دولت بایدن با توافق تهران و واشنگتن در زمینه تبادل زندانیان موافقت کرد

رسانه‌های بین‌المللی گزارش دادند که دولت امریکا به رهبری جو بایدن، با توافق تبادل زندانیان و آزاد‌سازی شش میلیارد دالر داریی‌های مسدود شده ایران موافقت کرده است.

اسوشیتدپرس، دوشنبه‌شب، ۱۱ سپتامبر، گزارش داده که دولت بایدن با صدور معافیت برای بانک‌های بین‌المللی به‌منظور انتقال پول‌های مسدود شده ایران، زمینه اجرای این توافق را فراهم کرده است.

این رسانه غربی جزییات بیشتر در این مورد ارایه نکرده است.

پیشتر رویترز به نقل از هشت منبع آگاه گزارش داد که روند تبادل زندانیان میان واشنگتن و تهران و همچنان آزادسازی دارای‌های ایران، هفته آینده آغاز می‌شود.

منابع گفتند که ایران در گام نخست و پس از توافق میان این دو کشور، پنج زندانی امریکایی را که از چند سال به‌ این‌سو در زندان‌های ایران به‌ سر می‌بردند، به حبس خانه‌گی انتقال داده است.

رویترز در مورد نقش قطر در این توافق نگاشته است: «دوحه میزبان هشت دور مذاکرات غیرمستقیم دیپلمات‌های ایرانی و امریکایی در هتل‌های جداگانه بود که جلسات اولیه این مذاکرات روی مساله جنجالی هسته‌ای و سپس روی تبادل زندانیان متمرکز بود.»

به گفته منابع، قطر همچنان با تدابیر مالی هزینه‌های بانکی را پرداخت و بر چگونه‌گی مصرف پول‌های آزادشده ایران نظارت خواهد کرد تا در موراد غیرتحریمی هزینه نشوند.

یک دیپلمات ارشد در این مورد افزوده است: «ایران ابتدا خواستار دسترسی مستقیم به این پول‌ها بود اما بعدا با دسترسی از طریق قطر موافقت کرد. ایران مواد غذایی و دوا خریداری می‌کند و قطر مستقیما هزینه آن را می‌پردازد.»

از سوی دیگر، یک سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا، گفته که این کشور آماده تعیین زمان دقیق آزادی زندانیان ایرانی نیست.

این سخنگو که نام از وی در گزارش گرفته نشده تصریح کرده است: «روابط امریکا و ایران رابطه‌ای نیست که بتوان اعتماد را از ویژه‌گی‌های آن دانست. ما ایران را با عملکردش قضاوت می‌کنیم، نه چیزی دیگر.»

گفتنی است که واشنگتن و تهران چندی پیش در همکاری با قطر، در زمینه رهایی زندانیان امریکایی و آزادسازی حدود ۶ میلیارد دالر پول مسدود شده ایران با توافق رسده‌اند.

منبع: اطلس