4 راه حل برای رفع لرزش ماشین لباسشویی

شاید هیچ چیزی بدتر از صدای لرزش مداوم ماشین لباسشویی نتواند اعصاب اعضای خانواده به ویژه مادر خانه را برهم بزند. حتی بهترین ماشین های لباسشویی نیز گاها چنین مشکلی دارند و تکنولوژی‌های جدید هم نتوانستند مشکل لرزش ماشین لباسشویی را رفع کنند.

البته باید کمی واقع‌بین باشیم، لرزش یک وسیله 10-20 کیلویی که با سرعت بالایی به دور خود می‌چرخد تا حد زیادی طبیعی است، البته با راهکارهایی جلوی این اتفاق گرفته شده ولی حتی اگر ماشین لباسشویی جدیدی خریداری کرده‌اید، ممکن است بعد از چند وقت لرزش آن حس شود.

دلایل این اتفاق متفاوت است و البته شدت آن هم به همین شکل، تکان‌های ماشین لباسشویی می‌تواند یک لرزش خفیف تا کوبیدن ماشین به کف زمین شدت داشته باشد.

برخی از ماشین لباسشویی ها که برای خودشان راه می‌روند و کامل حرکت می‌کنند، طبیعتا چنین وضعیتی را نباید نادیده گرفت.

این لرزش‌ها هم به کف پوش خانه، هم خود ماشین لباسشویی آسیب وارد می‌کند. البته که صدای آن اعصاب شما را هم داغون می‌کند!

دلایل زیادی برای این مشکل ماشین لباسشویی شما وجود دارد، و به طور کلی این اتفاق در ماشین‌های لباسشویی متداول است.

متخصصین راه حل‌های مختلفی برای رفع لرزش ماشین لباسشویی پیشنهاد داده‌اند که ما در این مطلب تمامی این راه حل‌ها را بررسی و توضیح می‌دهیم.

به این ترتیب اگر ماشین لباسشویی شما هم صدا و لرزش دارد، در این مطلب تمام روش‌های موجود برای رفع لرزش ماشین لباسشویی را بیان کرده‌ایم. می‌توانید قیمت ماشین لباسشویی را هم در سایت ما ببینید.

علت لرزش ماشین لباسشویی چیست؟

کلید حل مشکلات، پیدا کردن سر منشا آنان است. وقتی که بتوانید دلیل اصلی یک اتفاق را بدانید، می‌توانید آن را پیش‌بینی کرده و یا برطرف کنید.

این مقاله را هم بخوانید: گزارش اختصاصی آی‌تی‌رسان از ماشین‌های لباسشویی و یخچال‌های جدید ال‌جی در نمایشگاه IFA 2023

گاهی تنها روش رفع لرزش ماشین لباسشویی، تنظیم پایه‌های آن است و گاهی ممکن از مشکلی اساسی داشته باشد. بنابراین ابتدا باید بررسی کرد که مشکل از کجا آغاز شده است.

وزن اقلام داخل ماشین لباسشویی برابر نیست

اگر ماشین لباسشویی شما به ندرت تکان می‌خورد، دلیل آن معمولا توزیع ناهموار وزن در داخل ماشین لباسشویی است. اما این یعنی چی؟ اگر در حال شستن یک جنس بزرگ مانند بالش هستید، در گردش ماشین لباسشویی یک سمت سنگین شده و طرف دیگر سبک است، به همین دلیل ماشین لباسشویی به خاطر این نابرابری تکان می‌خورد.

رفع لرزش ماشین لباسشویی

گاهی ممکن است ملحفه‌ای سنگین درون ماشین لباسشویی بیندازید که با خیس شدن وزن آن افزایش پیدا کرده و در اثر چرخش به دور خود پیچیده است، این اتفاق باعث می‌شود یک توپ سنگین درون ماشین لباسشویی به گردش در بیاید و همانطور که ماشین لباسشویی سعی می‌کند بچرخد، این توپ سنگین بارها به این سمت و آن سمت پرتاب شده و باعث لغزش ماشین لباسشویی می‌شود.

البته برخی از ماشین های لباسشویی به شکلی ساخته شده‌اند که برای رفع لرزش از واشرها یا کمک فنر استفاده می‌کنند، این دستگاه‌ها به اندازه کافی هوشمند هستند که تشخیص دهند وزن زیاد باعث لرزش دستگاه شده و از چرخه چرخش جلوگیری می‌کند. به همین دلیل است که گاهی ماشین‌های لباسشویی الارم می‌دهند و شستشو را متوقف می‌کنند.

رفع لرزش ماشین لباسشویی

با این حال، برخی از مدل‌های معمولی و شاید قدیمی‌تر چرخشی را تحمیل می‌کنند که می‌تواند صدمات زیادی به ماشین و کف لباسشویی شما وارد کند. در این مورد لرزش ماشین لباسشویی در مواقعی که سرعت بالایی دارد کمتر از زمانیست که سرعت چرخش پایین است. این نکته خود می‌تواند باعث شود شما علت لرزش را متوجه شوید.

اگر وزن اقلام داخل ماشین لباسشویی برابر نیست باید عملکرد لباسشویی را متوقف کرده و این مشکل را بر طرف کنیم. به طور کلی باید همواره به وزن حداقل و حداکثر لباس‌هایی که درون ماشین لباسشویی می‌اندازید توجه کنید. انداختن پرده‌ها یا پتوهای بزرگ درون یک ماشین کوچک، قطعا به آن آسیب وارد می‌کند.

همچنین سعی کنید اگر مواردی مانند بالش یا ملحفه درون ماشین لباسشویی دارید، آن‌ها را همراه با دیگر لباس‌ها بشویید تا ضربه پرتاب آن‌ها دفع شود، همچنین استفاده بیش از یک بالش، مثلا از دو یا سه بالش باعث می‌شود ناترازی وزنی درون ماشین لباسشویی از بین رود.

پایه ماشین لباسشویی نابرابر است

اگر ماشین لباسشویی شما دائما و با بارهای سبک و سنگین میلرزد، ممکن است با مشکل در برابری پایه‌ها باشد. اگر ماشین لباسشویی شما در حالت تعادل نباشد، با هر چرخه‌ای تکان می‌خورد، به ویژه هنگامی که وارد چرخش تند می‌شود. این مشکل هم با چشم و هم با استفاده از متر مشخص می‌شود. می‌توانید از ابزار تراز هم استفاده کنید.

رفع لرزش ماشین لباسشویی

راهکارهای زیادی در خصوص برابر نبودن پایه‌ها وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد.

اگر پایه ماشین لباسشویی نابرابر است آن‌ها را تنظیم کنید. این اتفاق معمولا پس از اسباب کشی یا تغیر مکان لباسشویی اتفاق می‌افتد و تنظیم پایه‌های آن برهم میخورد، برای همین با تنظیم مجدد آن‌ها و تراز کردن ماشین لباسشوی مشکل برطرف می‌شود. اما شاید پایه‌های ماشین لباسشویی بر اثر طول استفاده خراب یا پوسیده شده باشد و نتوان از آن‌ها استفاده کرد، برای این حالت می‌توانید از پایه‌های جدید استفاده کنید.

همچنین استفاده از پد یا لاستیک‌های ضد لرزش نیز پیشنهاد می‌شود. این وسایل به علت حالت ارتجاعی که دارند فضای کمی برای لرزش ماشین لباسشویی می‌گذارند ولی این لرزش به زمین منتقل نمی‌شود و صدایی ندارد. استفاده از این لاستیک‌ها بیشتر برای لباسشویی‌های قدیمی که به علت طول استفاده زیاد مستهلک شده‌اند بیشتر توصیه می‌شوند.

فنر دیگ ماشین لباسشویی مشکل دارد

دیگ ماشین لباسشویی مدام در حال گردش است و لرزش‌های آن توسط کمک فنرهایی دفع می‌شود. اما بقسته به جنس و کیفیت ماشین لباسشویی، این فنرها طول عمرهای متفاوتی دارند. برخی از آن‌ها زود و برخی بسیار دیرتر خراب می‌شوند ولی اگر به مدت طولانی از یک ماشین لباسشویی استفاده کنید، احتمالا با مشکل فنرهای آن مواجه خواهید شد.

مشکل فنرها یا شکستگی آن‌ها باعث می‌شود که نتوانند به خوبی لرزش دیگ لباسشویی را دفع کنند و لرزش به خوبی رفع نمی‌شود. این لرزش در طول زمان بیشتر شده و حتی باعث آسیب دیدن خود دیگ می‌شود. آسیب دیدن یا شل شدن خود دیگ باعث می‌شود، لرزش لباسشویی شدیدتر شود. اگر لرزش ماشین زیاد است، احتمالا یکی از اجزای درونی آن آسیب دیده و یکی از شایع‌ترین آسیب دیدگی‌ها مربوط به فنر و دیگ لباسشویی است.

اگر فنر دیگ ماشین لباسشویی مشکل دارد باید تعمیر شود. در این گونه موارد بهتر است کاری به لباسشویی نداشته باشید و سرخود آن را باز نکنید. در این حالت بهترین گار این است که به نمایندگی اصلی شرکت یا تعمیرکاری مورد اعتماد خبر دهید تا قطعات خراب شده را برای شما درست کند. قیمت این فنرها بر اساس نوع و مدل ماشین لباسشویی متفاوت است ولی حتما باید این مشکل را حل کنید تا به خرابی‌های بزرگ‌تر ختم نشود.

چیزی درون لباسشویی خراب شده است

همانطور که در خط قبلی گفتیم، اگر یکی از اجرای داخلی ماشین لباسشویی شکسته شود یا به درستی کار نکند، می‌تواند باعث لرزش‌های شدید شود. به این ترتیب اگر تمامی موارد را چک کرده‌اید، احتمالا باید یکی از قطعات داخلی مانند پیچ ترنسلیت، بدنه ماشین لباسشویی، ساختار داخلی آن یا حتی مخزن آب یا فیلتر ماشین لباسشویی دچار مشکل شده است.

رفع لرزش ماشین لباسشویی

در برخی از موارد نقص فنی در بردهای الکترونیکی باعث برهم خودرن عملکرد صحیح چرخش لباسشویی می‌شوند. این موارد کمی تخصصی‌تر هستند و حتما باید فردی متخصص ماشین لباسشویی را بررسی کند.

اگر بخشی درون ماشین لباسشویی خراب است، راهکار مانند روش قبلی است. بهتر است برای کاهش هزینه‌ها خود دست به کار نشوید. ماشین لباسشویی از اقلامی است که سال‌ها در کی خانه کار می‌کند و طبیعتا باید به آن برسید. یک تعمیرکار خوب می‌تواند دقیق مشکل را فهمیده و لرزش ماشین لباسشویی را رفع کند.

البته باید دقت کنید که تعمیرکار برای تعویض قطعات از اجناس اصلی و با کیفیت استفاده کند.به همین دلیل بهتر است از شرکت گارانتی یا یک تعمیرکار خبره و مورد اعتماد کمک بخواهید.

نوشته 4 راه حل برای رفع لرزش ماشین لباسشویی اولین بار در آی‌ تی‌ رسان منتشر شد.

منبع: آی‌تی‌رسان