از عرض‌اندام خودروهای دهه شصتی برای تیبای صفر تا امتداد ریلی و خودرویی در طرحی یکپارچه

در هفته‌ای که بازارهای اقتصادی کشور همچون سکه و ارز روزهای تقریباً آرامی سپری کردند، اما در یک بلوف چندروزه به طمع واردکردن خودرو خارجی، بازار ماشین‌های اسقاطی داخلی بسیار گرم و در آخرین مسیر پیشرفت خط ریلی راه‌آهن شلمچه – بصره پای ایران به آب‌های آزاد باز شد.

از عرض‌اندام خودروهای دهه شصتی برای تیبای صفر تا امتداد ریلی و خودرویی در طرحی یکپارچه

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، هفته اقتصادی ایران در روزهایی که سپری شد، اگرچه نوسان زیادی را در ارقام سکه، طلا، ارز دیجیتال و حتی خودرو تجربه نکرد، اما نفس تازه روبه رشد را در بازار بورس شاهد بود.

بیشتر بخوانید:

تورم تولید در بهار امسال ۴.۴ درصد افت داشت​

خودروهای سامانه یکپارچه ۳ ماهه تحویل می‌شوند

دریای آزاد از طریق راه‌آهن شلمچه – بصره متصل می‌شود​

باز شدن پای ایران به غرب آسیا با راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه-بصره

خبر خوش هفته را اما وزیر راه و شهرسازی با راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه -بصره داد که با عملیاتی شدن آن، اتصال ایران به غرب آسیا و مدیترانه را فراهم می‌کند.

مهرداد بذرپاش درباره عملیات اجرایی ساخت خط ریلی شلمچه-بصره گفت: این طرح حدود ۴۰ سال است در دولت‌های مختلف مطرح بوده و حتی سوابقش به‌پیش از جنگ ایران و عراق برمی‌گردد، اما هر بار به دلیلی انجام نمی‌شده که علت آن یا طرف ایرانی بوده یا طرف عراقی.

وی ادامه داد: با پیگیری‌هایی که انجام شد، فروردین امسال وزیر راه عراق با دستور مستقیم نخست‌وزیر این کشور به ایران آمد و یک جلسه فشرده با هیئت فنی آنجا داشتیم، توافق‌نامه کلی انجام شد و بعد از آن قرار شد اختلافاتی که در گذشته بوده را در یک بازه زمانی حل کنیم. یکی از اختلافات اساسی موضوع زمین بود که در جنگ تحمیلی مین‌های زیادی آنجا گذاشته شده و مین‌روبی این مسیر به طول حدود ۱۶ کیلومتر باید انجام شود که مقدماتش فراهم شده است.

ترمز قیمت‌های نجومی بازار مسکن در دیوار و شیپور کشیده شد

بازار مسکن هم در مسیر ضابطه‌مند شدن قیمت‌ها در روزهای گذشته تحت‌تاثیر قرار گرفت و رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی از ارائه درخواست این وزارتخانه جهت اتصال بخش مسکن سکوهای اینترنتی نظیر شیپور و دیوار به سامانه املاک و اسکان خبر داد و گفت: احراز موجودیت ملک مورد آگهی‌شده پیشنهادی بود که حدود ۸ ماه گذشته توسط نمایندگان سکوهای انتشار آگهی حوزه مسکن و کارشناسان این حوزه انجام شد.

سیدجواد سادات فریزنی، رئیس مرکز توسعه و سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی درباره انتشار آگهی‌های فروش و اجاره مسکن در سکوهای اینترنتی نظیر شیپور و دیوار توضیح داد: برخی از آگهی‌های منتشر شده در حوزه مسکن وجود خارجی ندارند، برخی دیگر نیز مربوط به مساکن حمایتی و طرح‌های دولتی هستند که فروش و واگذاری آن‌ها غیرقانونی است و برخی نیز مربوط به‌پیش‌فروش مسکن هستند که در صورت انتشار نیاز به استعلام مجوز راه و شهرسازی است.

عرض اندام چند روزه قیمت خودروهای دهه شصتی برای تیبای صفر!

شگفتانه هفته نیز به عرض‌اندام قیمت خودروهای اسقاط در مقابل تیبا صفر تعلق گرفت که طی یک شایعه مجازی مبنی بر تحویل یک خودرو اسقاطی در ازای ورد ماشین خارجی بازار خودرو را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داد، اما سیدامیر احمدی، دبیر انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودرو ضمن اشاره به اینکه تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو باید برای تهیه گواهی اسقاط به انجمن صنفی مراکز اسقاط مراجعه کنند، به این شایعات پایان داد و اظهار کرد: تولیدکنندگان و واردکنندگان می‌توانند برنامه تولید و واردات خود را به انجمن اعلام کرده تا انجمن ضمن برنامه‌ریزی برای تولید گواهی، نیاز آن‌ها را تأمین کند.

وی ضمن تأکید بر اینکه قیمت‌های غیرواقعی خودروهای فرسوده، موردتائید نیست و عده‌ای سودجو قصد برهم زدن بازار را دارند، از دستگاه‌های نظارتی خواست به موضوع ایجاد بازار سیاه در خریدوفروش خودروهای فرسوده ورود و رسیدگی کنند.

پس‌ از آن، محمود مشهدی شریف، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط نیز در واکنش به اتفاقات اخیر، تصریح کرد: مراکز اسقاط به‌هیچ‌وجه موافق افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو و گواهی اسقاط نیستند، اما برخی افراد فرصت‌طلب در صدد بر هم زدن بازار خودروهای فرسوده و گواهی اسقاط هستند؛ بنابراین مردم نباید فریب سودجویان را بخورند.

وی افزود: انجمن صنفی مراکز اسقاط با پشتیبانی ۲۲۰ مرکز اسقاط در سطح کشور، آماده عرضه ۴۰ هزار گواهی اسقاط با نرخ ۳۵ میلیون تومان به تولیدکنندگان و واردکنندگان خودرو و موتورسیکلت است.

سربه‌زیر شدن نرخ تورم

خبر خوش پایان هفته هم بنا بر اعلام طبق آخرین داده‌های مرکز آمار نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه تولیدکننده ۴۲.۴ درصد بوده که در مقایسه با تورم نقطه‌به‌نقطه فصل قبل ۴.۴ واحد درصد کاهش یافته است.

شاخص قیمت تولیدکننده در فصل بهار ۱۴۰۲ از سوی مرکز آمار ایران اعلام شد نشان می‌دهد در این فصل، درصد تغییرات شاخص قیمت کل تولیدکننده نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۴۲.۴ درصد است که در مقایسه با همین اطلاع در فصل قبل (۴۶.۸ درصد)، ۴.۴ واحد درصد کاهش داشته است.

در فصل بهار ۱۴۰۲، شاخص قیمت کل تولیدکننده ۸۹۲.۰ بوده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۲.۴ درصد، نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه‌به‌نقطه) ۴۲.۴ درصد و در چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (تورم سالانه) ۴۲.۹ درصد کاهش داشته است.

مرحله سوم طرح یکپارچه‌سازی خودرو به‌زودی

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو هم در پایان هفته این خبر خوب را رسانه‌ای کرد و گفت: تصمیم‌گیری در زمینه اعلام زمان ثبت‌نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش به‌زودی اعلام خواهد شد.

مهدی تقدسی گفت: پس از اتمام زمان ویرایش در سامانه یکپارچه فروش خودرو، اسامی به خودروسازان اعلام و فراخوان واریز وجه به متقاضیان ارسال شد.

وی ادامه داد: این خودروها براساس اولویت قبل و براساس فراخوان خودروساز و تحویل فوق‌العاده ۳ ماهه در نظر گرفته شده است.

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو با بیان اینکه نتایج اولویت‌بندی تخصیص خودرو برای متقاضیان شرکت کرمان موتور و مدیران خودرو اعلام شده، گفت: کرمان موتور با چهار مدل خودرو به ترتیب جک J۴، J۷، S۳، S۵ و همچنین شرکت مدیران خودرو با پنج مدل خودرو آریزو ۶، FX، تیگو ۷، X۲۲ و X۵۵ با تحویل ۳ ماهه برای متقاضیان اولویت‌بندی شده است.

منبع: موج

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.