خبرگزاری فارس-گلستان: امروز جمعه ۶ مرداد، به یاد شهید تشنه لب و سر بریده دشت کربلا، نگارستان اقوام ایران سر از پا نمیشناسد.
«کُلّنا فِداکِ یا زینب» یعنی آنکه ما ملت حسینیایم. گرچه با سر بریدن و اِرباً اِرباً شدن سید و سالار شهیدان قصه روز عاشورا به پایان رسیده اما ملتی که از زینب(س)، حسینی بودن را آموخته، لحظهای یاد و خاطر حضرت سیدالشهدا(ع) را فراموش نمیکند از این رو است که «کُلُّ یَومٍ عاشُوراءُ وَ کُلُّ أرْضٍ کَرْبَلا».
حسین جان! اگرچه مشک سقایت در کربلا قطرهای آب برای لبان تشنه بنیهاشم نداشت اما امروز از معرفت تو یک عالم سیراب شدند، امروز دلهای شیفتگان و عاشقان حسین(ع) از شور عاشورایی لبریز است اما در کنار شور باید شعور حسینی داشت «ما تشنه عشقیم و شنیدیم که گفتند رفع عطش عشق فقط نام حسین است…»
«أَللّهُمَّ الرْزُقْنی شَفاعَةَ الْحُسَیْنِ یَومَ الْوُرُودِ» یعنی آنکه ملت حسینی ایران در راه کربلا با انقلاب ۵۷ و هشت سال دفاع جانانه در برابر یزیدیان زمان، درسهای عاشورا را در مکتب امام راحل و نایب برحقش امام خامنهای به خوبی پاس کردهاند برای همین است امروز کسانی که به فکر نعلهای تازه به سم اسبان برای اربا اربا کردن انقلاب اسلامی بودند در برابر ملت عاشورایی که در شب عاشورا نوای «مکن ای صبح طلوع» سر دادند سر تعظیم فرود میآورند.
امسال هم همه بدخواهانی که میخواستند چهره شهر به عزای حسینی سیاهپوش نشود چشمانشان از شور و شعور حسینی و سیاهپوشی عزاداران سید و سالار شهیدان از حدقه بیرون زده، چه خوشخیالند آنانی که فکر میکنند شمع نهضت کربلا با حرفهایشان خاموش میشود.
در حالی که رسانههای ضدانقلاب و عناصر خودفروخته خارجنشین پیش از آغاز محرم سال ۱۴۰۲ تلاش کردند با کمپینهای «سیاه نپوشیم» و به هیأت و مجالس عزاداری محرم نروید، چراغ محرم امسال را کمفروغ جلوه دهند اما مردم دیندار ایران بهویژه گلستان با حضور پرشور خود دشمنان و بدخواهان را ناکام گذاشته و پرشورتر از همیشه در مراسمهای سوگواری حسینی حاضر شدند.
آن چه در عاشورای حسینی سال ۱۴۰۲ میبینیم عشق کودکان و نوجوانانی است که بیرقدار علم علمدار کربلا هستند و میگویند ما علیاکبرهای زمانهایم(ارباب سرم برای غمت درد میکند)
امسال مراسم سوگوارههای حسینی در نگارستان ایران بهویژه شهر دارالمومنین گرگان باشکوهتر از سالهای گذشته در شهر برگزار شد و فداییان سید و سالار شهیدان حماسهای خلق کردند که زبان برای بیان این شور و شعور حسینی قاصر است.
رامیانیها با رسم دیرینه کمر به کمر، مردم دیار کردکوی با جوشزنی حتی در گرمای سوزان تابستان و دیگر اقوام نشان دادند که قصه کربلا به پایان نرسیده و غصه آنان برای اسلام و قرآن و عترت است.
ترکمنها نیز گرچه در شریعتشان سوگواری و عزاداری رسم نیست ولی با رسم دیرینه عاشورای و اعطای صدقه در راه حسین(ع) میگویند ما نیز حسینی هستیم.
اینجا همه در راه حسین خود را صاحب عزا و مصیبت میدانند و میگویند؛ اجازه نمیدهیم حسینی شدن ما به بهای بیحسین شدن زینبهای زمانه تمام شود.
یکی از عزاداران حسینی در گفتگو با خبرنگار فارس میگوید؛ ۱۴ قرن است که حسین به ما مسلمانان رزق و روزی میدهد این عزای حسین(ع) از آتش دلهای سوخته مسلمانان روشن است و شمع آن خاموششدنی نیست.
محمدعلی خاندوزی که از پیرغلامان اهل بیت(ع) است، میافزاید؛ در روز عاشورا مردمان روستاهای شرق گرگان با دستههای سینهزنی و عزاداری به مزارها و بقای متبرکه میروند و ضمن عزاداری برای درگذشتگان که در روز عاشورا کنارشان نیستند طلب آمرزش و مغفرت میکنند.
وی افزود: همچنین در چنین شبهایی مردم با برپایی دیگ شعلهزرد و حلیم، نذری میدهند و دستههای عزاداری نیز به خانههای درگذشتگان محل که روزی عضوی از هیئت عزاداری بودند، می روند و این غم را به آنها تسلیت میگویند.
محمد آذری، محقق فرهنگ عامه اقوام گلستان نیز با اشاره به ماتم سیستانیهای مقیم گلستان در سوگ سید و سالار شهیدان میگوید؛ عزاداری تاسوعا و عاشورا که از بامداد آغاز میشود و تا عصر ادامه دارد هیئتها با حرکت از مقابل حسینیهها و تکایا با نوحه خوانی و سینهزنی به سمت امامزادهها و گلزار شهدا رفته و در این محل به عزاداری میپردازند.
وی ادامه میدهد؛ خیل عظیم جمعیت که یک پارچه سیاهپوش هستند شور خاصی به آیین عزاداری میدهد بیشتر خیابانهای منتهی به امامزادهها و گلزار شهدا و شهدا گمنام مملو از عزادارانی است که در دستههای متعدد حرکت میکنند.
محقق فرهنگ عامه اقوام گلستان با اشاره به اینکه اکثراً روز دهم ماه محرم غذاهای نذری مردم را معمولاً «حلیم سنتی» که به آن «قلور» گفته میشود تشکیل میدهد، توضیح داد: سیستانیها در مراسم شام غریبان به مساجد و حسینیهها رفته و چراغها را خاموش کرده و در نور شمع به سوگواری میپردازند و با تشکیل دستههای چندنفره جوانان با خواندن اشعار و مراثی سوزناک لحظات حزنانگیزی را فراهم میآورند که اصطلاحا «دل سنگ» را خون میکند.
یک تاریخنگار گرگانی نیز با اشاره با اشاره به علاقه و ارادت ویژه مردم شهرها و روستاهای استان گلستان به امام حسین(ع)، گفت: گلستانیها در فراق سید و سالار شهیدان و یاران باوفایش مراسم مختلفی برگزار میکنند که اوج آن در ماههای محرم و صفر است.
غلامرضا خارکوهی از برگزاری بیش از ۳۰ هزار مراسم سوگواری امام حسین(ع) در ماههای محرم و صفر در مساجد، هیاتها، تکیهها، حسینیهها، فاطمیهها، زینبیهها و امامزادهها و ادارت و منازل و سایر محافل و مراکز در استان گلستان اشاره کرد و افزود: مجالس سوگواری امام حسین(ع) به سبک سنتی، و به شیوه های مختلف، نوحهخوانی، سینهزنی، زنجیرزنی، منبر و موعظه، قرائت زیارت عاشورا، طبلزنی، شبیهخوانی، دستهروی، دستهچوبی، حلیمپزان، پامنبری، طوق بندان، علمگردانی، شیرخوارگان حسینی و به صور دیگر برپا می شود.
وی انقلاب اسلامی را پرتوی از انوار قیام امام حسین(ع) دانست و یادآور شد: اولین سرفصل خونین مبارزات مردم ایران علیه ظلم و بیداد رژیم پهلوی در محرم سال ۴۲ رقم خورد از آن پس سازمان جهنمی ساواک هر سال در ایام محرم و صفر و رمضان بر وعاظ و صاحبان مجلس عزا سخت میگرفت و آنها را مجبور به دادن تعهد میکرد که مبادا حرفی از سیاست روی منبر به میان آورند.
این تاریخنگار گرگانی با بیان اینکه ظلمستیزی امام حسین(ع) و قیام عاشورایی او علیه حکومت مستبد یزید، هم جنبه سیاسی داشت و هم جنبه مذهبی، بیان کرد: با این وجود ساواک شاه بسیاری از روحانیون را زندانی، شکنجه و تبعید و حتی شهید کرد ولی با بیداری مردم در محرم سال ۵۷، کمر رژیم پهلوی شکست و نشانههای پیروزی انقلاب آشکار شد.
به گزارش فارس، حضور گسترده مردم در روز عاشورا و برگزاری نماز ظهر عاشورا در جای جای گلستان بیانگر آن است که سنت عاشورایی هیچگاه در فرهنگ ملت ایران از رونق نخواهد افتاد.
همانطور که امام خمینی (ره) فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است به واسطه این اسلام انقلاب اسلامی پاینده و زنده میماند.
پایان پیام/۸۳۰۱۸
منبع: فارس