کاپیتولاسیون موتورسواران

محمدرضا نیکوکلام در یادداشتی ارسالی به انصاف نیوز با عنوان «کاپیتولاسیون موتورسواران» نوشت:

بدون پلاک و هرطور که دلشان بخواهد می‌رانند. چه پیاده رو باشد و چه خیابان، همیشه حق تقدم با موتورسواران است. موتورسوارانی بدون چراغ و تجهیزات ایمنی که از نیسان آبی با آن استانداردهای پایین نیز خطرناک‌تر هستند.

این شکل از بی قانونی و هرج و مرج در شهر تهران بیشتر به چشم می‌خورد. و هرچه به مرکز شهر نزدیک‌تر شوید ناامنی بیشتری احساس خواهید کرد. جایی که انبوه موتورسواران در پیاده روهای شهر ویراژ می‌دهند و با زیر پا گذاشتن تمامی قوانین راهنمایی و رانندگی، حس ناامنی را به رانندگان خودرو و عابرین پیاده القا می‌نمایند. و پلیس که تنها نظاره گر تخلفات عدیده موتورسواران است و این بی تفاوتی به قدری است که تعجب آدمی را بر می‌انگیزد.

موتورسواران متخلف برای عابرین و دیگر رانندگان به مثابه بمب‌های سرگردان عمل می‌کنند. وقتی شما با یکی از آنها تصادف کنید، از آنجایی که کوچکترین تجهیزات ایمنی به همراه ندارند، اغلب منجر به مصدومیت ایشان می‌شود و قانون در اینجا بدون در نظر گرفتن مقصر سانحه رانندگی در اولین مرحله، اقدام به توقیف خودروی مقابل می‌نماید. پس برای اینکه درگیر هزارتوی چاله‌های قانونی نشوید بهتر است راننده موتور را هر طور شده راضی نگه دارید حتی اگر هیچ تقصیری در تصادف نداشته باشید.

ولی اگر رهگذر بوده‌اید و با موتورسواری تصادف کردید بهترین کار دور شدن از مهلکه است چون معمولاً در ذهن موتورسواران جا افتاده است که در پیاده رو و خیابان حق تقدم با ایشان است و هرگونه برخوردی می‌تواند منجر به درگیری شود.

پلیس نیز هر از گاهی طرح‌های ساماندهی در سطح شهر اجرا می‌کند و تعدادی موتور را توقیف می‌نماید ولی به نظر بیشتر برای رفع تکلیف و مسئولیت است چرا که کوتاه مدت و موقتی است و عملاً هیچ تغییری در سطح شهر و ناهنجاری‌های فوق دیده نمی‌شود.
البته در اینجا مقصر تنها پلیس نیست و سازمان‌های فرهنگی نیز سهم به سزایی در بروز این ناهنجاری عظیم دارند. بدون فرهنگ سازی و نیز اقتصاد سالم، پلیس نمی‌تواند یک تنه با تمامی جرائم مقابله کند. به ویژه آن دسته از جرایمی که از فرط عمومیت تبدیل به اپیدمی شده باشند.

در شهرهای کوچک و روستاها نیز معضل موتورسواران به قوت خود باقی‌ست. شاید مزرعه‌داران و چوپانان را دیده باشید که به جای اسب و الاغ، سوار موتور می‌شوند. و دهات پر شده است از کودکان موتورسوار که وقتی روی موتور می‌نشینند به سختی پایشان به زمین می‌رسد. و چه بسیار خانواده‌هایی که داغدار عزیزان از دست رفته به دلیل سانحه رانندگی هستند.

البته تمامی مشکلات راهنمایی و رانندگی به موتورسواران ختم نمی‌شود. بلکه رانندگان پر خطر نیز با خودروهای بی کیفیت داخلی و یا لوکس خارجی در جای جای کشور جولان می‌دهند. که پرداختن بدان مجالی دیگر می‌طلبد.

انتهای پیام

برچسب هامحمدرضا نیکوکلام موتورسواران موتورسواریمنبع: انصاف نیوز

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.