ترامپ خواستار سلب صلاحیت از قاضی پرونده انتخابات 2020 شد

ترامپ خواستار سلب صلاحیت از قاضی پرونده انتخابات 2020 شد – اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری 2024، خواستار سلب صلاحیت از قاضی «تانیا چاتکان» در پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات 2020 شد.

وی در این دادخواست که روز گذشته به دادگاه ارائه کرد،گفت: اظهارات قبلی این قاضی درباره نقش او در حمله طرفدارانش به کنگره در 6 ژانویه 2021، سوالاتی را درباره بی طرفی او در این پرونده مطرح می کند.

اشاره ترامپ به اظهارات قاضی چاتکان در سال 2022 درباره حمله به کنگره است که این قاضی گفته بود: «شورشیانی که به کنگره حمله کردند به دلیل تعصب و وفاداری کورکورانه به شخصی این کار را انجام دادند که در حال حاضر به هر طریقی آزاد است».

وکلای ترامپ اعلام کردند که این اظهارات نشان دهنده عقیده این قاضی است که ترامپ باید دستگیر و زندانی شود.

این در حالی است که ترامپ ماه گذشته اعلام کرده بود که قصد دارد درخواست کناره گیری قاضی چاتکان و نیز تغییر محل دادرسی این پرونده را بدهد.

این قاضی فدرال مارس 2024 را برای رسیدگی به این پرونده تعیین کرده در حالی که وکلای ترامپ خواستار به تعویق افتادن این تاریخ و موکول شدن آن به سال 2026 شدند. علاوه بر این قاضی به ترامپ درباره ترساندن و ارعاب شاهدان احتمالی پرونده هشدار داد.

ترامپ پیشتر به «تانیا چاتکان» قاضی منصوب شده در پرونده وی در خصوص تلاش برای تغییر نتایج انتخابات 2020، حمله کرد و گفت: "هیچ راهی نیست که من با این قاضی منصوب شده از محاکمه‌ای منصفانه برخوردار شوم."

قاضی چاتکان به ترامپ هشدار داد که از ترساندن و تهدید شاهدان پرونده تلاش برای تغییر نتایج انتخابات 2020 خودداری کند. وی هشدار داد پیش از هرگونه اظهارنظر عمومی و تحریک‌آمیز درباره این پرونده، مراقب کلمات و اظهارات خود باشد. حتی اظهارات مبهم از سوی هر طرف این پرونده یا بازرس پرونده، می‌تواند باعث تهدید فرایند پرونده شود.

ترامپ به همراه 18 تن از مقامات سابق، وکلا، دستیاران، کارکنان دفاتر انتخاباتی و اعضای محلی حزب جمهوری‌خواه متهمند که برای ایجاد تغییر در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری 2020 آمریکا در ایالت جورجیا دست به اعمال غیرقانونی زده‌اند. در این پرونده ترامپ با 13 اتهام روبرو است.

علیه ترامپ سه پرونده قضایی دیگر نیز در جریان است. او در مجموع در این 4 پرونده کیفری با 91 اتهام روبرو است. سه پرونده دیگر در ایالت‌های واشنگتن، فلوریدا و نیویورک تشکیل شده‌اند.

او در یک پرونده دیگر به نگه داشتن اسناد محرمانه آمریکا بعد از ترک کاخ سفید متهم شده است. رئیس‌جمهور سابق آمریکا در این پرونده به 40 فقره جرم از جمله نگهداری آگاهانه اطلاعات حساس دفاعی و مانع‌تراشی در اجرای عدالت متهم شده است.

پرونده دیگر علیه ترامپ، به تلاش‌ او برای ابطال نتیجه انتخابات قبل از شورش 6 ژانویه 2021 مربوط می‌شود. در این شکایت‌نامه که در آن 4 اتهام مطرح شده ترامپ به جرایمی مانند توطئه برای فریب دولت و توطئه برای مانع‌تراشی در تأیید رئیس‌جمهوری جو بایدن توسط کنگره متهم شده است.

علاوه بر اینها ترامپ در ماه مارس به نخستین رئیس‌جمهور ایالات متحده تبدیل شد که به دلیل پرداخت حق‌السکوت به یک بازیگر فیلم‌های مستهجن در سال 2016 و دستکاری اسناد تجاری با اتهامات کیفری مواجه شد.

او در دادگاه 34 اتهام مطرح‌شده علیه خود در این پرونده را رد کرد. در این پرونده هر یک از اتهامات علیه ترامپ با محکوم شدن به حبس تا 4 سال قابل مجازات است.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی های جدید که توسط وال استریت ژورنال انجام شده نشان می دهد به رغم مطرح شدن 4 اتهام کیفری علیه دونالد ترامپ، وی همچنان نامزد پیشتاز در رقابت های انتخاباتی 2024 جمهوری خواهان است.

وکلای ترامپ آوریل 2026 را برای برگزاری دادگاه پیشنهاد دادندهشدار قاضی به ترامپ درباره ترساندن شاهدان پروندهترامپ: محاکمه منصفانه با قاضی منصوب شده امکان پذیر نیست

انتهای پیام/

منبع: تسنیم