روایت نهاوندی از جلسه هیئت دولت قبل از وقایع میدان ژاله

ده روز پس از روی کار آمدن دولت شریف‌امامی و در پی ادامهٔ ناآرامی‌ها، در شامگاه ‏۱۶ شهریور ۵۷، جلسهٔ هیئت دولت برای تصمیم‌گیری دربارهٔ حکومت نظامی تشکیل می‌شود.

دکتر هوشنگ نهاوندی، وزیر علوم، در این جلسه می‌گوید:

«اگر باید حکومت نظامی اعلام کنیم، مسئولینش کسانی هستند که نارضایتی‌ در مردم به وجود آوردند … در این ۷-۶ سال اخیر، بعد از زیادشدن پول نفت از ۱۹۷۴، رفتاری با مردم کردند که از رفتار مغول بدتر بود.

مسبّبین وضع فعلی این مملکت، دزدها و وطن­‌فروش­‌هایی هستند که از بدترین خائنین به اعلی­‌حضرت بدترند. باید از تنبیه آنها شروع کنید.»
شریف­‌امامی: «مطالب را مخلوط نکنید. اوّل مسألۀ حکومت نظامی را تصمیم بگیریم.»
نهاوندی: «عقیده دارم که حکومت نظامی به تهران و ۷-۶ شهر محدود نباشد. باید در ۲۰ تا ۳۰ تا شهر عمده حکومت نظامی اعلام کرد. مدّت حکومت نظامی را هم کوتاه نگیرید. شش ماه باید گرفت. شوخی دیگر نیست. ۱۵ روز است کسی جز ماها جرئت نکرده اسم شاه را ببرد و این قابل تحمّل و قابل قبول نیست.»

[روایت نهاوندی از دلیل ناکامی حکومت نظامی و رخ‌دادن فاجعهٔ ۱۷ شهریور، فردا منتشر خواهدشد.]

فیلم را در کانال انصاف نیوز ببینید

https://t.me/ensafnews/51402

انتهای پیام

منبع: انصاف نیوز

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.