اعتراض یک شهروند به سود اقساط در شهر لوازم خانگی [+ پیگیری‌ها و پاسخ‌های شهر لوازم خانگی]

سرویس اقتصادی، انصاف نیوز: یک شهروند با ارسال مستندات خود، نشان داده سود اقساط در شهر لوازم خانگی به شکل نامتعارفی بسیار بیشتر از نرخ معمول در بازار است. این شهروند پرسیده است که آیا هزینه تبلیغات سنگین تلویزیونی و محیطی این شرکت را باید اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه که خرید اقساطی را راهی برای غلبه بر مشکلات خود می‌دانند، بپردازند؟

خانم صانعی گفت: «در اواخر تیر ماه سال‌جاری و تحت تاثیر تبلیغات پرحجم پژمان جمشیدی، برای خرید یک دستگاه تلویزیون و یک دستگاه کولر گازی به فروشگاه شهر لوازم خانگی مراجعه کردم و طبیعی بود که به دلیل محدودیت بودجه‌ام، به خرید اقساطی تمایل داشتم.»

او افزود: «انتخاب‌های من یک دستگاه تلویزیون سامسونگ 65 اینچ و یک دستگاه کولر گازی گرین 30هزار بود که جمع مبلغ خرید نقدی‌شان 72 میلیون و 20 هزار تومان بود.»

خانم صانعی که خود کارمند یک شرکت فعال در بازار سرمایه است و با عدد و رقم ناآشنا نیست، ادامه داد: «من بر اساس اعتماد، سود اقساط در شهر لوازم خانگی را متعارف می‌دانستم و نیازی به محاسبه مجدد احساس نکردم. اعلام شد 14 درصد به مبلغ کل برای خرید اقساطی اضافه می‌شود و من هم مشکلی با این قضیه نداشتم.»

این شهروند ادامه داد: «در نهایت فاکتوری به مبلغ 87 میلیون و 345 هزار 800 تومان برای من صادر شد و چون می‌خواستم مبلغ اقساط کمتر باشد، 25درصد از مجموع رقم یعنی بالغ بر 21 میلیون و 945 هزار و 800 تومان را به عنوان پیش‌پرداخت، به‌صورت نقدی پرداختم و بابت رقم باقی‌مانده نیز 12 فقره چک 5 میلیون و 450 هزار تومانی به صندوق شهر لوازم خانگی ارائه دادم.»

خانم صانعی گفت: «متاسفانه در زمان خرید و تحویل چک‌ها، به‌ دلیل اطمینان خاطری که از خریدهای اقساطی مشابه در سال‌های اخیر داشتم، به جمع کل توجه نکردم اما روز بعد با جمع‌زدن مبالغ چک‌ها و پیش‌پرداخت، متوجه کلاه بزرگی که بر سرم رفته بود شدم.»

اگر اعداد و ارقام اعلامی این شهروند درست باشد، با یک حساب سرانگشتی می‌توان نتیجه گرفت سود اقساط در شهر لوازم خانگی فراتر از 30 درصد است؛ اختلاف قیمت نقدی این دو کالا با قیمت اقساطی آن بیش از 21 درصد تفاوت دارد.

سود اقساط روی کل مبلغ خرید کشیده شده است در حالی‌که 25 درصد به شکل نقدی پرداخت شده است.

مبلغ 50 میلیون تومان باقی‌مانده که به عنوان وام منظور شده، با بهره 30 درصدی برای تقسیط 12 ماهه، به 65 میلیون تومان افزایش یافته است. و تازه این در شرایطی است که طبق عرف بازار برای پیش‌پرداخت نقدی، راس 7 درصدی محاسبه نکنیم.

در فاکتور صادرشده برای این شهروند نیز مواردی به چشم می‌خورد که شائبه برخورد ناسالم شهر لوازم خانگی با خریداران را تقویت می‌کند. برای مثال قیمت اصلی کالاها در ستون تخفیف و به تومان درج شده است و قیمت فروش اقساطی به ریال و در ستون قیمت واحد. مالیات بر ارزش افزوده، از رقم خرید نقدی محاسبه شده و به همان میزان نیز تخفیف برای خریدار درج شده است. بنابراین به مشتری چنین القا می‌شود که مالیات بر ارزش افزوده که معادل 10 درصد رقم خرید است را نمی‌پردازد.

خانم صانعی به خبرنگار انصاف نیوز از تجربه تلخ پیگیری‌های پس از خریدش هم سخن گفت. او پس از محاسبه و پی بردن به رقمی که در مجموع برای یک خرید قسطی با صرفه پرداخت کرده است، با فروشنده تماس می‌گیرد و: «یک روز بعد از خرید، با شهر لوازم خانگی تماس گرفتم و ضمن اعتراض بابت این کلاه‌برداری آشکار، خواستار پس گرفتن مبلغ پیش‌پرداخت خود شدم اما کارشناس این فروشگاه گفت اصلا امکان کنسل‌کردن خرید وجود ندارد و شما فقط می‌توانید کالای خود را عوض کنید. من گفتم چک‌های من صیادی است؛ در سامانه ثبت‌شان نمی‌کنم تا امکان وصول نداشته باشید. او هم پاسخ داد ثبت نکنید به ضرر خودتان است چون نمی‌توانید کالا را تحویل بگیرید. ضمنا امکان پس گرفتن پول‌تان را هم ندارید.»

این شهروند شاکی گفت: «این یک گران‌فروشی و کلاه‌برداری آشکار است. قشر متوسط و ضعیف کشور به این امید که سود اقساط در شهر لوازم خانگی متعارف و حتی کمتر از فروشگاه‌های مشابه است، به آن مراجعه می‌کنند و اغلب به دلیل اعتماد یا بی‌اطلاعی، اعداد و ارقام را محاسبه نمی‌کنند و در نتیجه این‌چنین نقره داغ ‌می‌شوند.»

م.صانعی افزود: «نکته بسیار ناراحت‌کننده دیگر این است که هنرپیشه محبوبی مانند آقای جمشیدی، بی‌حساب و کتاب نسبت به تبلیغ گسترده امثال این مجموعه اقدام می‌کنند و این‌گونه به هم‌وطن خود که فریب این تبلیغات را می‌خورد، خیانت می‌کنند.»

این شهروند می‌گوید پس از گشت و گذار در فضای مجازی متوجه شده است که ظاهرا «تعداد زیادی از هموطنانم مانند خود من متوجه این گران‌فروشی شهر لوازم خانگی شده‌اند اما به دلیل روند طولانی و پر پیچ و خم فرایند بررسی شکایت‌شان، از خیر این کار گذشته‌اند.»

جبران می‌کنیم، تغییر داده‌ایم!

خبرنگار انصاف نیوز برای صحت‌سنجی ادعاهای مخاطب خود درباره سود اقساط در شهر لوازم خانگی با این شرکت تماس گرفت و موضوع را با کارشناسان این شرکت در میان گذاشت.

پس از چند تماس پیاپی و پیگیری قابل تحسین شهر لوازم خانگی، فردی که خود را مسئولین یکی از بخش‌های شرکت معرفی می‌کرد، گفت امکان ندارد چنین اشتباهی رخ داده باشد چون عملیات محاسبه و تقسیط توسط نرم‌افزار انجام می‌شود و اپراتورها در آن نقشی ندارند.

پس از طرح مجدد موضوع و با تغییر صورت مساله، نماینده شهر لوازم خانگی روی موضوع جلب رضایت مشتری متمرکز شد.

پس از چند بار تماس و وقتی خبرنگار انصاف نیوز توانست این موضوع را جا بیاندازد که مساله‌اش جلب رضایت یک مشتری نیست و می‌خواهد از رویه محاسبه سود اقساط در شهر لوازم خانگی مطلع شود، فرد تماس‌گیرنده اعلام کرد فروش اقساطی در عرف بازار 3 درصد است اما این شرکت فقط 1/5 تا 2 درصد به مبلغ نقد کالاها اضافه و آن را از مشتریان خود اخذ می‌کند.

در ادامه این رفت و برگشت‌ها، مشخص شد شرکت تماس‌های متعددی با شاکی برقرار و تاکید کرده که برای جلب رضایت ایشان اقدام خواهد شد.

نماینده شهر لوازم خانگی در این تماس‌ها ضمن تاکید بر جلب رضایت خانم صانعی و اصرار بر درخواست پس گرفتن شکایت(!) می‌گوید از چندی پیش و پس از تذکر سازمان حمایت، رویه فروش تغییر کرده است و محاسبه اقساط از رأس، پس از کسر مبلغ نقد صورت می‌گیرد. این شخص در برابر ابزار تعجب مشتری، تازه‌کار بودن و آشنا نبودن با رویه فروش‌های اقساطی را دلیل فروش به رویه قبل عنوان کرده بود.

این موضوع در تماس یکی از نمایندگان شرکت با خبرنگار انصاف نیوز هم تکرار شد. طبق گفته‌های این شخص، سود اقساط شهر لوازم خانگی چند وقتی است که پس از کسر مبلغ پرداخت نقدی محاسبه می‌شود.

به بیان دیگر، پیگیری‌های مسئولانه یک شهروند ما را از این مساله آگاه کرد که شهر لوازم خانگی، تا چند هفته قبل، پرداخت نقدی مشتریانش را از رقم کل کسر نمی‌کرده است!

درباره رقم هنگفتی که از آن شیوه فروش اقساطی عاید شرکت شده است، در مجال دیگری سخن خواهیم گفت.

انتهای پیام

برچسب هاتبلیغات تجاری سازمان حمایت از مصرف کننده سوت زنی شهر لوازم خانگی شهروند هوشمند صدای مردم فروش اقساطی مشتری مداری نرخ بهره نرخ سود پژمان جمشیدیمنبع: انصاف نیوز

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.