افزایش ظرفیت ژنتیکی ارقام زراعی در طی 40 سال گذشته

افزایش ظرفیت ژنتیکی ارقام زراعی در طی 40 سال گذشته

«حسین جعفری» معاون پژوهش و فناوری سازمان تات، در گردهمایی سالیانه بخش غلات با ادای احترام و یاد گذشتگان و اندیشمندانی که نقش مهمی در اعتلای بخش تحقیقات غلات ایفا کردند، اظهار داشت: این بخش مهم‌ترین بخش تحقیقاتی به دلیل تولید محصولات استراتژیک غلات در کشور است.

به گزارش خبرآنلاین از البرز؛ به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر؛ معاون پژوهش و فناوری از تقارن برگزاری این گردهمایی در برهه زمانی نزدیک شدن به خوداتکایی تولید غلات کشور و خرید تضمینی بیش از 10 میلیون تن محصول گندم در سال جاری ابراز خرسندی کرد.

جعفری تصریح کرد: در کنار تلاش کشاورزان و تولید کنندگان، شرایط اقلیمی، مولفه های فنی، دانشی و عوامل حمایتی (قیمت تضمینی گندم، یارانه بذر و …) در افزایش خرید تضمینی گندم و دستیابی به خود کفایی درتولید غلات تاثیر گذار است .

وی در ادامه افزود: در حوزه فنی و دانشی اقدامات بسیار مهمی در موسسات و مراکز تحقیقاتی اتفاق افتاده است.

جعفری به معرفی رقم به عنوان مهمترین اقدام موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر اشاره و اظهار داشت: برای تامین ارقام متناسب با اقلیم های مختلف کشور مشکلی وجود ندارد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تات، افزایش عملکرد تولید را مدیون ارقام اصلاح شده توسط محققان بخش کشاورزی و معرفی رقم را یکی از شاه بیت های افزایش تولید محصول در کشور عنوان کرد وبر احصاء عوامل مختلف افزایش تولید در استان های پیشرو تولید محصولات غلات و تعریف بسته هایی با احتساب شرایط به زراعی، نوع رقم، آفات و بیماری ها متناسب با اقلیم های مختلف کشور تاکید کرد.

جعفری با اشاره به افزایش ظرفیت ژنتیکی ارقام در طی 40 سال گذشته گفت: محققان در فرایندهای اصلاحی ارقام علاوه بر عملکرد متناسب با شرایط اقلیمی به تنش های زنده و غیرزنده هر منطقه توجه داشته باشند.

وی بر بالا بردن بهره وری آب در کشت محصولات کشاورزی از طریق تولید ارقام اصلاح شده متحمل به خشکی و استفاده از ظرفیت های سایر موسسات تحقیقاتی در مقابله با تنش های زیستی و غیر زیستی تولید ارقام تاکید نمود.

منبع: خبرآنلاین

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.