مهم‌ترین عامل قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود

مهم‌ترین عامل قیام امام حسین(ع) امر به معروف و نهی از منکر بود

به گزارش خبرنگار ایلنا، پرویز نصیری، مسئول امور اعضای خانه کارگر، در مراسمی که به مناسبت دهه محرم در خانه کارگر برگزار شد، گفت: شهید مطهری در کتاب نهضت حسینی سه عامل را در قیام امام حسین(ع) مهم دانستند: اول عامل بیعت که از دو منظر مهم بود، یکی تثبیت خلافت موروثی و دیگری شخصیت خاص یزید که این دو دلیل، مانع از بیعت حضرت با یزید شد.

نصیری گفت: شهید مطهری دومین عامل قیام امام حسین (ع) را دعوت مردم کوفه و سومین عامل را امر به معروف و نهی از منکر دانستند. عامل سوم به قدری مهم است که شهید مطهری معتقد بودند حتی اگر دو عامل بیعت و دعوت هم نبود، امام به دلیل امر به معروف و نهی از منکر قیام می‌کردند.

مسئول امور اعضای خانه کارگر در ادامه به ضرورتِ فعالیت تشکیلاتی اشاره کرد و گفت: مبنای فعالیت تشکیلاتی خانه کارگر امر به معروف و نهی از منکر است. وقتی برای اهداف و خواسته‌های مشخصی جمع می‌شویم، مثلا وقتی برای اعتراض به برنامه‌ی هفتم مقابل مجلس جمع می‌شویم، یا برای لغو مصوبه‌ی مزدی شورایعالی کار شکایت می‌کنیم، به نوعی امر به معروف و نهی از منکر انجام داده‌ایم. پس می‌توانیم مدعی شویم که فعالیت ما مذهبی است.

نصیری گفت: شهید مطهری در کتابشان دو مسئولیت برای فرد می‌بینند: اول مسئولیت فرد در قبال خود و دیگری مسئولیت فرد در قبال جامعه است. در قرآن آمده است که خداوند متعال تغیری در سرنوست قومی ایجاد نمی‌کند مگر آنکه آن قوم احوال خود را تغییر دهد. پس افراد نباید نسبت به سرنوشت خود بی تفاوت باشند.‌

وی ادامه داد: با استناد به این آیه می‌توان گفت که ما کارگران هم نباید منتظر باشیم کسی در سرنوشت ما تغییری ایجاد کنند. باید با فعالیت تشکیلانی مسئولان را ملزم کنیم تا تصمیماتشان را در خطِ اقشار ضعیف جامعه بگیرند، نه در خط اشرافیت.

انتهای پیام/منبع: ايلنا

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.