ساماندهی دارالسلام شیراز با یک مدیریت منسجم و قدرتمند قابل انجام است

ساماندهی دارالسلام شیراز با یک مدیریت منسجم و قدرتمند قابل انجام است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، مهدی طاهری در نطق پیش از دستور امروز خود در صحن علنی شورای شهر شیراز، ضمن قدردانی از تلاش خدمتگزاران زوار اربعین حسینی در موکب احمدبن موسی مستقر در مرز شلمچه و آرزوی عاقبت‌بخیری برای آنها سه نکته را متذکر شد.

وی خطاب به محمدحسن اسدی اظهار داشت: جناب شهردار، آرمستان دارالسلام یک موضوع میان و فرابخشی شهرداری است که فقط با یک اقدام مدیریتی منسجم و قدرتمند به سرانجام خواهد رسید.

او‌گفت: متاسفانه به محض طرح مسئله، هر یک از سازمان های متولی ادعای اقدام دارند در حالیکه موضوع به سرانجام رساندن این اثر ملی مهم، تنها در قالب یک پروژه متمرکز و با تشریک مساعی همه سازمانهای ذی نفع مانند اداره میراث و اوقاف و حتی توجه به نظرات بستگان متوفیات، قابل حل شدن است.

طاهری ادامه داد: متاسفانه تصمیمات در قالب صورتجلسات متعدد باقی مانده و عملا قریب به دو سال است که کار مهمی صورت نگرفته، حتی خرابی های گسترده شبکه های آب این آرامستان در حال تخریب بخشی از این گنجینه بزرگ شیراز است.

عضو شورای شهر شیراز اذعان کرد: شک ندارم چنین گنجینه ای که قدمت آن به سالهای صدر اسلام بازمی گردد اگر در اختیار هر شهر یا کشور دیگری بود اینچنین بی تفاوت از کنار آن رد نمیشدند. لطفا به آرامستان های بزرگ و میراثی جهان اسلام مانند قبرستان باب‌ الصغیر که یکی از قبرستانهای بسیار مهم و تاریخی اسلامی در شهر دمشق که مدفن برخی از همسران پیامبر و شهدای کربلا و صحابی پیامبر است و یا قبرستان وادی‌السلام نجف که مدفن بزرگان اسلام و شیعه است و سالانه میلیون‌ها زائر مسلمان و گردشگر غیرمسلمان از آنها دیدن می‌کنند، سری بزنید تا متوجه عظمت کار و در عین حال عقب ماندگی دارالسلام شیراز شوید، بیایید و برای خودتان یک عاقبت بخیری بزرگ در کنار سایر اقدامات خوبتان برجای گذارید.

شهرداری شیراز مکلف است لایحه سند محرومیت‌ زدایی شهر را تدوین و ارائه کند

وی در ادامه نطق خود ضمن تشکر از همت و جدیت شهردار و مسئولان جهادگر شهرداری شیراز در موضوع محرومیت زدایی، با هدف واقع بینی در این خصوص و انجام عملیات بر اساس مصوبات و به دور از تشریفات و تعارفات، موضوع مهمی را یاد آور و متذکر شد و اظهار داشت: اولاً یادآور میشوم بند 2 ماده 80 قانون شوراها، تکلیف بسیار مهمی را برای شورا به شرح زیر اشعار می‌دارد: « بررسی و شناخت کمبودها، نیازها و نارساییهای اجتماعی، فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، اقتصادی و رفاهی حوزه انتخابیه و تهیه طرحها و پیشنهادهای اصلاحی و راه حلهای کاربردی در این زمینه‌ها جهت برنامه ریزی و ارائه آن به مقامات مسئول ذی ربط.»

که در راستای اجرایی نمودن قانون یاد شده، شورا تدبیر خود را در مصوبه 492/1401/ص مورخ 26/2/1401 به شرح زیر تصویب نمود :

« شهرداری شیراز مکلف است لایحه «سند محرومیت زدایی و نقشه ژئودیتای GIS شهر شیراز» توسط معاونت برنامه ریزی شهرداری با هدف احصاء همه پروژه ها تا پایان سال 1404 و تقسیم کار پروژه ها بین شهرداری، سپاه و سایر دستگاههای خدمات رسان با هدایت عملیاتی توسط قرارگاه مشترک محرومیت زدایی (سپاه فجر- شورای شهر) ظرف مدت دوماه از تاریخ ابلاغ مصوبه تدوین و ارائه نماید.»

وی تاکید کرد: متاسفانه بیش از 14 ماه از مصوبه مذکور می گذرد و علی رغم پیگیری ها و برقراری جلسات متعدد اما تا کنون سند مذکور که تکلیف شهرداری بوده و تا حدی هم پیش رفته، به شورا واصل نشده است.

طاهری افزود: تاکید میکنم این سند جامع برای تمام شهر شیراز (که در حوزه‌ صرفا کالبدی تکلیف شده بود) می بایست در راستای تکالیف ماده‌ی قانونی پیشگفته ، به تصویب شورا برسد.

وی همچنین گفت: در ادامه و برای عملیاتی نمودن موضوع مهم رفع محرومیت ها که از شعارهای محوری شورای ششم بوده در بند 3 مصوبه 13419/1401/ش مورخ 22/9/1401 با عنوان «برنامه عملیاتی شیراز 1404 » ، مقرر شده تا شهرداری نسبت به تخصیص حداقل سه درصد از بودجه عمرانی سالانه جهت امور اجرایی و کالبدی محلات محروم و کم برخوردار شیراز اقدام نماید.

وی افزود: دستورالعمل موضوع این بند باید با همه مساعدتها، حداکثر تا اردیبهشت سال جاری توسط شهرداری تهیه و برای تصویب به شورا ارسال میشد که با توجه به تاخیرات رخ داده، با پیگیری‌‌هایی پیش نویس این دستورالعمل دو هفته قبل جهت بررسی به ریاست شورا تقدیم شد.

طاهری گفت: از این‌رو تاکید می‌کنم از آنجا که تخصیص ردیف بودجه فوق الذکر، اولاً منوط به تصویب دستورالعمل و ثانیاً نیازمند تصویب سند جامع محرومیت زدایی شیراز است و ثالثاً بنا بر مصوبه پیش‌گفته کلیه اقدامات عملیاتی نیز باید بر اساس تصمیمات قرارگاه مشترک محرومیت زدایی شورا و سپاه فجر باشد ، عملاً مصرف بودجه فوق امکانپذیر نبوده، بنابراین هزینه‌کرد از آن ردیف به نظر می‌رسد غیرقانونی است که امیدوارم سازمان بازرسی در این خصوص مانند سایر موارد مطلوب نظرشان، مراقبت های لازم را صورت دهد.

وی با ارائه پیشنهادی خواستار شد: پیشنهاد دارم تلاشهای مجاهدانه شهرداری که از محل اعتبارات عمرانی که با نام محرومیت زدایی صورت می گیرند را با سرفصل‌های بجز لفظ محرومیت زدایی نامگذاری نمایند تا در اذهان جامعه‌ فرهیخته ما، شائبه دیگری به‌وجود نیاید و شورا و سازمانهای بازرسی نیز بتوانند به تکالیف نظارتی خود به خوبی عمل کنند.

گزارش تحقق بودجه سالانه شهرداری و موسسات وشرکت‌های وابسته به شورا ارائه شود

او در بخش دیگری از نطق پیش از دستور خود اظهار کرد: بر اساس بند 12 ماده 80 قانون شوراها « تصویب بودجه، اصلاح و متمم بودجه و تفریغ بودجه سالانه شهرداری و مؤسسات و شرکتهای وابسته به شهرداری با رعایت آیین نامه مالی شهرداریها » از تکالیف مهم شوراست.

وی افزود: جناب رئیس ، شما متولی کمیسیون برنامه و بودجه شورا بوده اید، توجه جنابعالی و سایر اعضای شورا و شهردار را به بند 1 سرفصل تکالیف کمیسیون اقتصاد و سرمایه گذاری شورا در مصوبه بودجه 1401 جلب می نمایم که اشعار میدارد:

«شهرداری شیراز مکلف گردید در سال 1401 مبلغ پانزده هزار میلیارد تومان قرارداد سرمایه‌گذاری منعقد نماید به طوری که بیست درصد این مبلغ معادل 3 هزار میلیارد تومان به عنوان آورده شهرداری محقق گردد .» آیا اجرای این بند ، نه در قابل تفاهم نامه ها که در قالب قراردادها ، اجرای بخش مهمی از قانون بودجه 1401 نیست؟

طاهری اظهار کرد: اینجانب حضوراً و هم کتباً درخواست گزارش تحقق بند مذکور را نموده ام و علی رغم اینکه هم از ریاست کمیسیون سرمایه گذاری و هم از شهردار در سخنرانی های رسمی شنیدیم که بودجه فوق الذکر محقق شده و از آنجا که مقام شهردار مقامی رسمی بوده و هر عبارت ایشان دارای ارزش حقوقی است، برای بار دیگر تقاضا دارم مستنداً و مستدلاً گزارش تحقق بودجه فوق منطبق با مصوبه بودجه 1401 ، قبل از ارائه گزارش تفریغ بودجه را به شورا اعلام فرمایند.

این عضو شورا اذعان کرو: شورا نیز پس از بررسی و تصویب، به استناد بندهای 10 و 12 قانون شوراها ، نتیجه را برای آگاهی عموم منتشر نماید.

پایان پیام/خ

منبع: فارس