علایی: ایران از بازارهای بین‌المللی رانده شد/ باید سیاستها تغییر اساسی کند

در گفتگو فرمانده‌ پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران مطرح شد:

علایی: ایران از بازارهای بین‌المللی رانده شد/ باید سیاستها تغییر اساسی کند

اکوایران: فرمانده‌ پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران در جدیدترین اظهاراتش به تشریح وضعیت سیاست خارجی ایران پرداخت.

علایی: ایران از بازارهای بین‌المللی رانده شد/ باید سیاستها تغییر اساسی کند

به گزارش اکوایران، حسین علایی فرمانده‌ پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران براین باور است: اصلی‌ترین مانع توسعه‌ی اقتصادی ایران تحریم‌های آمریکا است. تا تحریم ها برداشته نشود مانع برای رفع مشکلات اقتصادی بر طرف نخواهد شد چون ایران در شرایط فعلی قادر نیست که نفت و گاز و محصولات خود را به صورت قانونی و رسمی به کشورهایی که دوست دارد بفروشد.

به نقل از خبرآنلاین، علایی اعلام کرد: هیچ کشوری به ایران اجازه ی پهلوگیری کشتی هایش در هیچ بندری را نمی دهد. به جز کشوری مثل سوریه و کشورهایی مانند آن راه تجارت ایران در همه ی حوزه ها بسته شده است. ایران از همه‌ی بازارهای بین‌المللی بیرون رانده شده و از طرفی به دلایل مختلف از جمله تحریم و نپیوستن ایران به اف ای تی اف نقل و انتقالات پولی برای صادرات و واردات ایران به سادگی انجام نمیشود و همه از طریق واسطه و با هزینه های اضافی انجام می شود.

او گفت: اگر ایران بتواند به طور قانونی با دنیا تجارت انجام بدهد با تجارت نفت و گاز و چه در سایر حوزه‌ها بتواند پول آن را دریافت بکند و هر کجا که تشخیص داد هزینه بکند راه برای توسعه اقتصادی ایران باز خواهد شد در شرایط کنونی به دلیل تحریم‌ها و خصومت آمریکا با ایران راه ها را بر روی ایران بسته‌اند ایران نفت خود را صادر می‌کند؛ اما با هزینه‌ی اضافه و قیمت کمتر. همچنین برای دریافت پول باید هزینه های زیادی بدهیم.

به باور علایی راه اساسی برای اینکه ایران بتواند توسعه‌ی اقتصادی برسد مساله‌ی سیاست خارجی دنبال شود.

روس‌ها ولگا را بستند

فرمانده‌ پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران در بخشی دیگر از اظهاراتش با نقد رویکرد سیاست بین المللی حاکم گفت: زمانی رابطه با چین و روسیه معنی پیدا می‌کند که با آمریکا و اروپا هم روابط متوازن داشته باشید. اما وقتی رابطه‌ی شما با آمریکا و اروپا قطع است و یک رابطه‌ی یک طرفه و نامتوازن با چین و روسیه دارید؛ آن‌ها هر کاری دوست داشته باشند می‌کنند.

او افزود: مثلا رود ولگا را می‌بندند و سطح دریاچه‌ی خزر دو متر کاهش پیدا می‌کند. اگر شما با دنیا رابطه‌ی متوازن داشته باشید؛ وقتی روسیه به اوکراین حمله کرد می توانید گاز خود را به اروپا صادر کنید. اما وقتی رابطه‌ی متوازن ندارید؛ روس‌ها می‌گویند ایران هم در جنگ اوکراین هم‌پیمان و شریک ما است. سیاست متوازن به معنی پذیرفتن هیچ حاکمیت و هیچ دولت خارجی نیست. برای ما فرق نمی‌کند روسیه باشد یا آمریکا یا چین. ما باید بخاطر حفظ منافع ملی اجازه‌ی منزوی شدن کشور را ندهیم.

ایران تنها کشور دنیا نیست

علایی معتقد است: ارتباطات بین‌المللی الزاماتی دارد که ما آن‌ها را اجرا نمی‌کنیم. ارتباط با دنیا نیازمند تبادلات مالی و پولی است. تا زمانی که اف‌ای‌تی‌اف را نپذیریم و تحریم‌های آمریکا را از سر راه بر نداریم هیچ کشوری نمی‌تواند با ما تبادلات مالی و پولی انجام دهد. حتی توصیه‌ی روس‎ها و چینی‌ها هم به ایران این بوده که مسائل خود را با آمریکا حل کنید. چون با این دست‌فرمان آن‌ها هم نمی‌توانند با ما کار کنند.

او افزود: مگر چینی‌ها اجازه‌ی پهلو گرفتن کشتی‌های ایرانی را در بندرهایشان را به ما می‌دهند؟ با وجود اینکه قرارداد ۲۵ ساله هم دارند. آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها هم با چینی‌ها کار می‌کنند. لذا آن‌ها باید ملاحظات طرف غربی‌ را در نظر بگیرند. تنها کشور دنیا که ایران نیست. ما فقط یک درصد جمعیت جهان را داریم.

علایی ادامه داد: برای کار کردن با دنیا الزامات بین‌المللی وجود دارد که باید فراهم کنیم. ممکن است این الزامات غلط باشند. ایرادی ندارد. ما باید با دنیا کار کنیم. حتی اگر قصد تغییر دادن دنیا را داریم باید با آن‌ها کار کنیم. تا زمانی که این الزامات فراهم نشود چینی‌ها هم با ایران کار نمی‌کنند چون ایران تحت تحریم آمریکا است و چین تحریم‌های آمریکا را رعایت می‌کند.

واسطه‌ها را کنار بگذاریم

فرمانده‌ پیشین نیروی دریایی سپاه پاسداران به واسطه‌های سیاسی ایران نیز اشاره کرد و گفت: ما باید خودمان بدون هیچ واسطه‌ای با عربستان مذاکره می‌کردیم نه اینکه چینی‌ها دوستی‌ ما را وساطت کنند. ما مساله‌ی زندانی‌ها را باید مستقیما با آمریکا حل می‌کردیم نه اینکه قطر را واسطه قرار دهیم. اینکه مسائل ما حل بشوند فی ذاته بد نیست اما نیازی به واسطه‌ها نیست. ما خودمان این واسطه‌ها را می‌سازیم و به آن‌ها اعتبارهایی می‌دهیم که خودمان هم هیچ سودی از آن نمی‌بریم.

باید سیاست‌های کلان تغییر کند

علایی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: به نظر من ساختار حکومتی خیلی اهمیت دارد. ولی مهم‌تر از همه سیاست‌های کلان کشور است. تا زمانی که سیاست‌های کلان کشور تغییر نکند؛ اوضاع ما رو به بهبود نمی‌رود. ما بایستی در سیاست‌ها، نگرش‌ها و بین‌های خود تغییرات اساسی ایجاد کنیم.

او به این موضوع نیز اشاره کرد که در ایران کسی وجود ندارد که به ضرر و خسارت مهلک تحریم‌ها به اقتصاد ایران آگاه نباشد.

منبع: اکوایران

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.