احتمالا کابل‌های شارژ USB-C اندروید در سری آیفون 15 کار نخواهد کرد

گوشی‌های آیفون و کاربران آنها با عرضه سری آیفون 15 در روز 22 سپتامبر (31 شهریور ماه) شاهد وقوع تغییرات چشمگیری خواهند بود. سری جدید آیفون 15 برای نخستین بار از پورت USB-C به‌عنوان جایگزین درگاه اختصاصی لایتنینگ استفاده خواهد کرد.

بدین‌ترتیب اپل حق امتیازی که از محل فروش کابل‌های لایتنینگ تائید شده برای آیفون دریافت می‌کند را از دست خواهد داد. با این‌حال غول کوپرتینویی از طریق فروش کابل‌ها و شارژرهای USB-C می‌تواند میزان درآمد خود را افزایش دهد.

بر اساس اعلام وبسایت MacRumors با توجه به عرضه گوشی‌های آیفون 15، آیفون 15 پلاس، آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس به بازار طی مدت حدودا 2 هفته آینده، اپل مشغول آموزش نمایندگان حاضر در فروشگاه‌های اپل استور است تا این افراد به کاربران خریداری‌کننده دستگاه‌های سری آیفون 15 یادآوری کنند که کابل‌های لایتنینگ قدیمی آنها با گوشی‌های جدید سازگاری نخواهند داشت.

همچنین نمایندگان اپل استور به خریداران یکی از مدل‌های چهارگانه سری آیفون 15 یادآوری می‌کنند که اگرچه کابل USB-C به USB-C درون جعبه خرده فروشی گوشی خریداری شده توسط آنها گنجانده شده است؛ اما این پکیج فاقد آداپتور شارژر خواهد بود.

به همین دلیل مینگ چی‌کو؛ تحلیل‌گر موسسه تحقیقاتی TF International در اوایل سال جاری میلادی اعلام کرد که اپل پیش‌بینی خود برای عرضه شارژر 20 واتی بومی USB-C در 3 ماهه سوم را تا 120 درصد افزایش داد و عرضه 70 میلیون دستگاه شارژر طی 3 ماهه چهارم سال 2023 را در دستور کار خود قرار داد. به گفته آقای کو، میزان نقل و انتقال سالیانه شارژر 20 واتی USB-C در مقایسه با سال گذشته بین 30 تا 40 درصد افزایش خواهد یافت. این موضوع به معنای عرضه 230 تا 240 میلیون واحد شارژر طی سال 2023 خواهد بود.

اپل به منظور تبدیل نمودن کابل شارژ USB-C به یک کابل اختصاصی احتمالا تصمیم جالبی را اتخاذ خواهد کرد. به عبارت دیگر کابل‌های USB-C متفرقه احتمالا تنها در صورت دریافت گواهینامه MFi (ساخته شده برای آیفون) اپل با گوشی‌های سری آیفون 15 سازگاری خواهند داشت.

یک افشاگر با شناسه ShrimpApplePro ادعا کرده که تمامی لوازم جانبی USB-C متفرقه که برای سری آیفون 15 ساخته شده‌اند؛ برای کار کردن با مدل‌های 2023 آیفون بایستی دارای گواهینامه MFi باشند. سرعت شارژ باتری در برخی مدل‌های خانواده آیفون 15 احتمالا افزایش یافته و به 35 وات خواهد رسید.

چنان‌چه این ویژگی تنها در مدل‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس ارائه شود؛ در این‌صورت سرعت شارژ باتری در این گوشی‌ها نسبت به مدل‌های نسل قبلی آنها افزایش خواهد یافت. گوشی‌های آیفون 14 پرو و آیفون 14 پرو مکس از فناوری شارژ 27 واتی پشتیبانی می‌کنند.

در حال حاضر اپل آداپتور شارژر 35 واتی خود با 2 پورت خروجی USB-C را با قیمت‌گذاری 59 دلاری در اپل استور عرضه می‌کند؛ بنابراین تعجب‌آور نخواهد بود که اپل پس از معرفی سری آیفون 15 در روز سه‌شنبه از شارژر 35 واتی جدید خود نیز رونمایی کند.

از جنبه سرعت انتقال داده انتظار می‌رود که آیفون 15 و آیفون 15 پلاس از نرخ 480 مگابیت برثانیه پشتیبانی نمایند؛ سرعتی که پیش‌تر از طریق پورت لایتنینگ نیز قابل دسترس بود. از سوی دیگر گوشی‌های آیفون 15 پرو و آیفون 15 پرو مکس احتمالا از قابلیت انتقال سریع‌تر داده با سرعت 20 تا 40 گیگابیت برثانیه پشتیبانی خواهند کرد.

بدین‌ترتیب گوشی‌های سری آیفون 15 پرو از اتصال تاندربولت 4 پشتیبانی می‌کنند. بر اساس پیش‌بینی‌ها سری جدید آیفون 15 در ساعت 10 صبح روز سه‌شنبه 12 سپتامبر (21 شهریور ماه) به وقت منطقه غربی آمریکا (ساعت 13:00 به وقت منطقه شرقی آمریکا) معرفی خواهد شد. این مراسم از طریق وبسایت رسمی اپل و کانال یوتیوبی این شرکت نیز پخش خواهد شد.

نوشته احتمالا کابل‌های شارژ USB-C اندروید در سری آیفون 15 کار نخواهد کرد اولین بار در منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان