به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛
آخرین تغییرات قیمت گواهی اسقاط خودروهای فرسوده، طی ادغام دو آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک و ماده ۱۰ صنعت خودرو اعلام شده است. یکی از عواملی که باعث میشوند شهرها و بهخصوص کلانشهرها با هوای آلوده دستوپنجه نرم کنند، خودورهای فرسوده هستند. این خودروها با تولید آلایندگی بیشتر نسبت به سایر خودروها و مصرف بالای بنزین، بهینه بودن شهرها را پایین میآورند و برای جلوگیری از این نتیجه، یکی از اقدامات مهم هر دولتی، بحث اسقاط خودروهای فرسوده است.
این بحث از دهه ۸۰ هجری شمسی کلید خورد و قرار شد به تعداد خودروی وارداتی، خودروهای فرسوده نیز اسقاط شده و از ناوگان حملونقل خارج شوند. این طرح در چند سال اول خود با رشد خوبی پیش میرفت، اما با ورود به دهه ۹۰ و ممنوعیت واردات خودرو و برخی مشکلات دیگر، ادامه این طرح با مشکل روبهرو شد. حالا دولت سیزدهم نیز قصد دارد ادامه این طرح را از سر گرفته و به مقابله با بحران آلودگی هوای کلانشهرها کمک کند.
اسقاط خودروهای فرسوده یکی از مهمترین مواردی است که سازمان حفاظت از محیط زیست، همواره پیگیر ادامه طرح بوده است. مدیر این سازمان ادغام دو آییننامه ماده ۸ قانون هوای پاک و ماده ۱۰ قانون صنعت خودرو را عامل این از سرگیری دانست.
لازم به ذکر است که ماده ۸ قانون هوای پاک اذعان میکند که تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری اعم از سبک، نیمهسنگین، سنگین و موتورسیکلت مکلف هستند وسایل نقلیه خود را پس از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند.
بنابر گفتههای داریوش گل علیزاده، سن فرسودگی تاکسیها ۸ سال اعلام شد. او همچنین در ادامه سخنان خود گفت در گذشته جمع پرداختیها به راننده تاکسی از بابت گواهی اسقاط، حدود ۷۰ میلیون تومان میشد که با تلاش ما، توانستیم این عدد را به ۲۱۰ میلیون تومان برسانیم و راننده نیز میتواند با اضافه کردن مبلغ اندکی، صاحب یک خودروی جدید تاکسی شود.
همچنین بنا بر گفتههای او، برای کشندهها حدود، قیمت گواهی اسقاط برابر با ۱ میلیارد و ۲۲۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است. گفتنی است که قیمت لاشه خودرو هم به راننده خودرو میرسد.
سازمان حفاظت از محیط زیست قصد دارد که سالانه حدود ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده را از ناوگان حملونقل خارج کند.
انتهای پیام/
منبع: گجت نیوز
منبع: جوانخودرو