حوزه های علمیه باید از طلاب و روحانیون مستعد پشتیبانی کنند

حوزه های علمیه باید از طلاب و روحانیون مستعد پشتیبانی کنند

به گزارش خبرنگار مهر، آیت الله مهدی شب‌زنده‌دار شامگاه سه‌شنبه در دیدار مدیر حوزه علمیه خوزستان با تاکید بر اینکه باید جهات علمی در حوزه‌های علمیه قوت بگیرد، اظهار کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی بسیاری از نیروهای با استعداد حوزوی، بنا به ضرورت به کارهای مختلف مشغول شدند، همچنین مشکلات اقتصادی و اشتغال طلاب به کارهای جانبی برای امرار معاش، گاهاً به جهات علمی ضربه می‌زند.

عضو فقهای شورای نگهبان اضافه کرد: حوزه‌های علمیه باید همواره طلاب و روحانیون مستعدی را که می‌توانند به مراتب علمی بالایی برسند، شناسایی و از آنها حمایت و پشتیبانی کند و این مطلب در سیره علمای بزرگی مانند حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری، مرحوم آیت الله مهدوی کنی و مرحوم آیت الله مصباح یزدی وجود داشته و دارد.

وی بر لزوم بازگشت به سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه تاکید کرد و گفت: یکی از سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه نظام تدریس و تدرّس بود و در سابق هر طلبه‌ای در کنار تعلیم و تحصیل نیز مشغول تدریس و تعلم بود.

آیت الله شب‌زنده‌دار بیان کرد: تدریس رکن بسیار مهمی در تقویت بنیه علمی طلاب است؛ البته تدریس به اندازه باشد چرا که نباید طلبه آنقدر مشغول تدریس شود که وقت برای مباحث علمی نداشته باشد.

وی افزود: نباید برای استاد قید و قیود بگذاریم بلکه باید تدریس همگانی راه اندازی شود. البته امتحانات را قوی‌تر برگزار کنیم تا متوجه شویم طلبه آن درس را خوب فهمیده است.

استاد حوزه علمیه قم در ادامه گفت: یکی دیگر از سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه بازگشت به دروس قبل یا به تدریس یا به مباحثه یا به مطالعه است به عنوان مثال مرحوم آیت الله شیخ مرتضی حائری گفته بودند که من با نذر یک دوره مجمع البیان مطالعه کردم. یکی از چیزهایی که می‌تواند انسان را به مطالعه عادت دهد و انسان بازگشت دوره‌ای به مطالب داشته باشد همین نذر کوتاه مدت است.

وی، استفاده از ظرفیت نظم و شعر را از دیگر سنت‌های کارآمد حوزه‌های علمیه که علمای سلف از آن استفاده می‌کردند یاد کرد و گفت: شعر دو خاصیت مهم دارد؛ اولین خاصیت شعر ماندگاری طولانی مدت آن است و دومین خاصیت آن تداعی معانی است، چرا که گاه یک لفظ از شعری به یک برهان که دارای مقدمات بسیاری است اشاره دارد و شخص با اشاره به آن لفظ بدون نیاز به ذکر مقدمات و نتیجه‌ی برهان آن معنی را تداعی می‌کند.

وی ادامه داد: علمای سلف ما با استفاده از ویژگی‌های شعر و نظم بعضی علوم را در قالب شعر یا نظم بیان می‌کردند مثلاً تفتازانی تمام منطق را در صد سطر نوشته است. منظومه ملاهادی سبزواری، الفیه ابن مالک از دیگر مثال‌های این مسئله است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: برنامه ریزی های حوزه‌های علمیه به گونه‌ای صورت گرفته که این سنت‌ها در حوزه‌های علمیه کم شده‌اند و اگر بخواهیم حوزه‌های علمیه اصلاح شده و پیشرفت کنند باید حتماً این سنت‌ها دوباره احیا شوند، همچنین این سنت‌ها اگر در دانشگاه‌ها نیز وارد شوند می‌توانند پیشرفت‌های زیادی برای دانشگاه‌ها به وجود آورند.

وی به مسئله تهذیب در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: مهمترین امری که بر روی تهذیب طلاب اثرگذار است سیر و سلوک مجموعه‌ی مدیریتی، کادر و اساتید حوزه‌های علمیه است، چرا که طلاب نگاهشان به این افراد است و از آنها الگو می‌گیرند.

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.