اصلاح الگوی کشت در نهاوند با حساسیت اجرا شود

اصلاح الگوی کشت در نهاوند با حساسیت اجرا شود

به گزارش خبرگزاری فارس از نهاوند ضرغام احمدوند بعد از ظهر امروز در شورای کشاورزی در سالن فرمانداری اظهار کرد: اصلاح الگوی کشت و مدیریت مصرف آب یک قانون کشوری است که باید توسط ادارات ذیربط در شهرستان مورد توجه قرار گیرد و مورد اجرا گذاشته شود.

وی با بیان اینکه استان همدان پایلوت این طرح در نظر گرفته شده و مسئولیت ما در این زمینه سنگین‌تر است افزود: ما همه تابع قانون هستیم و باید به منافع حاکمیتی و عمومی بیندیشیم و وظایف خود را درست انجام دهیم.

فرماندار شهرستان نهاوند با تاکید بر اینکه مدیران دستگاه‌های مربوطه در این زمینه باید احساس مسئولیت بیشتری کنند اضافه کرد: مدیران مرتبط با موضوع کشت اعم از جهاد کشاورزی، امور برق، منابع آب و سایر دستگاه‌ها برای اجرای این کار باید به موقع و در زمان مناسب برنامه‌ریزی و اقدام کنند زیرا برخی تخلفات که از سوی کشاورزان صورت می‌گیرد به دلیل عدم عملکرد به موقع دستگاه‌هاست.

احمدوند با اشاره به کاهش بارش سال‌های اخیر گفت: ما باید همواره بدترین شرایط را در نظر بگیریم و برای آن برنامه‌ریزی کنیم تا گرفتار بحران‌ نشویم.

وی در رابطه با اجاره دادن زمین برای کشت مکانیزه به کشاورزانی از سایر استان‌ها که باعث مصرف بی‌رویه آب‌های زیرزمینی می‌شود نیز گفت: برای پیگیری این موضوع جلسه ویژه‌ای را با جهاد کشاورزی برگزار خواهیم کرد و چنانچه قصوری در این کار باشد با آنان برخورد می‌شود.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند نیز گفت: شهرستان نهاوند دارای ۲۵ هزار هکتار زمین با قابلیت آبیاری تحت فشار است که تاکنون ۱۹ هزار هکتار آن اجرایی و زیر کشت رفته و ۶ هزار هکتار دیگر نیز آماده اجرای آبیاری مکانیزه است.

توکل آبشناس با اشاره به قرارداد کشت‌های پائیزه گفت: امسال طبق قرارداد با کشاورزان ۶۲۴ هکتار زمین به کشت دانه‌های روغنی اختصاص می‌یابد که نسبت به سال گذشته دو برابر شده است.

وی گفت: میانگین بارش‌های استان در سال زراعی جاری ۶۰ میلی متر بوده که این رقم در نهاوند ۴۶ میلی متر است که در ۱۰۰ سال اخیر بی سابقه بوده و همین مساله باعث خسارت به غلات شده است.

پایان پیام/ ۳۱۴۰

منبع: فارس