ کشور آن در افریقا است.»

روز دوشنبه، ۴ سپتامبر، نشست سه روزه با اشتراک رهبران کشورهای افریقایی و سران چند کشور دیگر از جهان، در مورد چالش‌های مبرم تغییرات اقلیمی این قاره در نایروبی، پایتخت کنیا برگزار شد.

ویلیام روتو، رییس ‌جمهور کنیا، این نشست را برای افریقا حیاتی خواند.

وی تصریح کرده است: «زمان آن فرا رسیده است که از قیدوبند جاه‌طلبی‌ها خارج شویم. اکنون باید شروع به‌هدف گذاری بالاتر و تلاش برای نتایج بیشتر و بهتر کنیم.»

رهبر کنیا همچنان خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در زمینه مبارزه با چالش‌های ناشی از تغییرات اقلیمی در افریقا شده است.

این در حالی است که افریقا تنها ۳.۸ درصد در انتشار گازهای گلخانه‌ای جهانی سهم دارد. با این حال، به گفته بسیاری از کارشناسان، این قاره تاکنون بیشترین تاثیرات بحران گرمایش جهانی را متحمل شده و بلایای مختلف مرتبط با آب‌وهوا را تجربه کرده است.

برپایه اطلاعات از آغاز سال ۲۰۲۲ تا کنون دست‌کم چهار هزار تن ناشی از تغییرات اقلیمی در کشورهای افریقایی جان باختند و حدود ۱۹ میلیون تن تحت تاثیر شدید قرار گفتند.

منبع: اطلس