ساخت فیلم مستند کاشی هفت‌ رنگ و منبت شیراز

معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فارس از ساخت دو فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و هنر منبت شیراز خبر داد.

ساخت فیلم مستند کاشی هفت‌ رنگ و منبت شیراز

به گزارش خبرگزاری موج فارس، بهزاد احمدی فارسانی، معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فارس در این رابطه گفت: این فیلم‌های مستند در راستای معرفی هرچه بیشتر رشته‌های کاشی هفت‌رنگ و منبت ساخته‌ شده است.

احمدی با اشاره به اینکه رشته‌های مختلف صنایع‌ دستی و به‌ ویژه رشته‌های کمتر شناخته‌ شده می‌بایست با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌های جمعی و تولیدات چاپی معرفی و مستند سازی شود، گفت: در ساخت این مستند تلاش شده تا ضمن معرفی این دو هنر شاخص صنایع‌دستی با بهره‌گیری از حضور صنعتگران شاخص، کارشناسان و مدیران، برخی از چالش‌های موجود بررسی و راهکارهایی نیز ارائه گردد.

او افزود: فیلم مستند کاشی هفت‌رنگ و منبت همچنین در شبکه استانی فارس جهت علاقه‌مندان پخش گردید و ابراز امیدواری کرد که در راستای معرفی سایر رشته‌های صنایع‌دستی نیز این اقدام ارزنده تداوم یابد.

گفتنی است: کاشی هفت‌رنگ نوعی کاشی‌ کاری متعلق به معماری دوران اسلامی است که از کنار هم چیدن کاشی‌های لعاب‌دار و رنگ‌آمیزی با رنگ‌های مختلف به دست می‌آیدو بعد از طراحی و رنگ‌آمیزی با لعاب به کوره رفته سپس آماده نصب می‌شود.

هنر منبت‌کاری نیز از کنده‌کاری و برجسته‌کاری روی چوب‌ بر اساس طرح‌ها و نقش‌های موردنظر پدید می‌آید. در رشته منبت سنتی از دیرباز شهرستان آباده را مهد این هنر می‌دانسته و به شهر جهانی منبت شهرت یافته است در این هنر از چوب‌های با بافت ریز و منسجم مانند گردو، گلابی، عناب، نارنج و… استفاده می‌شود و هنرمند منبت‌کار می‌بایست تمام مراحل کار از طراحی و کنده‌کاری تا پرداخت نهایی را خود انجام دهد.

طرح‌های مورداستفاده در منبت سنتی بیشتر طرح‌های گردان ختایی است که به‌وسیله چاقوی منبت یا تبغه بر روی چوب می شود.

منبع: موج

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.