سمینار ارزیابی الگوریتم‌های بارش ماهواره‌ای در بوشهر برگزار شد

سمینار ارزیابی الگوریتم‌های بارش ماهواره‌ای در بوشهر برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر سمینار تخصصی ارزیابی عملکرد الگوریتم‌های بارش در برآورد عمق بارش و سیل عصر سه‌شنبه با همکاری گروه تحقیقات کاربردی شرکت آب منطقه‌ای بوشهر و هیئت اندیشه ورز آب، اقلیم و محیط زیست بنیاد نخبگان استان بوشهر برگزار شد.

سعید شکری مدرس این دوره آموزشی اظهار کرد: کیفیت و فراهم بودن داده‌های مناسب بارش به منظور تحلیل سیستم هیدرولوژیک، اکولوژیک و زیست محیطی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار هستند.

وی افزود: داده‌های بارش معمولاً از ایستگاه‌های اندازه گیری باران که دارای محدودیت‌های ابزاری و کاربردی هستند گردآوری می‌شود اما امروزه با گسترش ماهواره‌ها و اطلاعات ماهواره‌ای، دید وسیع‌تری نسبت به ذخیره و توزیع داده وجود دارد.

این پژوهشگر حوزه آب گفت: همچنین با ترکیب روش‌های داده نگاری و بازتحلیل آن از طریق استفاده از مدل‌های متنوع و گوناگون و با داشتن قدرت تفکیک مکانی و زمانی بالا، می‌توان به پایش مناطق فاقد ایستگاه اندازه گیری پرداخت.

شکری خاطرنشان کرد: ماهواره‌ها، سنجش از راه دور و پایگاه داده‌های شبکه بندی شده بازتحلیل، به عنوان یک وسیله مؤثر، شکاف‌های اندازه گیری در ایستگاه‌های زمینی را کاسته و محدودیت موجود در ایستگاه‌های زمینی را برطرف می‌کنند.

وی عنوان کرد: این دوره به منظور توسعه دانش تخصصی داده یابی ماهواره‌ای جهت تکمیل داده‌های ایستگاه‌های هواشناسی و هیدرومتری و شناخت روش‌های بهینه سازی استفاده از این ابزار برگزار شد.

منبع: مهر