حل مسأله توسط دانش‌آموزان در «ایدنو»

حل مسأله توسط دانش‌آموزان در «ایدنو»

وحید عظیمی معاون فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در گفت‌و‌گو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس اظهار کرد: نوجوانی فصلی است که نوجوان به دنبال کشف تجربه‌های جدید و دنیاهای ناشناخته است. کفش جستجو به پا می‌کند و به دنبال شناخت محیط اطرافش رهسپار می‌شود. با این حال تفاوت دانش‌آموز کنشگر با دیگر دانش‌آموزان، توانایی شناخت مسأله، کشف و ریشه‌یابی و ارائه ایده‌آل و راه حل مناسب و در نهایت حل مسأله است. دانش آموز کنشگر به دنبال حل مسائل است.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا مسأله‌یابی و حل مسائل مدرسه توسط دانش‌آموزان اهمیت دارد، گفت: حل مسأله، کشف و ریشه‌یابی برای دانش‌آموزان بسیار اساسی و ضروری است؛ مهارت‌ها به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا خودآگاهی بیشتری درباره خود، قدرت‌ها و محدودیت‌هایشان کسب کنند. همچنین این مهارت‌ها به آنها اجازه می‌دهد تا در خودمختاری به سوی اهداف شخصی و حرفه‌ای خود پیش بروند. همچنین حل مسأله و کشف و ریشه‌یابی به دانش‌آموزان کمک می‌کند تا در مواجهه با مسائل و چالش‌های زندگی تحمل فشار را یاد بگیرند و آینده خود را به طور مستقل و موثر بسازند.
وی در تشریح اهداف اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در برگزاری رویداد ایدنو، افزود: تقویت رویکرد مسأله محوری در بین دانش‌آموزان، ارتقای سطح دانش‌آموزان در شناخت مسأله، فراهم کردن زمینه مساعد در جهت تبادل تجربیات و شکل‌گیری تفاهم و همدلی بین دانش‌آموزان از مهم‌ترین اهداف اتحادیه از برگزاری این رویداد است.
معاون فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش آموزان تأکید کرد: مخاطبین این رویداد دانش‌آموزان دختر و پسر عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم سراسر کشور هستند.
عظیمی در تشریح چگونگی برگزاری رویداد ایدنو گفت: در ایدنو تلاش می‌کنیم به دانش‌آموزان توانایی شناخت مسأله کشف و ریشه‌یابی و ارائه راهکار و حل مسأله را طی یک دوره آموزشی سه روزه آموزش دهیم. البته برخلاف دوره‌هایی که مبتنی بر ارائه استاد و آموزش محور است، رویداد ایدنو یک رویداد مسأله محور و عملیات محور است و دانش‌آموزان و گروه‌ها فعالانه به کمک مربیان رویداد، مسیر حل مسأله را طی می‌کنند.

وی اضافه کرد: در بخش شناخت مسأله ‌ها در کارگاه اثبات مشکل شرکت می‌کنند و مطالبی نظیر آموزش بیان مشکل، اثبات وجود مشکل و عدم مطلوبیت مشکل را فرا می‌گیرند؛ به عنوان مثال دانش‌آموزان به مسأله‌ای که در مدرسه خود دغدغه حل آن را دارند، می‌پردازند. ارزشیابی تیم‌ها در این مرحله تأییدی است و هر تیم پس از رسیدن به استانداردهای اثبات مشکل و دریافت تأیید از مربیان، وارد مرحله بعد خواهد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان افزود: در مرحله کشف و ریشه‌یابی، تیم‌ها پس از اثبات مشکل خود مطالبی نظیر کشف علت مشکل یا مسأله‌یابی، تبیین مشهورات غلط و تولید راهبرد را فرا می‌گیرند. سپس به بررسی مشکل انتخابی خود پرداخته در این مرحله هر تیم با انجام تحلیل و ارائه شواهد قوی، ریشه مشکل خود را ترسیم و در نهایت از میان ریشه‌ها مواردی که تأثیر بسزایی در حل مشکل دارند توسط مربیان انتخاب و ارزیابی می‌شوند.
عظیمی با بیان اینکه دانش‌آموزان در قالب تیم‌های خود در مرحله سوم به ارائه راهکار و حل مسأله می‌پردازند، ادامه داد: پس از بررسی توسط مربیان، تیم‌هایی که تمامی مراحل خود را کامل انجام دادند، وارد مرحله داوری اولیه شده و نسبت به ارائه کار خود برای مربیان اقدام می‌کنند. در نهایت داوری نهایی توسط سه نفر از داوران انجام می‌شود؛ سه تیم برگزیده رویداد در این مرحله انتخاب می‌شوند و از ایده‌های تیم‌های برگزیده حمایت به عمل خواهد آمد.

به گزارش فارس، دانش‌آموزان عضو اتحادیه به منظور شرکت در این رویداد باید به صورت انفرادی در سامانه عقیق به آدرس https://aghigh.ayandehsazan.ir/ ثبت نام کنند.

پایان پیام/

منبع: فارس

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.