به گزارش خبرنگار اقتصادی توانا، فرامرز طیبی عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت : واردات خوردو که از سال ۹۷ اتفاق افتاد، اگر بخواهیم از منظر ما تولید کنندگان نگاه کنیم ما مخالف این قضیه بودیم ، اصلا واردات از نظر ما هیچ منعی ندارد؛ ولی باید چارچوب آن تعریف شود ، اگر میخواهد اتفاقی در واردات بیافتد به طور متوازن باید در تولید هم بیافتد. فقط این نباشد که واردات انجام شود،ولی ازآن طرف تولید کننده داخل که به یک نوعی میتواند اشتغال را ایجاد کند، میتواند خودش را ارتقای کیفی بدهد،میتواند خدمات پس از فروش را به مصرف کننده بدهد را دچار چالش کند.
وی در جواب سئوال مجری که آیا ممنوعیت واردات شرطی برای تولید کننده داخلی بود یا نه؟ گفت: قیمت دستوری در کنارآن قرار گرفت، قیمت دستوری آمد و تیشه به ریشه صنعت ما زد و عملا در صنعت خودرو سازی یک نگاه سرمایه ایجاد کرد به جای نگاه مصرفی، البته نگاه دستوری اتفاق بیافتد، مطمئنا دچار مشکل میشود.
وی افزود: علم اقتصاد علم داینامیک است ، درعلم داینامیک اقتصاد اصلا نمیتوانید قیمت دستوری بگذارید، عرضه و تقاضای بازار قیمت را پیدا می کند ، همین عرضه و تقاضا باعث افزایش کیفیت وافزایش رضایت مشتریان، باعث بقای بنگاه اقتصادی میشود.
طیبی: ما با واردات مشکلی نداریم ، ما خواهان شرایط مساوی هستیم
وی در ادامه گفت: من مطلبی را در رابطه با فلوچارت اقتصادی میخواهم تعریف کنم که چه اتفاقی میافتد ؟ در هرجامعه ای که به صورت سیستماتیک یا غیر سیستماتیک دارند زندگی میکنند ، یک مصرف گرایی داریم، یک تولید داریم، یک رشد داریم، و یک پیشرفت و صنعت،در قسمت مصرف جامعه میتواند فقط مصرف کننده کالا باشد میتوانند بخرند و مصرف کنند ، بروند و تمام شود ، یک مقدار که جلوتر برویم جامعه میتواند تولید کننده باشد و در کمک جی دی پی کشور و ساختار اقتصادی آن کشور تولیدی کمک کند، ولی در پله بعدی این تولید میتواند رشد کند، رشد یعنی چه؟ یعنی تولید هزارتای آن صد هزار تا میشود.
وی گفت: دراین فاصله ممنوعیت واردات ما ۱۹ درصد همین امسال در شرایط تحریم افزایش تولید داشتیم با این که قیمت دستوری وجود داشت و چیزی بالغ بر ۲۰۰هزار میلیارد تومان از ۹۸-۹۹ تا به امروز دو خودروساز بزرگ کشور ما دچار ضررانباشته شدند.
طیبی گفت : ما اصلا در این جلسه مخالف واردات نیستیم، ما دقیقا موافق واردات هستیم؛ ولی در شرایط موازی ، اصلا واردات خودور یعنی اگر ارز را بدون محل انتقال ارز می دهند، ما هم بدون انتقال ارز مواد اولیه مان را بیاوریم و اگر از محل ارز صادرات خودمان انجام میشود یا ارزهای آزاد، دوباره آن هم برای مواد اولیه ما اتفاق بیفتد، یکسری محدودیتهایی برای تولید میگذاریم بعد از آن طرف، عنوان میشود که ما مخالف واردات هستیم!
وی افزود: یک آمار خیلی جالب میخواهم به شما بدهم. در کشور ما چیزی بالغ بر نیاز کشورمان بین یک و صد و پنجاه ، یک و دویست تا یک میلیون چهارصد خودرو است، برنامه تولید خودرو ساز در سال ۹۶ چیزی بالغ بر یک میلیون و ۴۴۲ هزار تا خودرو تولید کرد، در سال ۹۷ که تحریم شد ، ۸۹۱ هزار خودرو تولید شد، با این تحریم های مواد اولیه ای که وجود داشت ، تخصیص ارز هم نداشتیم و همه این داستان ها را هم که کنار هم بگذاریم باز هم ما سال ۱۴۰۱ یک میلیون و ۱۸۹ هزار خودرو تولید کردیم ، در عدم نقدینگی وقیمت دستوری شرایط سختی بود.
وی گفت: ما میگوییم یک شکاف ۲۰۰ هزار تا ، اصلا ۵ هزار تا عددی نیست یا ده هزار تا یا اصلا صد هزار تا وارد کنید و لیکن آیا معادل خودرویی که وارد میکنید از نظر ارزی و ریالی متناسب با خودروی داخل ساز است؟ کجای دنیا خودروی هشت هزار دلاری با آپشن پیدا میکنید؟ همه جای دنیا خودرو از ۱۳ هزار تا ۱۴ هزار دلار به بالا با آپشن شروع میشود.
وی افزود: ما مشکلات ارزی داریم، عدم نقدینگی داریم، قیمت دستوری را هم داریم و هیچ مخالفتی با واردات خودرو هم نداریم و حمایت هم میکنیم چون ما خودمان را ارتقاء میدهیم، برای تولید به یکسری این پوت نیاز داریم ، این پوت های ما چیست؟ تامین مواد اولیه ، تکنولوژی ، امروزه بانک های ما برای شعار مهار تورم رشد تولید ، مهار تورم را گرفتیم؛ اما رشد تولید را رها کردیم ، بانک های به صورت فریز دارند عمل میکنند.
طیبی گفت: زمانی که جی دی پی ، ارزش ریالی پول، بالا برود باعث آسایش خاطرهمه هموطنان خودمان میشود، زمانی که بانک ها به بخش تولید نقدینگی نمیدهند و از آن طرف هم با هزار مشکل و قیمت دستوری جلوی تولید را میگیرند و بعد همه اینجا میگویند ما با واردات مشکل داریم ، امروز خودروساز اگربخواهد سه شیفت کار انجام دهد توان تولید تا یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را دارد و قطعه ساز تا دو میلیون و دویست هزار قطعه خودرو قطعه تامین کند ولیکن اگر قیمت دستوری برداشته شود، هیچ مشکلی برای واردات وجود ندارد .
طیبی با بیان اینکه ما باید علم اقتصاد را بشناسیم، گفت: اینکه بگوییم اگر قیمت دستوری برداشته شود همان میشود که تولید کننده میخواهد،درست نیست، اینجا عرضه و تقاضا است که قیمت به بازار میدهد، وقتی قیمت خودرو آزاد شود شکاف بین نگاه مصرفی و نگاه سرمایه گذاری کوتاه میشود، اصلا این طورنیست. وقتی که تولید بالا برود، مطمئنا تقاضا پایین می آید، عرضه بیشتر شده است. تقاضا پایین آمده و قیمت خود را کشف میکند.
طیبی افزود: علم اقتصاد داینامیک است، ما اعتقاد داریم اگر قرار است یک بنگاه اقتصادی به دست مدیران ارشد زمین بخورد، سازمان خود زمین بخورد ، چرا دستوری با او کار میکنید؟ شما بگذارید در اختیار خودمان، ما خودمان قیمت را با نیاز مردم تنظیم میکنیم و هر کجا که نیاز باشد به این سیستم کند میکنیم، همه فکر میکنند خودرو ساز در این حوزه دارد یکه تازی میکند؛ نه اتفاقا خودرو ساز دارد به ۲۳ نهاد سئوال و جواب پس میدهد.
وی گفت: من از آقای خسروانی بابت حمایت از مصرف کننده و تولید کننده تشکر می کنم، واقعا باید از مصرف کننده دفاع کرد. ولی یک چیزی را باید بدانیم تولید کفش با تولید خودرو دو مقوله جدا از هم است ،کفش ترکیب اجزای غیر مکانیکی است، خودرو ترکیب اجزای مکانیکی است، یعنی شما دارید چیزی را تولید می کنید که مسیری را با آن میروید که میتواند شما را به مقصد برساند البته باید درست و سلامت برساند.
وی با تاکید بر اینکه علم اقتصاد علمی بی پایان است گفت: تیراژعموما در قیمت تمام شده تاثیر گذار است و من نمیدانم چرا آقای خسروانی میگویند تیراژ؟ بله شما یک زمان میروید خودروی برند تولید می کنید که لاکچری است و میخواهید تعداد خاصی تولید شود که تقریبا یک درصد تا دو درصد یک جامعه ای کلا میخواهند استفاده کند، به هر حال پرتیراژترین تولیدات در حال حاضر خودروهایی هستند که لایه های اکونومی را دارند و تیراژ در این قضییه و در قیمت تمام شده، تاثیر گذار است.
وی اظهار داشت: یک نکته کلیدی وجود دارد که همه باید بدانیم و بفهمیم که نقش تولید در جی دی پی چه نقش مهمی در ارزش پول و قدرت خرید مردم دارد ، جامعه یک جا میتواند مصرف کننده صرف باشد فقط بخرد و مصرف کند ، یک جا شرکت یک کشور میآید و تولید کننده میشود، تولید درحد مینیمم، به طور مثال کشور تایوان ۵۰ سال پیش همین کاررا انجام داد و ماشین آلات را وارد کرد و تجزیه کرد و مهندسی معکوس کرد و امروز هم تولید کننده خوبی است و هم ماشین آلات خوب را وارد میکند .
وی گفت: ما تکنولوژی را نمیتوانیم وارد کنیم ولی خودرو را وارد میکنیم، منعی ندارد ولی تکنولوژی هم باید وارد شود، بعد از تولید رشد است و بعد از رشد پیشرفت و توسعه، در قسمت رشد، چه یک میلیون و چه یک و نیم میلیون بشکه نفت تولید کنیم فقط رشد کردیم و اتفاقی نیفتاده است ، اما اگر از آن یک و نیم میلیون به مشتقات نفتی رسیدیم، پیشرفت کردیم.
وی در ادامه گفت: اما توسعه میگوید بیا مشتقات نفتی را ترکیب اجزا کن، مهندس ها را جمع کن، دانشجوهای خوب را هم جمع کن، تکنولوژی را هم وارد کن و به محصولی تبدیل کن که بتوانی محصولی را صادر کنی، ما الان میرویم و صادرات دیگران را میخریم.عیبی ندارد. ولی در حد نیاز جامعه ۱۰۰ هزار تا ، ۲۰۰هزار تا بیاورید ولی از صنعت هم حمایت متقابل را داشته باشید.
وی افزود: امروز در بخش صنعت بابت مهار تورم آمدیم نقدینگی را صفر کردیم ولی در قسمت صنعت کاری نکردیم، صنعت ایجاد جی دی پی و ارزش پول ملی میکند، اگر ما در قسمت صنعت هم بیاییم مهار تورم را فریز کنیم آن هم زمین میخورد، چه حمایتی از خودرو ساز بوده؟ غیر از این است که در شرایط سخت از سال ۹۶ تا الان این تیراژ را بعد از تحریم ها حفظ کردیم، آن موقع هم مخالف واردات نبودیم و الان هم نیستیم.
طیبی گفت: ما در شرایط بد تحریم ها خودرو تولید کردیم ، به هر حال من فکر میکنم نگاه جامعه ما ، نگاه فرهنگی و مصرفی و در عین حال نگاه توسعه جامعه مان باید عوض شود ، وقتی به توسعه می رسیم تازه باید ۵۰ سال به عقب تر بیایید و نگاه فرهنگی را درست کنید ، وقتی شما توسعه صنعتی پیدا می کنید ، کالای خود را صادر میکنید به یک کشور دیگر، باید نگاه ترکیب اجزاء، نگاه فنی، نگاه دانشگاهها و نگاه مصرف کننده همه با همدیگر همسو باشد که بتواند کالای تولیدی را صادر کند، ما فقط اینجا مصرف را داریم با ۲۰۰ هزار تا خودرو، ما اصلا با واردات مشکلی نداریم ما خواهان شرایط مساوی هستیم.
مانی حدادی: وقفه واردات خودرو تاثیر مثبتی بر تولید خودرو ندارد
مانی حدادی کارشناس صنعت خودرو گفت: اساسا واردات خودرو در طی دست کم ۴ دهه اخیر هیچ گاه در مقابل بحث تولید خودرو نبوده است، اگر بخواهیم طبق آمار و ارقام صحبت بکنید، واردات خودرو در ابتدای دهه ۹۰ و سال های ۹۱ و ۹۲ بود که به اصطلاح خودرو سازان بهار صنعت خودرو در اوایل دهه ۹۰ شمسی بوده و در همان ایام یک چیزی حدود ۸۲ – ۸۳ هزار دستگاه خودرو که بیشترین آمار واردات خودرو در آن ایام بوده است ، که حتی کمتر از ۵ درصد آمار تولید خودرو بود.
وی افزود: این همه واهمه خودروسازان نسبت به اینکه خودروهای وارداتی بیایند و تبدیل به کابوسی برای تولید بشوند عجیب است، کما اینکه طبق آمار در آن ایام هرگز این اتفاق نیفتاد و در سال ۹۷ هم طبیعی بود و بعد از خروج آمریکا از برجام انتظار میرفت که این اتفاق بیفتد، اگر چه ابتدای تیرماه همان سال بود و این تصمیم خیلی خلقالساعه بود و انبوهی از مشکلات مردم در خودروهایی که ثبت نام کردند و رسوب خودرو در گمرک پیش آمد.
وی در ادامه گفت: واردات خودرو، با وجود تلاطم نرخ ارز هم،هیچگاه منجر به رشد یا از سمت مقابل رکود خودروسازی نخواهد بود، چون هرگز در بازی رقابت با خودروسازان نبوده و تا ابتدای آذر ماه سال جاری هم آمار واردات خودرو حتی هنوز به ۵ هزار دستگاه هم نرسید ، اگر چه یک عدد ۸ هزار دستگاهی را اعلام میکنند ولی این تعداد مجموع خودروهایی است که باصطلاح میگویند روی آب و در حال ارسال هستند، من در واقع وقفه واردات خودرو که تاثیر مثبتی بر بحث تولید خودروبگذارد را نمی بینم.
حدادی در مورد اینکه آیا شرایط تولید کننده شرایط مساعدی هست؟ گفت: کلید واژه اهالی صنعت در این چند دهه اخیردر مورد قیمت دستوری و عدم نقدینگی کلید واژه ثابتی است که خیلی به گوش ما آشنا است، ولی سئوال این است که خودروسازان ما چه حمایتی نیاز دارندکه الان ندارند؟ یک بازار انحصاری که بزرگ ترین بدهکاران سیستم بانکی کشور است، چه جور حمایتی را از دولت ها نیاز دارد؟
وی ادامه داد: به نظر بنده این اتفاق خیلی خوبی است اگر خودرو ساز حمایت شود و فکر کنم که در پی این هستند که آمار مرگ و میر جاده ای را که در شش ماه ابتدایی امسال حدود ده هزار و ۷۰۰ نفر بود و حمایت بشود که دوباره برسیم به رکورد مصرف ۱۵۰ میلیون لیتر بنزین در روز، و دوباره حمایت شود که به آمار مرگ و میر ناشی از بیماری های تنفسی و قلبی و عروقی در بحث آلایندگی های خودرو برسیم.
وی گفت: قطعا قیمت دستوری اقدام مثبتی نیست؛ ولی حذف قیمت دستوری در بازاری که انحصاری است بی تردید منجر به قتل عام مشتری میشود، الان در بازاری که نود در صد آن دست دو خودرو ساز است، اگر قیمت گذاری هم آزاد بشود، دیگر اثری از مشتری نمی ماند و ریش و قیچی در دست خود مشتریان است و معمولا طبیعی است که از این وضع راضی باشند.
وی افزود : بیایید یه گام به عقب تر برویم؛ زمانی که مطالبه ارزی در تمام اقتصادی کشور مطرح می شود ، یک موضوع دیگر را هم باید در نظر بگیریم و من آن را در قالب یک سئوال مطرح می کنم، آیا در حال حاضر خودرو ساز داخلی ما ارز بری ندارد؟ خودرو ساز مونتاژی ما ارزبری ندارد؟ عدد و رقمی که منتشر شده چیزی حول و حوش ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزاربار برای خودرو ساز مونتاژی ارز بری هر دستگاه خودرو است.اگر این عدد را ضرب در ۱۴۰ هزار دستگاه تا پایان هشت ماهه امسال بکنیم، عدد بسیار قابل توجهی است.
وی گفت: مجموع واردات تا پایان ماه هشتم فکر کنم بر اساس آمار گمرک به لحاظ ارزی ۸۰ میلیون دلار بوده، که قطعا مجلس آن را بررسی کرده و منابع ارزی آن را هم در نظر گرفته است، دولت از واردات خودرو منتفع است ، بسیار هم منتفع است چه از بحث شناسه گذاری ، چه از بحث حقوق و عوارض گمرکی و من همچنان میگویم واردات خودرو یک کلید واژه است که داریم به آن اشاره می کنید و نگاه نمی کنید که چه بوده است و قرار است چه باشد؟
وی افزود: برگردیم به یکی دوسال قبل که مطرح می شود ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد نشود و بازار در تعادل نیست، به نظرمن اسم واردات خودرو و بازار های رقابتی بسیار رویایی بود ، با شیوه کنونی هیچ وقت این اتفاق نخواهد افتاد. طبیعی هم هست.
وی گفت: شاید ایده درستی نباشد که تعرفه های خودرو وارداتی صفر شود ، گاهی در ادبیات عامه میشنویم که اگر مثلا یک برند آلمانی وارد شود، دیگر کسی نمیرود سمند بخرد، این طبیعتا تعبیر غلطی است. قرارنیست چنین اتفاقی بیفتد کما این که آنها هم به این صورت نمیآیند وارد بازی شوند.
وی تاکید کرد: با این هجمه ای که به واردات خودور وارد شد و میزان وارداتی که برای خودرو در نظر گرفته شد من فکر می کنم کوچک ترین زخمی هم بر بدن نظام ارزی وارد نخواهد شد و تا پایان سال ۱۴۰۲ هم برنامه ای نخواهد بود، اگر چه ما فکر میکنیم یکی دو هفته پیش رئیس سازمان برنامه و بودجه هم یک نقطه نظر منفی را نسبت به این موضوع داشتند،نگرانی هایی در بازار افتاده است مبنی بر اینکه در ۱۴۰۳ ممکن است واردات خودرو به خاطر بهانه های ارزی ممنوع شود.
علی علی لو: با این میزان وارداتی که انجام شد ، واردات اثر چندانی بر تولید داخلی ندارد
علی علی لو رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس نهم از صنعت خودرو در ارتباط با توقف واردات خودرو تاثیر آن بر خودرو ساز داخلی گفت: در یکی دو سال اخیر مرتب اعلان های متفاوتی شده است. اعلان هایی مبنی بر اینکه مجلس تصویب کرد، واردات آزاد شد ، بعد وقفه افتاد ، آمدند مصاحبه کردند از مسئولین محترم که حالا آیین نامه دارد تنظیم میشود و مدتی هم بر این منوال گذشت و اخیرا یعنی حدود دوسال است موج هایی در جامعه بدون نتیجه و بدون ثمر و سئوال برای مردم ایجاد میشود.
وی افزود: ممنوعیت واردات برای تولید کننده داخلی هیچ تاثیری نداشته است، سال های سال است که واردات خودرو ممنوع بوده و اخیرا دوباره اتفاق افتاد،هیچ تاثیری به آن معنا در تولید داخلی ندارد، در دوره هشتم مجلس شورای اسلامی قانونی برای ساماندهی خودرو تصویب شد و همچنین قانون دیگری در سال ۱۴۰۰ در همین مجلس فعلی تصویب شد.
وی گفت: قانون گذار این قوانین را با تحقیقات و مطالعاتی که داشت با توجه به حمایت مجلس از تولید و صنعت داخلی انجام داد. اما در کنار آن و دردل آن قانون واردات را هم دیدند و ما نمیتوانیم آنها را از هم جدا کنیم ، و این قوانین را مجلس هشتم شورای اسلامی برای تعدیل و انتظارات مردم و ارتقاء کیفی صنعت و امنیتی خودرو قرار داد.
وی در جواب سئوال مجری مبنی بر اینکه آیا وضعیت تحریم در آن زمان همینگونه بود؟ وضعیت منابع ارزی ما هم به این شکل بود؟ گفت: خیر در آن زمان متفاوت بود، اما اگر واردات آزاد بود، میتوانست انجام شود، اگر چه در بعضی مواقع مثل دوره برجام تشدید تحریم اتفاق میافتاد،ولی پیوسته همچنان که خیلی از کالاها را وارد کننده می توانست به طرق مختلف یا تحریم را دور میزدند یا از مواد خود قوانین تحریمی استفاده میکردند، وارد میکردند.
وی گفت: در این دو دهه اخیر واردات خودرو ممنوع بوده و به آن معنا فعال نشد. مخصوصا اخیرا که در ممنوعیت اخیر یک تضارب آراء و تضاد بین نظر های مختلف بود، و صنایع داخلی نگران این بودند که احیانا پشتیبانی و حمایت از صنعت داخلی سست شود و این ضربه به خود صنعت باشد.
وی اظهار داشت: صنایع داخلی ما فقط صنعت خودرو نیست ما بسیاری از صنعتگران و زنجیره تامین بسیار گسترده ای داریم و آنها هم ارزشمند هستند و باید هم حمایت بشوند. اما اگر بخواهیم با این میزان واردات نگرانی القاء کنیم و بر طبل نگرانی و بحران بکوبیم وبگوییم این مقدار واردات آمد و آسیب زده، چنین چیزی نبوده ،آنچه که در این فرآیندها آسیب میبینند، مردم هستند.
علی لو در ادامه گفت: من خواهش می کنم در این برنامه ها مطالبات مردم را در مقابل قانون قرار ندهیم، مجلسی را که مرکز پژوهش ها و کمیسیون های تخصصی پشت آن است و هر کدام از این کمیسیون ها ی تخصصی مشاوره های فنی در موضوعات مختلف جدای از مرکز پژوهش ها دارند مطالبات وسیعی شده، سال ها روی آن کار شده، تا در قالب لایحه یا در قالب طرح فرآیند طی میشود و به تصویب میرسد و به شکل قانون در میآید، دوباره به شورای نگهبان میرود همه اینها را دوستان اشاره کردند.
وی گفت: در دو طرف قضیه هم واردات خودرو و هم بحث حمایت از تولید داخل، درراستای هر دو مطالبات مردم و نیازهای جامعه ما دیده می شود ، دوستان قیمت دستوری زمانی بود که ما واردات نداشتیم، و در قیمت تمام شده خودروسازها هیچ وقت قیمت درستی را ارائه نمی دادند ، لذا شورای رقابت برای حمایت از حقوق مردم ، برای پیشگیری از انحصار ، قیمت واقعی را به ظن و گمان خویش در میآورده است، بنده هم به آن نقد داشتم.
وی افزود: در مقابل این قیمت یک مولفه و نظر جدید ارائه دادند که واردات را باز کنید و رقابت ایجاد کنیم و سعی کنیم بازار رقابتی ایجاد کنیم، دربازاررقابتی دیگر قیمت دستوری معنا ندارد، این خودرو ساز است که باید دغدغه داشته باشد که خودرورا با کیفیت بهتر نسبت به خودروهای خارجی به دست مشتری برساند.
وی گفت: طبق قانونی که در مجلس هشتم و قانون ساماندهی صنعت خودرو و بازار خودرو که در مجلس دوازدهم تصویب شد و وجوه مشترک زیادی هم دارند و قسمت کوچکی هم نقطه افتراق دارند، محورهر دو قانون رضایتمندی مشتری و حمایت از صنعت داخلی، ارتقای کیفیت به طور خاص، تعدیل در قیمت ها و قیمت مناسب بود، در کنار این قیمت مناسب. برای اینکه به هدف برسد واردات هم دیده شد.
وی در ادامه تاکید کرد: در کنار حمایت از واردات اگر صنعت داخلی هم مورد حمایت قرار بگیرد یک اتفاق بالاتری میافتد و آن بازار رقابتی است و در این بازار رقابتی ما هر کس جایگاه خودش را، نقص خودش را، مسئولیت خودش راو پاسخگویی خودش را خواهد داشت .
وی افزود : همانطوری که مجلس هشتم و دوازدهم در پاسخ به مطالبات مردم و ضرورت و نیاز جامعه این کار را انجام دادند، مجلس آینده هم با آسیب شناسی موضوعات به طور واقعی با مطالعه و بررسی و کاستی های قانون گذشته میتواند در قالب طرح ، یا در قالب لایحه که دولت بدهد یا در قالب الحاق و اصلاح قانون باید آنچه را که مطالبه و نیاز مردم است پاسخگو باشد.
وی گفت: ما در اینجا دو اصل داریم یکی رضایتمندی مردم ، مطالبات مردم و در نهایت آنچه که مردم را به خواسته های واقعی شان میرساند، قانونگذار در مجلس با مقتضیات موجود بر این مبنا، قوانین و طرح و لایحه خود را تنظیم میکند و مسئولین موظف هستند آن را برای مردم توضیح بدهند و شفاف کنند که مردم مطالبات خود را با همان مقتضیات تنظیم کنند.
وی افزود: اصل دوم حمایت از تولید داخلی، صنایع داخلی و کسب و کارهای داخلی است. این ها اصل است و خیلی چیزها نیاید و بر این اصول ابزار قرار میگیرد، حمایت از تولید و صنعت داخلی مولفه ها و روش و طرق مختلف دارد و یکی از آنها ابزار واردات است .
وی گفت: در مجلس هشتم آمدند قانون تصویب کردند، عیب و نقص هایی هم داشت؛ اما قانون بسیار خوبی بود، در هر سالی که خودروسازهای داخلی ده درصد تا پانزده درصد به هر میزانی توانستند خود را با داوری سازمان استاندارد و بعضی سازمان های نظارتی مرتبط ارتقا پیدا کنند، توسعه و رشد داشته باشند، به همان میزان وارداتی را که برای ایجاد این رقابت و رشد صنعت داخلی آزاد کردیم، کاهش میدهیم، پس یک ابزار استفاده شد.
وی با بیان اینکه مجلس آینده ما کاملا آزاد است و میتواند هر قانون به روزی را تدوین کند، گفت: مجلس میتواند قانون را در قالب طرح ارائه بدهد یا از دولت لایحه آن را بخواهد و در عین حال که قانون را به روز میکند نظارت را جدی کند، مردم می گویند نظارت ضعیف است و در سطح اجرا و در مرحله اجرا، نظارت وجود ندارد .
وی افزود: مجلس نباید تک بعدی عمل کند و فقط به قانون گذاری توجه کند.اگرنظارت نباشد همان قانون خوب میتواند ضد مطالبات و ضد نیازهای ملی تبدیل شود، ما امروز یک آسیب در صنعت داخلی داریم، با این حمایتی که از صنعت داخلی میشود تا یک سطحی هم آنجا ایستا شدیم ودرجا زدیم ، در بحث توسعه الان کارخانه های ما چه دولتی چه غیر دولتی و خصوصی داریم تا دیروز مونتاژ کار پژو و رنو بودیم و حال مونتاژ کار کارخانه های چینی بشویم؟
وی گفت: ما کارخانه های زیادی داریم و در هر مبنایی، این کار تولید با این کارخانه سازی که از آن دم میزنید، طراحی و توسعه طراحی نیست. تولید پلت فرم نیست. تولید یا افزایش تکنولوژی بیرونی نیست، ما مونتاژ کار شدیم، ما شرکت های دانش بنیانی در صنعت داریم که حرف های زیادی برای گفتن دارند. شرکت هایی که بهترین سی یو را تولید کرده و در انواع مختلف و متفاوت آن ، استاندارد هر دو کشور اروپایی را گرفتند، بنده با دو شرکت خودرو سازی در همان زمان رایزنی کردم و از ایشان خواهش کردم که سراغ شرکت های دانش بنیان بروند و با آن ها قرارداد ببندند.
وی افزود: سیاست بانک مرکزی این است که در حال حاضر تخصیص ارز را به راحتی انجام نمیدهد، میگویند از ارزهای محل صادرات استفاده کنند، من یادم هست دو سال پیش دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو چندین بار در مصاحبه های خوداعلام کردند که وارد کننده های ما ارز دارند و اصلا از دولت ارز نمیخواهند که دولت بهانه میکند ما نمیتوانیم برای خودرو ارز تخصیص بدهیم .
وی گفت: چرا ما باید به سمتی برویم که اگر وارداتی قرار است صورت بگیرد باید از ارز خزانه باید تخصیص بدهیم تا خودرو وارد شود؟ میشود از همین فرآیند امروزی در مورد کالاهای اساسی استفاده شود که سر منشا ارز آن صادراتی است یا ارزهایی است که خود آقایان در فرآیند قانونی دارند استفاده میکنند.
علی خسروانی : موضوع واردات خودرو قانون است، مردم نباید نسبت به قانونگذار دلسرد شوند
علی خسروانی کارشناس بازار خودرو و عضو هیات رئیسه اتحادیه فروشندگان خودرو گفت: من اجازه می خواهم یک پیش زمینه ای را راجع به فرمایشات دوستان عرض کنم ،ما اگر پارسال یا سال های قبل راجع به واردات خودرو مینشستیم میزگرد می گذاشتیم و راجع به مزایا و معایب آن صحبت می کردیم و از دوستان و کارشناسان نظر سنجی میکردید، بلامانع بود، اما در این لحظه وقتی موضوع واردات، قانون است و دیگر از آن مرحله گذشته ایم که بخواهیم از مزایا و معایب آن نظر بدهیم، مجلس ساعت ها در این زمینه بحث های کارشناسی ورای گیری کرده است.
وی افزود: موضوعی که قانون شده ، تصویب شده، مصوب شده، تایید شورای نگهبان را گرفته، هیات عالی نظارت بر اجرای قانون نظام را گرفته، به تأیید مجمع تشخیص مصلحت نظام رسیده و توسط رئیس جمهور ابلاغ شده، آیین نامه آن توسط هیات دولت نوشته و مصوب شده و قانون شده، قرار نیست هر سال توسط مجلس در مورد آن تصمیم گیری شود.
وی در جواب سئوال مجری که مردم در آستانه یک انتخاب هستند و مجلس آینده در موضوع واردات چگونه باید تصمیم بگیرد؟ گفت: در حال حاضر ما قانون داریم و قبلا راجع به اینها صحبت شده است. اجرای قانون بر همه چیز مقدم و لازم الاجرا است، اگر قانون مشکل دارد دولت بیاید و لایحه بدهد و مجلس بررسی کند. ولی عدم اجرای قانون جرم و ترک فعل است.
وی تاکیدکرد: اخیرا مسئولی که اصلا زمینه فعالیت او در این زمینه نبود، راجع به بحث واردات اظهارنظر میکرد! در مورد چیزی که قانون شده و کل ارکان نظام نشسته اند و آن را تصویب کرده اند و من به خودم اجازه بدهم که خیر و صلاح نیست، جای بحث دارد.
وی اظهار داشت:موضوع ارز یک موضوع خود ساخته است، در خصوص بحث واردات خودرو در سال ۲۰۱۳ تحت بند ۷ منشور سازمان ملل تحت شدیدترین تحریم ها بودیم، حتی بانک مرکزی ما هم تحریم بود و اگر قانونی تصویب شده برای حمایت از تولید داخل بوده است .
خسروانی در ادامه گفت: دوستان می گویند قیمت تولیدی بزرگ ترین آفت است و باید برداشته شود، ما هم میگوییم باید برداشته شود؛ اما در یک فضای رقابتی شما نمیتوانید انحصار ایجاد کنید و بعد درخواست لغو قیمت دستوری را داشته باشید ، اتفاقا برای حمایت از تولید داخل یک تعرفه سنگین از واردات خودرو گرفته میشود.
وی افزود: وقتی کسی کالایی را وارد می کند و تقریبا معادل صد در صد از او تعرفه گرفته میشود، این برای چیست؟ برای حمایت از تولیدکننده داخل است، حالا اگر تولید کننده نمیتواند با تعرفه صد در صدی رقابت کند، باید مشکل خود را در جای دیگر بررسی کند.
خسروانی در جواب سئوال مجری که آیا شیوه واردات و موضوع ارزی همین گونه ادامه پیدا کند؟ و مجلس آینده باید در این مورد چه کند؟ گفت: من در مورد واردات و آیین نامه ها با شما صحبت کردم ، اما در مورد مجلس که ظاهرا علاقمندی شما در این زمینه است، باید عرض کنم ما در مجلس فعلی تقریبا هیچ مصوبه ای را در مورد آیین نامه واردات خودروهای صفر و کارکرده نداشتیم که چنین اجماع عمومی و جناح های مختلف و درواقع اجتماع، متقاضی آن بوده باشد، تقریبا بالاترین رای را گرفته است. یعنی این طرح فقط سه تا مخالف داشت و بقیه تقریبا اکثریت قاطع این طرح را تصویب کردند.
وی افزود: طرحی که با چنین اجماع و اقبال عمومی تصویب شده، چنین رای قاطعی را گرفته وبعد تایید تمام نهادهای بالا دستی و نظارتی را گرفته، الان اجرا نمیشود!!! شما دنبال این هستید دوباره از اول برویم نقطه سرخط که کسی که میخواهد برود مجلس کاندیدا بشود نظراوراجع به این موضوع چیست؟
وی تاکید کرد: قانونی تصویب شده و رئیس جمهور هم ابلاغ کرده و اگر شان مجلس و جایگاه مجلس حفظ نشود سنگ روی سنگ بند نمی شود و شما چه انتظاری می توانید داشته باشید؟ آیا مردم نسبت به مصوبات مجلس و بحث نهاد قانون گذار دلسرد نمیشوند ؟!
وی گفت:مثلا دوستان میآیند میگویند نگاه تیراژ محور به تولید خودرو آفت است و میگویند ما یک میلیون و ۴۰۰ هزار تا دستگاه نیاز داریم و یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروتولید می کنیم. نگاه تیراژ محور میتواند ما را گمراه کند، مثل این است که ما بگوییم کشور به ۸۰ میلیون کفش نیاز دارد و ما یک کارخانه داریم که ۸۰ میلیون کفش تولید می کنید و نیازی به واردات نیست. در صورتی که توجه نداریم این کارخانه فقط میتواند سایز ۳۸ یا ۳۸ تولید کند .
وی افزود : بنابراین نگاه تیراژ محور به خودرو این است که ما فکر کنیم با تولید کوئیک و تیبا و از این قسم محصولات میتوانیم نیاز بازار را تامین کنیم ، و این است که میگوییم تنظیم بازار را به دست خودروساز بدهیم، سوء برداشت نشود، انگار مثل آن است که خدای نکرده گوشت را به دست گربه بدهیم .
وی در ادامه گفت: این امکان پذیر نیست که ما فکر کنیم فضای خودروسازی کشوریک فضای اکوسیستم است، اصلا اکوسیستم یعنی چه؟ اکوسیستم شامل تولید کننده، قطعه ساز، مونتاژکار، شبکه توزیع، شبکه خدمات پس از فروش ، مطبوعات و رسانه ها که خود شما هستید و شامل مصرف کننده است. نکته مهم این است که ما هیچ کدام مصرف کننده را نمیبینیم، هر کجای این اکو سیستم ایراد پیدا کند، باید کمک کنیم وگرنه نتیجه میشود همین چیزی که شده است.
وی اظهار داشت: زمانی که هفت ، هشت سال قبل وارد کننده خودرو در این اکو سیستم آسیب دید و ما هشدار دادیم ولی دوستان دیگر توجه نکردند، گفتند آنها وارد کننده هستند و ما تولید کننده و این به ما مربوط نمی شود، نمیدانستند که امروز خودشان هم به بن بست میخورند.
وی افزود: شما اگر بخواهید زیان خودرو سازها را بررسی کنید ۹۵ درصد زیان ها آنها از سال ۹۶ به بعد است که واردات خودرو به سمت ممنوعیت رفت، یعنی ۵ در صد زیان فعلی خودرو ساز تا سال ۹۶ بوده و ۹۵ درصد در همین ۶ سال شکل گرفته است. پس ممنوعیت واردات نه تنها کمکی به تولید کننده نکرده، بلکه زیان انباشته آنها را هم بیشتر کرده است.
وی گفت: فضای رقابتی زیریوغ قیمت دستوری از بین رفت ، ما نه تنها میگوییم فضا باید برای همه یکسان باشد، بلکه میگوییم باید از تولید کننده داخلی حمایت شود، حتی از مونتاژ کارهم باید حمایت شود ، وقتی ما از وارد کننده تعرفه اخذ می کنیم یعنی آقای تولید کننده ما داریم از شما حمایت میکنیم که شما در این مسابقه جلوتر قرار بگیرید .
وی تاکید کرد: کسی نیامده بگوید واردات را بدون تعرفه انجام بدهیم که این به تولید کننده و مونتاژ و بحث صنعت ما آسیب وارد کند، اما نمیتوانیم مصرف کننده را رها کنیم که اگر آسیب ببیند من مونتاژ کار، من قطعه ساز، من فروشنده و توزیع کننده همه مرخص هستیم، مصرف کننده ما در هفته های گذشته آسیب دیده است آیا فکری به حال او کرده اید؟
علی خسروانی در مورد چارچوب واردات خودرو گفت: موضوع این است در سال های گذشته هم که واردات خودرو آزاد بود و هیچ محدودیتی نبود، حداکثر میزان واردات خودرو از ۵ درصد بازار داخل تجاوز نکرده است، شما فکرمیکنید اگراز فردا واردات خودرو آزاد شود، یک میلیون خودرو وارد کشور می شود؟ ما در سال های گذشته به طور میانگین حدود ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارداتی داشتیم.
وی در ادامه گفت: حتی اگر صد هزار خودرو وارد بشود از خودروهای صفر و کارکرده با میانگین حدود ۲۵ هزار دلار یک چیزی حدود ۳ تا ۵ میلیارد دلار در طول یک سال برآورد می شود، اگر ۵۰ هزار خودرو وارد شود، می شود یک چیزی حدود ۲ الی ۲.۵ میلیارد دلار ، این عدد اصلا عدد قابل توجهی نیست.
وی تاکید کرد: دوستان توجه کنند که میلیاردها دلار به خودروهای مونتاژی تا الان ارز تخصیص داده شد. کسی به آنها اعتراض نمیکند، حدود هشت و نیم میلیارد بودجه خودرویی وزارت صمت بوده است، اگر ما ارز نداریم چطور برای واردات قطعات همین خودرو داریم که در قالب ۴ تا قطعه بخریم واینجا سر هم کنیم و به قیمت سه برابر بدهیم دست مردم؟ چطور برای این، ارز داریم و برای واردات ارز نداریم؟
********
از سال ۱۳۹۷ واردات خودرو به داخل کشور ممنوع شد، وزارت صمت سعی کرد با روش های مختلف فروش ، از جمله نام نویسی و قرعه کشی تقاضا را مدیریت کند و بازار را به آرامش برساند، در سال ۱۴۰۰ برای تنظیم بازار خودرو، بحث آزاد سازی واردات مطرح شد و در اسفند همان سال مجوز واردات 70 هزارخودرو سواری به تصویب نمایندگان مجلس رسید. دیدگاههای مختلفی در این زمینه وجود دارد ، بعضی ها میگویند باز شدن واردات خودروسبب کاهش قیمت خودروهای داخلی میشود و مخالفان میگویند با واردات ، تولید به مشکل میخورد.قضاوت را به مردم می سپاریم.
انتهای پیام/
منبع: فارس