خانه علاءالدوله در حال تخریب؛ فروش کاشی ها خانه حاکم تهران

خانه علاءالدوله در حال تخریب؛ فروش کاشی ها خانه حاکم تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، هلدینگ گردشگری در شهرداری تهران برای استفاده بهینه از فضاهای گردشگری و تاریخی ایجاد شد تا سازمان های مختلف در این زمینه کنار هم قرار گیرند؛بسیاری از اماکن تاریخی در تهران در حال از بین رفتن است و البته باید مسوولان دولتی در این زمینه ورود کنند.

در خصوص اقدامات مدیریت شهری در زمینه حفظ خانه های تاریخی، هلدینگ گردشگری و …. با احمد علوی عضو شورای شهر تهران و رئیس کمیته گردشگری شورا با گفت‌وگو نشستیم.

هلدینگ گردشگری در شهرداری ایجاد شد/ تعداد زیادی بوستان فرامنطقه‌ای، اماکن تاریخی و میراثی در اختیار مدیریت شهری است

قرار بود سازمان گردشگری در شهرداری تهران ایجاد شود، اما به نظر می‌رسد به‌جای این امر هلدینگی ایجاد شده و وظایفی برای آن در نظر گرفته شده است. بفرمایید ماجرای هلدینگ گردشگری تهران چیست؟

در خصوص سازمان گردشگری شهر تهران باید بگویم که از دهه ۹۰ مدیران به دنبال ایجاد این سازمان بودند.شهرداری در زمینه گردشگری باید یک سازمان یا هلدینگ داشته باشد چرا که مجموعه‌های گردشگری، میراثی و فراغتی زیادی در اختیار دارد که به مردم خدمت رسانی می‌کند، ولی مردم احساس نمی‌کنند که مدیریت شهری این خدمات گردشگری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه می‌کند.

بسیاری از مجموعه‌های ما از حداکثر ظرفیت‌شان استفاده نمی‌کنند. ما خانه‌موزه‌هایی داریم که شهرداری میلیارد‌ها تومان برای خرید آنها هزینه کرده اما در حال حاضر خیلی خدماتی ارائه نمی‌کنند. همچنین شهربازی‌هایی داریم که تحت پوشش مدیریت شهری است و تعداد زیادی بوستان فرامنطقه‌ای، اماکن تاریخی و میراثی در اختیار شهرداری تهران است.

از دهه ۹۰ ماجرای ایجاد سازمان گردشگری در مدیریت شهری مطرح شد

در دوره شهرداری محمد باقر قالیباف، موضوع سازمان گردشگری مطرح و قرار شد سازمانی ایجاد و تمام ظرفیت‌ها یکپارچه شود. در حال حاضر این ظرفیت‌ها در بدنه پخش شده است. به عنوان مثال دریاچه خلیج فارس در اختیار سازمان بازنشستگی شهرداری، برج میلاد در حوزه اجتماعی، اراضی عباس‌آباد در حوزه شهرسازی، نمایشگاه شهر آفتاب در حوزه معاونت خدمات شهری و شهر بازی‌ها در حوزه سازمان پارک‌هاست و صرفا یک کار خدماتی انجام می‌شود.

باید برای این موضوع در بعد فراغت مردم برنامه‌ریزی شود و مردم لمس کنند که شهرداری به آنها خدمات گردشگری ارائه می‌کند اما هیچ زمان موضوع سازمان گردشگری به نتیجه نرسید.

در دوره پنجم مصوبه ای در زمینه گردشگری بود اما کار به نتیجه نرسید

در دوره پنجم مدیریت شهری، یکی از اعضای شورا دوباره این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مطرح کرد و یک مصوبه‌ای هم تصویب و شهرداری مکلف شد اساسنامه سازمان گردشگری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ارائه کند، اما کار به نتیجه نرسید و این مصوبه هم بلاتکلیف ماند.

با ایجاد سازمان گردشگری و ادغام گرفتار موضوعات مالی و حقوقی می‌شدند

چرا به جای سازمان گردشگری، هلدینگ گردشگری ایجاد شد؟

در دوره ششم مدیریت شهری کمیسیون فرهنگی شورای شهر ورود و درد را شناسایی و تلاش کردند موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیگیری کنند تا یک اتفاق خوب رخ دهد. متأسفانه در زمان تبصره‌های بودجه موضوعی اضافه شد به نام سازمان گردشگری که حاصل ادغام شرکت‌ها در این زمینه بود. ببینید! اراضی عباس‌آباد برای قبل از انقلاب است و اساسنامه اش همان زمان تصویب شده است. ضمن اینکه با ایجاد سازمان گردشگری گرفتار موضوعات مالی و حقوقی در پی ادغام می‌شدند و همین امر باعث شد کار متوقف شود. جلسات زیادی در این زمینه برگزار و نهایتا پیشنهاد داده شد که ابتدا هلدینگ گردشگری ایجاد و این سازمان‌ها در کنار هم جمع شوند و بعد آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ادغام کنیم. به همین دلیل به‌جای سازمان گردشگری، هلدینگ گردشگری ایجاد شد و ساختار هلدینگ به‌گونه‌ای است که هویت هر مجموعه حفظ می‌شود و هلدینگ در فضای سیاست‌گذاری و نظارت است و درگیر اجرا نمی‌شود.

تهران بیشتر پایتخت سیاسی است/ در نوروز مردم زیادی، تهران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نمی‌کنند

در حال حاضر اساسنامه‌ها ابلاغ شده است؟

هلدینگ باید مدیرعامل داشته باشد و از شورای اسلامی شهر تهران هم مجوز بگیرد. ما در تهران نقاط گردشگری، فرهنگی و تاریخی کم نداریم؛ به عنوان مثال در شمیرانات، چند نقطه فرهنگی دارد و در منطقه ۲۰ که قدمت ۷ هزار ساله دارد، محلات قدیمی و اسناد متقن وجود دارد. ما ری قدیم و محلات کن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم که در داخل شهر تهران درصد کمی از مردم برای تفریحات به این نقاط می‌روند و شاید بهتر است بگوییم اصلاً این نقاط را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نمی‌شناسند.

در عید نوروز ۲ سال گذشته بالای ۹۰ درصد هتل‌ها و میهمان‌پذیرها در تهران پر بود/ صنعت توریسم در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه در ردیف اول درآمد قرار دارد

البته یکی از موضوعات کثرت نقاط تاریخی و گردشگری در تهران است. بسیاری از به تهران به عنوان پایتخت سیاسی نگاه می‌کنند، البته تا حدودی هم اقتصادی. لذا در ایام نوروز، مردم خیلی تهران را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان مقصد گردشگری انتخاب نمی‌کنند؛ بیشتر به عنوان محل عبور انتخاب می‌کنند. البته تعداد هتل‌ها و زیرساخت‌ها هم در این زمینه کم است. در عید نوروز ۲ سال گذشته بالای ۹۰ درصد هتل‌ها و میهمان‌پذیرها در تهران پر بود و ما ظرفیت محدودی در این زمینه داریم. موضوع گردشگری به عنوان یک دغدغه برای بحث صنعت گردشگری ، اقتصاد و ایجاد حال خوب برای شهروندان مورد توجه قرار نگرفته است و همیشه جزو موضوعاتی بود که اولویت آن کم بود؛ این در حالی است که صنعت توریسم در بسیاری از کشورها از جمله ترکیه در ردیف اول درآمد قرار دارد و گردشگری صنعتی حرف اول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌زند.

ایجاد گردشگری محلات و تخصیص بودجه/ خیلی از اماکن میراثی و تاریخی شهر نیازمند مرمت و احیا هستند

برای گردشگری محلات چه اقداماتی انجام داده اید؟

باور بفرمایید نقاط فرهنگی، گردشگری و میراثی در تهران بسیار بیشتر از کشورهایی است که توریست زیادی دارند اما به آن توجه نشده است. ما سعی داریم در دوره ششم مدیریت شهری روش‌های جدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به‌کار گیریم و مردم از دل محلات با نقاط گردشگری پیرامونی خود آشنا شوند. ما ۳۵۴ سرای محله داریم که می‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

اتوبوس‌های گردشگری می‌توانند در محلات راه اندازی شوند ما وقتی بودجه شهرداری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تصویب می کردیم برای محلات بودجه گردشگری در نظر گرفته‌ایم که مردم محله با کمترین هزینه به نقاط گردشگری اطراف خود بروند. خیلی از اماکن میراثی و تاریخی شهر نیازمند مرمت و احیا هستند؛ چراکه هویت شهر هستند و باید سرپا بمانند. ما بودجه خوبی برای مرمت و احیای بافت‌های تاریخی به خصوص در منطقه ۲۰ و ۱۲ و ۱ گذاشته‌ایم. در منطقه ۱ ما دارآباد، دربند، فرحزاد، مجموعه کاخ‌ها و کاشانک و… را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داریم و در منطقه ۱۲ بسیاری از خانه‌های تاریخی قرار دارندکه می‌توان از آنها استفاده کرد.

مگر ما چقدر بودجه داریم و چند خانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانیم بخریم؟/ باید قوانین اصلاح شوند

برخی از آثار تاریخی در مرحله تخریب هستند؛ بفرمایید برای حفظ این آثار چه اقداماتی صورت گرفته است؟

بسیاری از این آثار تاریخی مالک شخصی دارند و مالک از ملک تاریخی منفعت نمی‌برد، به همین دلیل اجازه می‌دهد تا تخریب شود. باید سیاست‌های تشویقی در نظر بگیریم تا این افراد ترغیب شوند تا املاک تاریخی را حفظ کنند. دولت هم باید در این زمینه ورود کند و شهرداری به تنهایی نمی‌تواند. مگر ما چقدر بودجه داریم و چند خانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ می‌توانیم بخریم؟ اگر بخواهیم مشکل بافت فرسوده و بناهای تاریخی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حل کنیم، راهش فشار بر مردم نیست؛ باید قوانین اصلاح شود. ما در بازار دفاتر خدمات نوسازی برای مرمت و مشارکت‌ها گذاشته‌ایم، مثلا در بازار کف را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ما درست می‌کنیم و جداره و سقف با خود بازاریان است و در حال حاضر مرمت بخش‌هایی از بازار انجام شده تا هویت این مکان تاریخی حفظ شود.

خانه علاءالدوله رها و کاشی های آن هر روزه کنده و به فروش می رسد/ خانه شیخ فضل‌الله هم امسال تملک شد

خانه علاءالدوله به کجا رسید؟

خانه علاءالدوله، حاکم تهران، در زمان قالیباف در شهرداری تهران خریداری شد اما این خانه رها شده است. کاشی‌هایی که هر روزه از آنجا کنده می‌شود میلیون‌ها تومان به فروش می‌رسد. پیگیر هستیم که این خانه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ حفظ کنیم، اما ما که فراتر از قانون نیستیم، ضمن اینکه مالکان هم حق‌هایی دارند.

خانه شیخ فضل‌الله هم امسال تملک شده و آن هم کار سختی بود، اما باید مرمت آن صورت گیرد. همچنین خانه وثوق‌الدوله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مرمت می‌کنیم. ما قلعه گبری‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در منطقه ۲۰ داریم که مشکلات زیادی برای واگذاری داشت، اما مرمت آنها در دستورکار است. برای بهسازی حمام کَن هم بودجه گذاشته‌ایم، اما در خیلی از موارد متولیان اجازه کار نمی‌دهند. حمام کن دست یک دانشگاه است، ما پول را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم دادیم اما همراهی نکردند. ببینید! با ایجاد هلدینگ گردشگری ما می‌توانیم یک نظارت جامع و کامل داشته باشیم.

بهترین راه اداره شهر مشارکت مردم است/ باید مشکلات قانونی انتخابات شورایاری ها برطرف شود

شما سَمَن ها را دراختیار دارید بفرمایید موضوع شورایاری ها به کجا رسید؟

موضوع مدیریت محله بسیار مهم است. شورایاری‌ها بازوی خوبی برای مدیریت شهری هستند. جمعیت تهران زیاد است و ۲۱ عضو نمی‌توانند به تمام کارها برسند. به همین دلیل مردم می‌توانند در اداره شهر به ما کمک کنند. وقتی مردم وارد شوند کیفیت بالا رفته و بهترین راه اداره شهر مشارکت مردم است. البته مشکلات قانونی در خصوص شورایاری‌ها وجود دارد، اما در قانون اساسی به ما این اجازه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داده‌اند که انجمن‌های شهر داشته باشیم و می‌توان از انجمن شهر کمک گرفت. شورایاری‌ها طرح موفقی بود و چندین دوره هم برگزار شد، اما باید مشکل قانونی انتخابات آن برطرف می‌شد. البته ما هیات امنای محله هم داریم که آنها هم می‌توانند به ما کمک کنند. در کل باید ایرادات قانونی برطرف شود.

نظام نامه محلات به کجا رسید؟

شورایاری‌ها سرمایه عظیمی هستند که از حدود ۱۵ سال پیش فعالیت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کردند و اگر بتوانیم مشکلات حقوقی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برطرف کنیم و این افراد به رسمیت شناخته شوند بخشی از مشکلات برطرف می‌شود. البته ما به طرح نظام‌نامه محلات رسیده‌ایم. مباحث مختلفی مطرح شده و جلسات زیادی برگزار کردیم. بیش از ۶ ماه منتظر شدیم که شهرداری در این زمینه لایحه بیاورد و در نهایت خودمان طرح را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تهیه کردیم. طرح مصوب و آقای چمران هم رئیس این موضوع شدند. کار شروع شده و تا یک ماه آینده به سرانجام می‌رسد و ما به دنبال این هستیم که از نیروی مردمی در اداره شهر استفاده کنیم. البته مجلس هم در پی رفع مشکلات شورایاری‌ها است تا این موضوع حل شود. قرار است که بررسی‌های لازم در این زمینه صورت گیرد.

بیش از ۵ سال برای طراحی و احداث ۴ گرمخانه جنرال و عمومی بودجه گذاشته شد

شما گفته اید برخی از پروژه‌هایی شهری پیشرفت فیزیکی ندارند؛ در این باره توضیح دهید.

شورای اسلامی شهر تهران وقتی بودجه می‌نویسد یکسری از مسائل و موضوعات شهر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ احصا می‌کند. خیلی از موضوعات در نظر گرفته شده اما ما دیدیدم که بسیاری از پروژه‌ها در شهر استارت نخورده است و ما وظیفه داریم این موضوعات را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ رصد و تذکر دهیم. بیش از ۵ سال برای طراحی و احداث ۴ گرمخانه جنرال و عمومی بودجه گذاشته شد و به اندازه یک مکان‌یابی جلو نمی‌رفت و ما باز بودجه می‌گذاشتیم اما در این دوره استارت کار زده شده است.

اولویت مناطق بیشتر موضوعات حمل ونقل است تا اجتماعی

امسال برای ۵ محله که سرای محله نداشت کد پروژه گذاشتیم و اگر دوستان در شهرداری کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کنند ظرف دو سال به نتیجه می‌رسد، اما پیشرفت این کد پروژه‌ها چشمگیر نیست و یا صفر است. اشکال کار در این است که شهرداران مناطق اولویت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به حمل و نقل، عمران و کارهای خدماتی می‌دهند و اولویت‌شان مباحث اجتماعی نیست. با اجرای طرح رصد تمامی پروژه ها مورد بررسی قرار می گیرند. برخی پروژه ها بودجه دارند اما به خاطر برخی از مشکلات اجرا نشدند به عنوان مثال پروژه صبای ایینی در خیابان ملک ۱۵ سال است که کار ساخت آن آغاز شده و هر سال چندین میلیارد بودجه برای آن در نظر گرفته شده و باید یک توافق صورت گیرد تا این پروژه ۱۵ ساله به اتمام برسد. شاید چند سال دیگر مجبور شویم آهن‌های این پروژه را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بفروشیم.

پایان پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.