افشاگری «الجزیره» درباره همکاری شرکت‌ آمریکایی «متا» با تل‌آویو علیه فلسطینیان

افشاگری «الجزیره» درباره همکاری شرکت‌ آمریکایی «متا» با تل‌آویو علیه فلسطینیان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، شماری از حقوقدانان و مقامات سابق شبکه اجتماعی فیسبوک در گفت‌و‌گو با برنامه «ما خفی اعظم» شبکه «الجزیره» فاش کردند محتوایی که فلسطینیان در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کنند، محدود می‌شوند.

براساس گزارش شامگاه جمعه شبکه الجزیره، «دیپورا براون» پژوهشگر حوزه حقوق دیجیتال سازمان «دیدبان حقوق بشر» در این باره می‌گوید شرکت «متا» و پلتفرم‌های آن، آن طور که باید از حقوق بشر در سراسر جهان حمایت نمی‌کنند.

وی به عنوان مثال اشاره می‌کند که شرکت متا، سال گذشته، به سرعت به جنگ اوکراین واکنش نشان داد و به اوکراینی‌ها اجازه داد برخلاف سیاست‌های پیشینش برای محکومیت روسیه و انتشار تصاویر در این باره محتوا منتشر کنند و به‌سرعت خود را با این وضعیت وفق داد؛ اما این سیاست را علی‌رغم جنایت‌های حقوق‌بشری و تخلفاتی که در سوریه انجام می‌شد، اجرا نکرد.

«گیلیان یورک» فعال حقوقی آمریکایی در این خصوص بیان می‌کند متحوای عربی در شبکه‌های اجتماعی در مقایسه با محتواهایی که به زبان عبری منتشر می‌شوند، بیشتر تحت نظارت قرار می‌گیرند.

محدودسازی محتوای عربی

الجزیره در ادامه می‌نویسد: «سال ۲۰۱۶ سیاست فیسبوک در نوع تعامل با متحوای عربی بخصوص محتوای فلسطینی شاهد یک دگرگونی بود».

اشرف زیتون مدیر سابق بخش سیاست‌های خاورمیانه و شمال آفریقای فیسبوک در گفت‌و‌گو با الجزیره فاش می‌کند در پایان سال ۲۰۱۶ اسرائیل برای شرکت‌های رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی قانون جدیدی تعریف کرد که جریمه‌های مالی سنگینی علیه این شرکت‌ها اعمال می‌کرد. این قانون برای آن دسته از شرکت‌هایی بود که برای حذف محتوای فلسطینی با کابینه رژیم صهیونیستی به سرعت همکاری نمی‌کردند بخصوص محتوایی که تل‌آویو آن‌ها را یهودستیزانه و مشوق تنفرپراکنی می‌دانست.

اشرف زیتون در گفت‌و‌گو با الجزیره

اشرف زیتون می‌گوید که از این تاریخ به بعد، فیسبوک دیگر با متحوایی که فلسطینیان منتشر می‌کردند، بی‌طرفانه برخورد نمی‌کرد و جانبدار بود.

«اریک باربینگ» مدیر سابق واحد سایبری اسرائیل (از واحدهای سرویس امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) نیز در گفت‌و‌گو با الجزیره اذعان می‌کند تل‌آویو رسما و به طور موردی از شرکت متا می‌خواهد کلمات یا جملات ضداسرائیلی و حتی تصاویر یا لایک‌های شهدای فلسطینی را حذف شوند. به گفته این مقام سابق رژیم صهیونیستی، اکثر محتواها از فیسبوک و دیگر شبکه‌های اجتماعی حذف می‌شوند.

اریک باربینگ

الجزیره می‌گوید تیم تحقیقاتی این شبکه به منظور اطمینان حاصل کردن از این سیاست فیسبوک و برای پی بردن به میزان جهت‌گیری این شبکه اجتماعی، دو صفحه مجزا یکی به زبان عربی به نام «لمه فلسطینیه» و دیگری به زبان عبری با نام «ارض الاجداد» ایجاد می‌کند و طی چند ماه نوع برخورد فیسبوک با محتواهای منتشرشده در این دو صفحه را تحت نظر می‌گیرد.

طبق این گزارش، این گروه در تاریخ بیست و ششم ماه جولای سال جاری میلادی در صفحه عربی خبر و تصاویر شهدای شهر نابلس را که در عملیات ارتش رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، منتشر می‌کند.

طی عملیات نابلس که اواخر خرداد ماه سال جاری انجام شد، نیروهای رژیم صهیونیستی سه فلسطینی به نام‌های «سعد ماهر الخراز»، «منتصر سلامه»، «نور العارضه» از ساکنان شهر نابلس را به ادعای تیراندازی به سمت یک اتوبوس حامل شهرک‌نشینان در کرانه باختری به شهادت می‌رساندند که این اقدام با خشم و عصبانیت شدید مردم فلسطین مواجه می‌شود.

فیسبوک به‌سرعت این محتوا را حذف می‌کند و تذکر بسته شدن صفحه در صورت تکرار انتشار چنین محتوایی را برای مدیر صفحه عربی ارسال می‌نماید.

اما در مقابل، همین خبر به صورت همزمان و با تصاویر تکان‌دهنده‌تری و متنی تحریک‌آمیزتر منتشر می‌شود و فیسبوک نه محتوا را حذف می‌کند و نه پیام هشداری برای مدیر آن ارسال می‌کند.

الجزیره اشاره می‌کند که در زمان انجام این تحقیق، محققان این شبکه بارها با مقامات فیسبوک ارتباط برقرار کرده‌اند تا علت این دوگانگی در برخورد را جویا شوند، اما یا بررسی درخواست آن‌ها با «تعلل» مواجه شده یا «نادیده» گرفته می‌شده است.

«مارینا ویسنیاک» کارشناس حقوق دیجیتال نیز در این رابطه تاکید می‌کند محتواهایی که به زبان عربی و از طرف فلسطینیان منتشر می‌شوند، به‌شدت محدود می‌شوند. او می‌گوید که بسیاری از مواردی که به ثبت رسیده‌اند، نشان می‌دهند محتوای منتشرشده از سوی فلسطینیان و محتواهایی که به زبان عربی منتشر می‌شوند یا حذف می‌شوند و یا برخلاف متحوای عبری محدود می‌شوند.

برخورد شدید با محتوای عربی

«جولی اوانو» عضو شورای نظارتی شرکت متا نیز در گفت‌و‌گو با الجزیره اذعان می‌کند که هیأت مدیره این شبکه از اجرای شدید قواعد نظارتی بر محتوای عربی در فیسبوک و اینستاگرام آگاه است. او در ادامه می‌افزاید که یکی از کاربران مصری در حساب کاربری خود پیشتر گزارشی از شبکه الجزیره بازنشر کرده بود که در آن به بازوی نظامی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین حماس اشاره شده بود. این محتوا محفاظت‌شده و مناسب برای انتشار در نظر گرفته شده بود؛ اما شرکت متا انتشار مطلب در خصوص بازوی نظامی حماس در گزارش را ممنوع کرد که حذف محتوای یک رسانه خبری مهم مورد انتقاد شورای نظارت قرار گرفت.

در این تحقیقات که تحت عنوان «فضای بسته» انجام شده است، همچنین به نقش لابی صهیونیستی در اعمال فشار روی فیسبوک پرداخته شده است. مدیر سابق حوزه سیاست‌‌های خاورمیانه و شمال آفریقای فیسبوک در این خصوص می‌گوید اسرائیل توانسته یک سیستم قدرتمندی ایجاد کند که مدیریت متا را به‌شدت تحت فشار قرار دهد به‌‌طوری‌که حتی در سیاست‌های اسرائیل سعی شده الگوریتم‌های این شبکه اجتماعی نیز تحت تاثیر قرار گیرند.

وی در ادامه به «یک ارتش کامل» برای اطلاع‌رسانی و اعلام گزارش اشاره می‌کند که تل‌آویو آن را به راه انداخته است. براساس گزارش این شبکه، یک سازمان یهودی در آمریکا فعالیت دارد که برنامه‌ای را راه‌اندازی کرده و کاربران و افراد عضو را تشویق می‌کند در صورت رویت محتوای ضداسرائیلی آن را گزارش دهند.

انتشار خبر همکاری رژیم صهیونیستی و فیسبوک

الجزیره می‌نویسد: «برنامه ماخفی‌اعظم متوجه شده است که صدها نفر از کارکنان شرکت متا تابعیت اسرائیلی دارند و برخی از آن‌ها مدیر، برخی ناظر و برخی دیگر در حوزه فنی در بسیاری از ادارات که مقرشان در اسرائیل و آمریکا قرار دارد، حضور دارند. برخی نیز پیشتر با ارتش و کابینه اسرائیل در ارتباط بوده‌اند».

این شبکه اضافه می‌کند: «از شاخص‌ترین کارمندان مؤثر [در این زمینه]، آدم موسری رئیس پلتفرم اینستاگرام، دیوید فیشر مدیر درآمدهای مالی فیسبوک و همچنین ایمی مور مدیر سابق وزارت دادگستری اسرائیل است که مسئولیت واحد سایبری را برعهده دارد؛ واحدی که با محتوای فلسطینی مقابله می‌کند. عجیب آن است که این زن در شورای نظارتی فیسبوک گمارده شده که این مسئله خود میزان استقلال این شورا را زیر سؤال می‌برد».

پایان پیام/م

منبع: فارس