توافق اتاق‌ ایران و امارات برای همکاری در پروژه‌های زیرساختی عراق

توافق اتاق‌ ایران و امارات برای همکاری در پروژه‌های زیرساختی عراق

اکوایران: اتاق‌های ایران و امارات برای همکاری مشترک در پروژه‌های زیرساختی عراق به توافق رسیدند و بر این اساس مقرر شد دو طرف فهرست پروژه‌های مورد توافق میان دو اتاق را مبادله کنند.

توافق اتاق‌ ایران و امارات برای همکاری در پروژه‌های زیرساختی عراق

به گزارش اکوایران؛‌ در دیدار رییس اتاق ایران و رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع امارات که در حاشیه سی و پنجمین اجلاس هیات مدیره اتاق بازرگانی، صنایع و کشاورزی اسلامی در باکو برگزار شد، حسین سلاح‌ورزی پیشنهاد همکاری شرکت‌های مشترک ایرانی و اماراتی را مطرح کرد که این پیشنهاد مورد توافق طرف اماراتی قرار گرفت و بر این اساس مقرر شد تا شرکت‌های مشترک ایرانی و اماراتی برای حضور در پروژه‌های زیرساختی در عراق ایجاد و فهرست پروژه‌های مورد توافق میان دو اتاق مبادله شود.

به گفته حسین سلاح‌ورزی، با توجه به ظرفیت خوبی که ایران در بحث صدور خدمات فنی و مهندسی دارد، می‌توان پروژه‌های زیرساختی موردنیاز عراق را با همکاری شرکت‌های اماراتی اجرا کرد.

شروع بازسازی در عراق و تکمیل پروژه‌های زیرساختی در این کشور، موجب شده تا شاهد رقابت میان رقبا برای گرفت سهم در بازسازی این کشور باشیم، بطوریکه شنیده‌ها حکایت از این داشت که ایران از قافله رقبا عقب‌مانده است و نتوانسته با توجه به موقعیتی که دارد سهم چندانی در بازسازی این کشور به دست آورد. حال اتاق بازرگانی ایران در توافقی با فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع امارات سعی دارد فرصت از دست داده را جبران کند.

توسعه روابط تجاری مشترک

علاوه بر توافق بر سر همکاری مشترک همکاری مشترک در پروژه‌های زیرساختی کشور عراق دو طرف در مورد توسعه روابط دوجانبه هم مذاکراتی داشتند. بطوریکه در این دیدار، دو طرف موافقت کردند که به‌زودی برای صادرات کالاهای غیر تحریمی که ایران می‌تواند تأمین کند، برنامه‌ریزی گسترده‌ای بین طرف‌های ایرانی و طرف‌های اماراتی انجام شود و دو طرف بکوشند تا حجم همکاری‌های تجاری بین دو کشور به‌صورت قابل قبولی ارتقا پیدا کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در این دیدار همچنین به تقویت و توسعه همکاری‌های لجستیکی در مبادی ورودی دو کشور و سرمایه‌گذاری مشترک در این بخش، به‌واسطه تسهیل مبادلات کالایی تاکید و افزود این اقدامات می‌تواند زمینه‌ساز بهبود بیش‌ازپیش تجارت میان ایران و امارات باشد.

عبدالله المزروعی، رئیس فدراسیون اتاق‌های بازرگانی و صنایع امارات ، نیز در این دیدار با اشاره به سفری که به‌تازگی به ایران داشته است، گفت: سابقه همکاری‌های اقتصادی ایران و امارات بسیار طولانی است و امیدواریم با عملیاتی شدن مصوبات و توافقاتی که در سفر اخیر به ایران داشتیم، این همکاری‌های افزایش پیدا کند.

المزروعی همچنین از آمادگی کامل طرف‌های اماراتی برای همکاری با اتاق ایران خبر داد و رئیس اتاق ایران دعوت کرد در صدر یک هیات تجاری و اقتصادی به امارات سفر کند.

منبع: اکوایران