ریچارد در شورای حقوق بشر: مردم افغانستان با بحران بشری و رژیم ناقض حقوق بشر مواجه است

ریچارد بنت، گزارشگر ویژه در امور حقوق بشر در افغانستان در پنجاه‌و‌چهارمین اجلاس شورای حقوق بشر این سازمان گفته است که مردم افغانستان با یک بحران انسانی و رژیمی مواجه‌اند که بسیاری از حقوق بشر را نقض می‌کند.

او در این نشست که دیروز (دوشنبه، ۲۰ سنبله) برگزار شد، گفته است که مردم افغانستان پس از حاکمیت طالبان دشواری‌های بیشتری را تجربه می‌کنند.

او افزوده است که مردم افغانستان با بحران بشری و همچنین رژیمی مواجه‌اند که بسیاری از حقوق بشر را نقض می‌کند. بنت گفته است که طالبان حقوق، شانس زندگی و کرامت زنان و دختران را از بین برده‌اند.

بنت علاوه کرده است که تبعیض سیستماتیک، گسترده و نهادینه‌شده که به‌دنبال حذف زنان از تمام جنبه‌های زندگی است، بررسی پدیده‌ای در حال تکامل آپارتاید جنسیتی را ضروری کرده است.

او به اعتصاب غذایی فعالان حقوق زن در اروپا نیز اشاره کرده است که خواستار به رسمیت‌شناختن آپارتاید جنسیتی در افغانستان هستند.

بنت بار دیگر از طالبان خواسته است تا «سیاست‌های ظالمانه» و زن‌ستیزانه‌ی خود را تغییر و به زنان اجازه‌ی کار و تجارت را بدهند.

گزارشگر ویژه‌ همچنین به بازداشت فعالان جامعه‌ی مدنی، روزنامه‌نگاران و معترضان توسط طالبان اشاره کرده و خواستار رهایی آنان شده‌ است.

او در بخشی از سخنان خود گفته است که فقدان حاکمیت قانون، رقابت برای منابع و قدرت و همچنین ادعای طرفداری قومی توسط طالبان، روابط حساس از قبل بین گروه‌های قومی و مذهبی را متشنج کرده است.

بنت افزود که گزارش‌های زیادی از جوامع قومی خاص، از جمله هزاره‌ها، ترکمن‌ها و اوزبیک‌ها دریافت کرده است.

او به محدودیت‌های طالبان بر مراسم محرم و کوچ‌های اجباری ترکمن‌ها و اوزبیک‌ها در جابه‌جایی تحریک طالبان پاکستانی در شمال افغانستان اشاره کرده است.

منبع: اطلس

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.