خبرگزاری فارس-طیبه جواهری؛ حدود یک ماه از ارائه لایحه آئیننامه اجرایی واگذاری آگهی و رپرتاژ به رسانهها در صحن علنی شورای شهر کرج میگذرد، متنی که قُطر ۸ صفحه ای داشت اما هِمَت هیچ یک از اعضای شورای شهر مطالعه دقیق آن و تسلط بر ابعاد مختلف لایحه را برنتابید.
این لایحه هر بار که در صحن مطرح میشد با سوالات و مطالبی از سوی اعضا مواجه بود که بیانگر عدم تسلط بر آن و مطالعه نکردن متن بود، در حالی که در اختیار داشتن متن لایحه کار دشواری نبوده و اگر صرفه جویی در مصرف کاغذ را فرضیه گرفته و خوشحال باشیم از اینکه کاغذی در این میان به هدر نرفته است، دسترسی به نسخه word و یا دست به دست کردن متن موجود در همان لحظه برای چند دقیقه میتوانست نقشه راه فعالیت مدیریت شهری در قبال رسانهها را ترسیم کند!
نقش رسانهها در تکمیل پازل خوش خدمتی مدیریت شهری به مردم
در ادامه لازم میدانم به نقش رسانهها در شرایط امروز جامعه اشاره ای کوتاه داشته باشم، اگر موضوع جنگ رسانهای در عرصه ملی و بینالمللی را فاکتور گرفته و فقط به ایفای نقش این قشر زحمت کش در حوزه مدیریت شهری اشاره کنیم، بازهم شاهد چالشهایی میان رسانههای مکتوب و مجازی هستیم که همگی به واسطه نداشتن آیین نامهای درست، منطقی، عادل و البته اجرای دقیق آن بهوجود آمده است.
باتوجه به اینکه مهمترین وظیفه مجموعه مدیریت شهری اعم از شهرداری و شورای شهر ارائه خدمات مستقیم و غیر مستقیم به شهروندان و جلب رضایت آنها است؛ رسانهها میتوانند به عنوان بهترین راه ارتباطی میان مردم و مسؤولان مدیریت شهری باشند.
نگاه دقیق اصحاب رسانه به مسائل شهری، تسلط بر امورات مردم، تردد با وسایل نقیله، تردد در مناطق و شهرهای اقماری و بازدیدهای میدانی، ارتباط با مردم کف جامعه و… و انتقال این موارد به مدیران مربوطه، تذکر و مطالبه گری این قشر، کمک میکند تا مدیران شهری بتوانند درستتر و دقیقتر از مسائل جامعه پیرامون خود باخبر شده و به وظایفشان عمل کنند.
این در حالی است که طبق بیانات مقام معظم رهبری یکی از مهمترین و اصلیترین اقداماتی که میتوان در راستای مقابله با اقدامات دشمن انجام داد، انجام درست وظایف از سوی مسؤولین است، فلذا اصحاب رسانه میتوانند دانههای درشت پازلی باشند که مدیریت شهری به منظور جلب رضایت و اعتماد مردمی تکمیل خواهد کرد.
پرداختیهای شهرداری به اصحاب رسانه طبق چهارچوب مشخص
موضوعی که در این متن میگنجد پرداخت هزینههایی که از سوی مدیریت شهری به برخی اصحاب رسانه پرداخت میشود، برخی از این پرداختیها تحت عنوان رپرتاژ، برخی دیگر آگهی، کارت هدیه و… است؛ البته برخی از خبرنگاران استان البرز مدعی هستند که پرداختهای خارج از عرف به رسانهها در مجموعههای مدیریت شهری وجود دارد که در این گزارش قصد تحلیل و بررسی موضوع فوق را نداشته و نیاز به نگاه دقیق و البته کارشناسی و حقوقی دارد.
آیین نامه پرداخت آگهی و رپرتاژ خبری مدیریت شهری کرج نیز که سرانجام از سوی شورای شهر به تصویب رسید به منظور جلوگیری بیعدالتی و ناترازی در پرداختها در دستورکار قرار گرفت.
در ادامه بخشی از نطق اعضای شورای شهر را در خصوص این آییننامه و نقش رسانهها در مجموعه مدیریت شهری از نظر میگذرانیم؛
رسانههای منتقد از حمایت مالی مدیریت شهری محروم نیستند
فاطمه منعمی، دبیر شورای شهر کرج، نقش رسانهها را در شرایط امروز جامعه پررنگتر از گذشته برشمرد و گفته است که انتظار میرود مدیریت شهری به دور از نگاه سیاسی و با تحلیل منطقی فعالیتهای رسانهها با آنها طرف شود.
او همچنین اعلام کرده است که از عدم همکاری با رسانههای منتقد حمایت نخواهد کرد و خواستار نقد سازنده از سوی اصحاب رسانه است.
طرح ارائه آگهی و رپرتاژ به رسانهها قابل اصلاح است
عمار ایزدیار، نائب رییس و سخنگوی شورای شهر کرج نیز در این خصوص اظهار کرده است که این طرح تا پایان شهریورماه اجرایی خواهد شد و ممکن است برای نیمه دوم سال دستخوش تغییراتی شود.
او اعلام کرده است که تعامل با خبرنگاران اولویت شورای شهر است و از اظهارنظرهای شخصی در این خصوص به شدت خودداری خواهد کرد.
تهیه و تدوین نقشه راه مدیریت شهری برای همکاری با رسانهها
علیرضا سعیدی، عضو و رییس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای شهر کرج، در این خصوص یادآور شده است که انتظار داشتیم شهرداری کرج پیش از ارائه این آییننامه نقشه راهی در خصوص تعامل با رسانهها طراحی میکرد.
او خبر داد که خود به زودی چنین نشستی برگزار خواهد کرد و قصد دارد که سند بالادستی به عنوان نقشه راه مدیریت شهری تهیه و تدوین کند.
کلام پایانی
در پایان لازم است تأکید کنیم که اگر بتوان با مدیریت صحیح منابع مالی در مدیریت شهری و پرداختیهای حوزه فرهنگی شهرداری، خبرنگاران محلی، روزنامهها، نشریات و پایگاههای خبری میتوانند عصای دست مدیریت شهری کرج باشند، البته این امر تنها زمانی اتفاق میافتد که آقایان مسؤول بدانند راهی که از گذشته طی شدن است به ترکستان است و نیازمند اصلاح و بازنگری میباشد.
امید میرود این طرح به منظور ایجاد تعامل درست و سازنده رسانه با مدیران خدمات رسان، با هدف رفع مطالبات مردمی و ایجاد رضایتمندی در میان شهروندان، در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری به درستی اجرایی شود.
پایان پیام/
منبع: فارس