اتحادیه اروپا ارایه غلات روسیه به کشورهای افریقایی را به سخره گرفت

شارل میشل، رییس شورای اروپا، بار دیگر از خروج روسیه از توافق غلات به‌شدت انتقاد کرد و برنامه مسکو برای ارایه یک میلیون تن غلات به کشورهای افریقایی را «سخاوت طنزآمیز» نامید.

به گزارش رویترز، میشل روز شنبه، ۹ سپتامبر در نشست رهبران گروه ۲۰ در دهلی‌نو گفته که توافق‌نامه غلات، بیش از ۳۰ برابر بیشتر از چیزی که روسیه به افریقا پیشنهاد داده، به کشوری آسیب‌پذیر غلات رسانده است.

وی خطاب به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، افزوده است: «شما نه تنها از این توافق خارج شدید بلکه زیرساخت‌های بنادر برای ارسال غلات را نیز هدف حمله قرار داده‌اید.»

در همین حال، برخی منابع گفتند که رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه، و فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر جاپان نیز در حاشیه گروه ۲۰ درباره احیای توافق غلات رایزنی کرده‌اند.

توافق غلات به‌منظور کاهش تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی به‌ویژه تامین غلات مورد نیاز شماری از کشورهای وارد کننده، با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول امضا شد.

این قرارداد ابتدا به‌مدت شش ماه امضا و در سه دوره پی‌هم دو ماهه تمدید شد. پس از تکمیل دور سوم دوماهه، روسیه به‌دلیل آنچه عدم پابندی کشورهای غربی در زمینه تعهدات‌شان در قبال مسکو می‌دانند، از تمدید این قرارداد خودداری کرد.

منبع: اطلس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.