مش فایبرگلاس چیست؟ (کاربرد ها و مزایا)

مش فایبرگلاس چیست؟ (کاربرد ها و مزایا)

امروزه استفاده از مش فایبرگلاس در پروژه های عمرانی رواج چشمگیری پیدا کرده است. برای آشنایی بیشتر با مش فایبرگلاس و کاربردهای آن با ما همراه باشید.

خصوصیات عالی مش فایبرگلاس همچون مقاومت بالا و وزن پایین، باعث شده تا این محصولات محبوبیت بسیار زیادی در امر ساختمان سازی پیدا کنند.

مش فایبرگلاس چیست؟

مش فایبرگلاس که به آن توری فایبرگلاس نیز می گویند، یکی از مصالح ساختمانی است که می تواند در پروژه‌های عمرانی مورد استفاده قرار گیرد. مش و توری فایبرگلاس در انواع مختلفی در بازار وجود دارند بنابراین میتوان بر اساس کاربرد مورد نیاز در پروژه‌ها، مش‌ مدنظر خود را تهیه کرد.

انواع مش فایبرگلاس موجود در بازار کدام است؟

مش فایبرگلاس موجود در بازار را می توان بر اساس گرم و ابعاد چشمه به انواع مختلفی تقسیم‌بندی کرد. ابعاد چشمه این توری‌ها بسیار متنوع است که از جمله آن‌ها می توان به ابعاد 1 در 1 میلی متر، 2 در 2 میلی متر، 3 در 3 میلی متر و… اشاره کرد. از نظر وزنی نیز این توری‌ها با وزن 50، 60، 75، 100، 150 و … در بازار موجود هستند که می توان هر یک از آن‌ها را بسته به نیاز خود تهیه کرد.

مش فایبرگلاس چیست؟ (کاربرد ها و مزایا)

مزایای مش فایبرگلاس چیست؟

مش فایبرگلاس در حال حاضر به عنوان محصولی برای مقاوم سازی ساختمان‌ها و مهار دیوارها در برابر زلزله استفاده می شود. دلیل پرکاربرد شدن این توری ها، مزایای آن ها است که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم:

  1. دوام و طول عمر بالا
  2. مقاومت در برابر رطوبت
  3. مقاومت بالا
  4. وزن پایین و حمل و نقل آسان
  5. امکان اجرا و ترکیب با مصالح مختلف

کاربردهای مش فایبرگلاس در پروژه های ساختمانی و عمرانی کدام است؟

مش فایبرگلاس می تواند کاربردهای بسیار متنوعی در پروژه‌های ساختمانی و عمرانی داشته باشد که در ادامه به مهم ترین آن‌ها اشاره می کنیم:

  1. اجرای وال پست ساختمان با مش فایبر گلاس (وال مش)

اجرای وال پست در ساختمان‌ها برای مهار دیوارهای پیرامونی و داخلی غیر باربر در برابر زلزله، به یک اجبار تبدیل شده است. میتوان برای این روش از مش فایبرگلاس استفاده کرد که جایگزینی عالی برای وال پست‌های فلزی و بتنی است.

  1. ترمیم ترک در ساختمان با توری فایبرگلاس ترک گیر

توری فایبرگلاس ترک گیر می توانند برای ترمیم ترک‌های ایجاد شده در دیوار ساختمان مورد استفاده قرار گیرد. این توری‌ها خاصیت ارتجاعی مناسبی دارند و از رشد ترک جلوگیری میکنند. فقط کافیست با یک لایه پلاستر، روی دیوار زده شوند.

  1. عایق کاری و آب بندی استخر ها، مخازن بتنی و… با توری و مش فایبرگلاس

توری و مش فایبرگلاس یک عایق عالی برای آب بندی استخرها و مخازن بتنی حاوی آب است. این توری میتواند با کمک یک لایه پلاستر به راحتی مانند یک عایق عمل کند و از نفوذ آب به داخل دیوارهای استخر و مخازن بتنی جلوگیری کند.

  1. توری فایبر گلاس گچکاری و سیمانکاری

مش فایبرگلاس می تواند برای تثبیت طرح‌های گچکاری و سیمانکاری مورد استفاده قرار گیرد. در حال حاضر بسیاری از افراد فعال در این حوزه از این توری برای جلوگیری از ریزش طرح های اجرا شده روی دیوار و سقف استفاده می کنند.

مش فایبرگلاس چیست؟ (کاربرد ها و مزایا)

وال مش؛ مهمترین کاربرد مش فایبرگلاس

همانطور که اشاره شد، مهم ترین کاربرد مش فایبرگلاس، وال مش است. وال مش یک سیستم برای مهار زلزله در دیوارهای غیر سازه‌ای و پیرامونی است. سیستم وال مش به غیر از مش فایبرگلاس، از پلاستر سیمانی، پلاستر گچی، پروفیل نبشی و چسب اپوکسی نیز تشکیل شده است. این روش میتواند برای ساختمان‌های قدیمی و جدید برای جلوگیری از ریزش دیوار در هنگام زلزله، انجام شود. مهمتریم مزایای وال مش عبارتند از:

  1. جایگزینی وال مش با وال پست فلزی

وال مش می تواند جایگزینی برای سیستم‌های وال پست فلزی باشد. هزینه پایین، سرعت اجرای بالا و همچنین امکان اجرای وال مش پس از ساختمان سازی از جمله مزایای این سیستم‌ها هستند. در حال حاضر میتوان برای تمامی ساختمان‌ها از وال مش استفاده کرد.

  1. هزینه اجرای پایین وال مش

هزینه کم اجرا و قیمت پایین وال مش، به دلیل قیمت ارزان مش فایبرگلاس و اجزای دیگر این سیستم است. از طرفی در وال مش نیازی به استفاده از مصالح فلزی گران قیمت مانند وادارهای قائم و افقی فلزی و میلگردهای بستر نیست.

  1. سرعت اجرای بالای وال مش

سرعت اجرای وال مش حتی با یک تیم نیمه ماهر بسیار بالاست. به طوری که می توان در عرض چند روز، کل دیوارهای یک ساختمان بزرگ را مهار کرد. همین موضوع باعث شده تا این روش بسیار مورد توجه مجریان ساختمان‌ قرار گیرد.

قیمت مش فایبرگلاس ویژه وال مش چقدر است؟

مش فایبرگلاس در مدل‌های متنوعی در بازار وجود دارد. همین موضوع باعث شده تا تنوع بالایی برای قیمت خرید مش فایبرگلاس ویژه وال مش وجود داشته باشد. قیمت خرید تمام شده هر متر مربع از مش و توری فایبرگلاس، برای پیمانکاران و کارفرمایان بسیار حائز اهمیت است چرا که این موضوع به طور مستقیم روی قیمت کل پروژه تاثیر میگذارد. عوامل مختلفی میتوانند باعث تغییر قیمت مش فایبرگلاس شوند که در ادامه به آن‌ها اشاره می کنیم.

  1. نوع مش فایبرگلاس

مش فایبرگلاس مقاوم به قلیا AR و توری فایبرگلاس E-glass دو نمونه از توری فایبرگلاس موجود در بازار هستند که قیمت متفاوتی دارند. در واقع مش مقاوم به قلیا به دلیل داشتن یک پوشش مقاوم، قیمت بالاتری نسبت به مش E-glass دارد.

  1. ابعاد چشمه مش فایبرگلاس

ابعاد چشمه مش فایبرگلاس هر چقدر کوچک تر باشد، وزن و گرماژ مش افزایش پیدا می کند و قیمت آن‌ها بالا خواهد رفت. بنابراین، پیمانکاران باید هنگام خرید مش و توری فایبرگلاس حتما به ابعاد چشمه مورد نیاز خود در پروژه، توجه داشته باشند.

  1. وزن و گرماژ مش فایبرگلاس

مش فایبرگلاس دارای گرماژ و وزنی متفاوت است که البته این موضوع تحت تاثیر ابعاد چشمه نیز هست. هر چقدر ابعاد چشمه ریزتر باشد، وزن و گرماژ افزایش پیدا می کند و می توان شاهد بالا رفتن قیمت توری فایبرگلاس بود.

مش فایبرگلاس چیست؟ (کاربرد ها و مزایا)

مراحل نصب و اجرای مش فایبرگلاس بر روی دیوار

به منظور نصب و اجرای مش فایبرگلاس روی دیوار و مهار آن در برابر زلزله، می توان مراحل زیر را انجام داد:

  1. دیوار چینی و تیغه چینی ساختمان

یکی از مراحل مهم برای نصب و اجرای مش فایبرگلاس روی دیوار، انجام دیوارچینی و تیغه چینی است. این کار می تواند بدون رعایت هیچ نکته خاص و مانند روال گذشته انجام شود.

  1. اجرای یک لایه پلاستر وال مش بر روی دیوار

یک لایه پلاستر گچی یا سیمانی روی دیوار زده می شود تا بتوان مش فایبرگلاس را روی آن نصب کرد.

  1. نصب مش فایبرگلاس بر روی دیوار مطابق نقشه های اجرایی

بر اساس نقشه‌های اجرایی، مش فایبرگلاس به صورت یکپارچه و یا نواری در محل مورد نظر نصب خواهد شد.

  1. اجرای یک لایه پلاستر وال مش بر مش فایبرگلاس

پس از اجرای مش، یک لایه دیگر از پلاستر به صورت کامل روی مش فایبرگلاس کشیده میشود.

  1. نصب نبشی بر روی سقف و تیر با چسب اپوکسی

در نهایت نبشی باید بر روی سقف و بخش‌های مورد نیاز، با چسب اپوکسی نصب شود.

مشاوره قیمت و خرید مش فایبرگلاس

پیمانکاران و مجریان پروژه‌های ساختمانی میتوانند برای استعلام قیمت مش فایبرگلاس ویژه وال مش، به وبسایت شرکت وال مش به آدرس www.wallmesh.co مراجعه کرده یا با شماره 86124543-021 تماس حاصل کنند.

منبع: خبرآنلاین