فیلم| پرواز کپی چینی پهپاد مشهور ایرانی/ قدرتنمایی شاهد در جهان

فیلم| پرواز کپی چینی پهپاد مشهور ایرانی/ قدرتنمایی شاهد در جهان

پهپاد شاهد ۱۳۶ ایران شهرتی جهانی دارد و حتی چین که از پیشگامان فناوری نظامی است هم دنبال ساختن کپی آن رفته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، چینی‌ها فیلمی از پرواز پهپاد «آفتابگردان ۲۰۰» منتشر کرده‌اند. این پهپاد با الهام از پهپاد ایرانی شاهد ۱۳۶ ساخته شده است.

شاهد ۱۳۶ مشهورترین پهپاد ایرانی است که در روسیه با نام گل شمعدانی شناخته می‌شود. این پهپاد انتحاری با نشان دادن عملکرد خارق‌العاده در میدان نبرد نگاه بسیاری کشورها از جمله چین را به خود جلب کرده است.

پرواز کپی چینی پهپاد مشهور ایرانی/ قدرتنمایی شاهد در جهان
پوستر پهپاد گل‌ آفتابگردان در نمایشگاه آرمیا ۲۰۲۳

بر اساس گزارش اوراسین‌تایمز، آفتاب‌گردان ۲۰۰ (Sunflower-200) نخستین بار در نمایشگاه نظامی آرمیا ۲۰۲۳ در روسیه رونمایی شد و در همان ابتدای امر شباهت انکارنشدنی‌اش به شاهد جلب توجه کرد.

با نگاهی به فیلم‌ها و تصاویر مشخص بود که آفتابگردان کپی مستقیم شاهد ۱۳۶ است. اطلاعات منتشر شده از پهپاد چینی نشان‌گر وزن ۱۷۵ کیلوگرمی آن است که سبک‌تر از شاهد ۲۴۰ کیلوگرمی است. با توجه به قابلیت‌های فنی و صنعتی چین می‌توان انتظار داشت که در ساخت گل‌ آفتاب‌گردان تغییرات در جنس مواد کامپوزیتی بدنه و موتور داده شده باشد.

پهپاد چینی با بدنه ۳.۲ متری و پهنای بال ۲.۵ متری می‌تواند با سر جنگی ۴۰ کیلوگرمی به هدف حمله کند. برد این پهپاد در منابع گوناگون بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ کیلومتر ذکر شده است. سرعت کروز پهپاد گل آفتابگردان بین ۱۶۰ تا ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت تخمین زده می‌شود.

با این تفاسیر در نهایت پهپاد چینی مشخصاتی بسیار شبیه به شاهد ۱۳۶ خواهد داشت.

۵۸۵۸

منبع: خبرآنلاین

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.