علی باقری کنی از تفکرات سعید جلیلی فاصله گرفت؟

باقری کنی مذاکره کننده ارشد در دولت رئیسی و احمدی نژاد در سخنان جدید خود انتقادات جدی به کسانی که مخالف مذاکره با آمریکا هستند وارد کرد.

به گزارش روزنامه هم میهن،، فرصت‌هایی که شهریور گذشته برای احیای برجام پیش روی ایران بود، گذشته است و به نظر می‌رسد حالا مقامات ایران به این نتیجه رسیده‌اند که باید مذاکرات احیای برجام را جدی‌تر دنبال کنند. علی‌ باقری، معاون سیاسی وزارت امورخارجه و مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران روز گذشته در سخنانی از «مذاکره» دفاع کرده و عنوان کرد:«کسانی که با پوشش دفاع از ارزش‌ها تلاش می‌کنند تا مذاکره را ماهیتاً ضدارزش جلوه دهند، عملاً می‌خواهند دست نظام برای تأمین منافع ملی را از این ابزار کلیدی و مهم تهی کنند.» باقری که در گردهمایی سراسر اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان سخن می‌گفت، تاکید کرد که «سیاست‌خارجی عرصه اساس نیست بلکه میدان باورها, عقلانیت و هوشمندی است». سخنان علی باقری در حالی مطرح می‌شود که به‌زودی هیئت ایرانی به ریاست ابراهیم رئیسی برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به آمریکا سفر خواهد کرد. بنابراین به نظر می‌رسد یکی از دلایل ایراد چنین سخنانی، فراهم کردن فضا و شرایط برای برخی دیدارهای دیپلماتیک در حاشیه این سفر باشد. برای مثال باقری به وضوح به اهمیت روابط با اروپا اشاره کرده و با اشاره به اینکه توجه به ظرفیت شرق هیچ دلیلی بر بی‌توجهی یا کم‌توجهی به دیگر ظرفیت‌ها نیست، گفت: اروپا هیچ‌گاه در فهرست سیاه روابط خارجی ما قرار نداشته و ندارد و به هر میزان که این کشورها آماده نقش‌آفرینی در توسعه کشور باشند، با اقبال طرف ایرانی مواجه خواهند شد، اما تاکید راهبردی رئیس‌جمهور این است که توسعه و پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم نباید گروگان اراده و تصمیم چند پایتخت‌ غربی باشد.» باقری در دو سال گذشته نشان داده که چندان علاقه‌ای به استفاده از عبارت «احیای برجام» ندارد. این بار نیز هرچند اشاره‌ای به این موضوع نکرد اما تاکید کرد:«جمهوری اسلامی ایران در صورت واقع‌بینی طرف‌های مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای از سرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بیند.» باقری درحالی‌که از آمادگی ایران برای توافق نهایی سخن می‌گوید که یک بار در تابستان سال گذشته چنین فرصتی پیش پای ایران بود و به دلایل مختلف از دست رفت. باقری در ادامه سخنان خود سعی کرد خط سیاست‌خارجی را از مداخلات نیروهای مختلف در سیاست داخلی جدا کند. او تاکید کرد:«دولت تحت هیچ شرایطی وارد سیاسی‌بازی برخی جریان‌های سیاسی در عرصه سیاست خارجی نشده و با اهتمام تمام تلاش کرده تا سیاست خارجی در طراز یک موضوع ملی بماند و به سطح مسئله یک جریان سیاسی تقلیل نیابد.»
نشان دادن چراغ سبز باقری به مذاکرات در حالی انجام می‌شود که آمریکا صراحتاً اعلام کرده که برجام در اولویت سیاست‌خارجی‌اش نیست و طی هفته‌های گذشته تنها به یک تفاهم موقت با ایران آن هم در خصوص تبادل زندانیان و آزادکردن بخشی از پول‌های مسدودشده ایران در کره‌جنوبی برای مصارف بشردوستانه بسنده کرده است. اما به نظر می‌رسد که ایران امیدوار است که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد دیدارها و مذاکرات در خصوص احیای برجام صورت بگیرد. چه اینکه ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز دیروز در نشست خبری خود با خبرنگاران احتمال انجام گفت‌وگوهای جدید درباره رفع تحریم‌ها (بخوانید احیای برجام) را رد نکرد. این ابراز تمایل در حالی انجام می‌شود که هنوز طرف اروپایی یا آمریکایی چنین احتمالی را مطرح نکرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی در مورد مذاکرات رفع تحریم‌ها و این‌که آیا انجام این مذاکرات منوط به اجرای مبادله زندانیان و آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران است و یا اینکه همچنان در حال انجام است، تصریح کرد: مسیر مذاکره و گفت‌وگو بسته نیست و کانال‌های ارتباطی و تبادل پیام‌ها با واسطه همچنان باقی است. وی با تاکید بر اینکه «انجام مذاکرات جدید منتفی نیست و ایران همواره تاکید کرده که از مسیر مذاکره و دیپلماسی برای تامین حقوق ملت ایران و رفع تحریم‌های ظالمانه استفاده می‌کند»، گفت: همواره از ابتکارات در این زمینه استقبال کرده‌ایم. مسیر مذاکره بسته نیست و احتمالا انجام گفت‌وگوهای جدید دور از ذهن نیست. احتمال انجام گفت‌وگوهای جدید با واسطه وجود دارد.

انتهای پیام

منبع: انصاف نیوز

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.