تکاپوی اسرائیل برای نمایش یک تصویر خیالی از پیروزی/ عقب‌نشینی تدریجی صهیونیست‌ها از اهداف جنگی

تکاپوی اسرائیل برای نمایش یک تصویر خیالی از پیروزی/ عقب‌نشینی تدریجی صهیونیست‌ها از اهداف جنگی – اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، کارشناسان و ناظرانی که جنگ غزه را از حدود 3 ماه گذشته زیر نظر دارند، همگی معتقدند که مواضع اخیر رژیم صهیونیستی در این جنگ بیانگر تلاش این رژیم برای عقب‌نشینی تدریجی و اصطلاحا «پایین آمدن از درخت» است.

درواقع صهیونیست‌ها با مشاهده واقعیت میدانی و هزینه سنگین انسانی و مادی که در جبهه‌های مختلف جنگ غزه به ویژه در داخل نوار غزه و مرزهای شمالی فلسطین اشغالی مجبورند بپردازند، به دنبال راهی برای خروج از این باتلاق می‌گردند اما در عین حال می‌خواهند دست کم یک تصویر پیروزی برای خود داشته باشند تا در برابر افکار عمومی صهیونیست‌ها به نمایش بگذارند.

روزنامه عبری یدیعوت آحارانوت در گزارشی به این منظور اعلام کرد که تل‌آویو در چند روز آینده منتظر پاسخ جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) از طریق میانجی‌های قطری درباره معامله تبادل اسرا است. اما اسرائیلی‌ها نسبت به این مسئله بدبین هستند و فکر نمی‌کنند که حماس پاسخ مثبت بدهد.

روزنامه وال استریت ژرونال نیز به نقل از «مئیر بن شبات» مشاور پیشین امنیت داخلی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که حماس اکنون مصمم است هر توافقی را که پیروزی به این جنبش ندهد، رد کند. شرایط نیروهای اسرائیلی در جنگ سخت‌تر شده و این درحالی است که وضعیت نیروهای حماس بهتر شده است.

مقاومت همه عناصر قدرت خود را حفظ کرده است

«فائز الدویری» کارشناس نظامی و راهبردی امور منطقه در همین زمینه در گفت‌وگو با شبکه الجزیره اعلام کرد که ارتش رژیم اشغالگر از ابتدای جنگ تاکنون هیچ دستاورد نظامی نداشته؛ مگر چیزهای مضحکی مانند کفش‌های «یحیی السنوار» رئیس حماس در نوار غزه و عکس‌هایی که ادعا می‌کند متعلق به «محمد الضیف» فرمانده گردان‌های القسام است. این درحالی است که شاهد افزایش محسوس عملیات‌های پیشرفته مقاومت هستیم.

این کارشناس عرب زبان افزود، مقاومت تا اینجا موفق شده عناصر قدرت خود را حفظ کند و می‌تواند نبرد را به بهترین شکل مدیریت کند؛ همانطور که می‌بینیم عملکرد آن در میدان افزایش یافته و این بدان معناست که مقاومت تحت تاثیر طولانی شدن جنگ قرار نگرفته و قدرت آن کم نشده است. این چیزی است که صهیونیست‌ها نیز به خوبی می‌دانند. اطلاعات نشان می‌دهد که طرف اسرائیلی به میانجی قطری التماس می‌کند حماس را برای پذیرش پیشنهادات این رژیم در پرونده تبادل اسرا تحت فشار قرار دهد. اما موضع حماس در باز نکردن باب مذاکره تا زمان توقف کامل تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه، ثابت است.

بن‌بست تل‌آویو در غزه؛ ارتش اسرائیل مجبور به تغییر نقشه‌های جنگ غزه شدبرکناری فرمانده تیپ گولانی ارتش اسرائیل پس از ناکامی در غزهخودزنی نظامیان صهیونیست‌ در غزه دستورالعمل آتش در ارتش اسرائیل را تغییر داد

ضربه راهبردی حماس به صهیونیست‌ها

دکتر «مهند مصطفی» کارشناس مسائل راهبردی منطقه و متخصص امور رژیم صهیونیستی نیز به نوبه خود گفت که با گذشت نزدیک به 3 ماه از جنگ غزه، شکست‌های نظامی ارتش اسرائیل و پیامدهای اقتصادی این جنگ موجب شده دیگر صهیونیست‌ها نتوانند مانند گذشته هیاهو به راه بیاندازند و به شهرک‌نشینان اطمینان بدهند که حماس را نابود خواهند کرد. در مقابل صداهای زیادی در میان اسرائیلی‌ها بلند شده که خواستار توقف جنگ و جلوگیری از تلفات بیشتر هستند.

وی افزود، برخی از مقامات ارشد نظامی صهیونیست اخیرا درباره بازنگری در اهداف جنگی اسرائیل صحبت می‌کنند. اما معضل بزرگ صهیونیست‌ها اکنون این است که باید در جست‌وجوی تصویری قانع‌کننده از پیروزی در برابر افکار عمومی اسرائیلی‌ها باشند. رژیم صهیونیستی متوجه شده که پیروزی حماس در این جنگ یک ضربه راهبردی بی‌سابقه برای این رژیم در سطح منطقه و چه بسا جهان خواهد بود. علاوه بر آن شکست اسرائیل در جنگ غزه توانایی این رژیم برای مقابله با دشمنانش در آینده را به شدت کاهش می‌دهد.

این کارشناس مسائل راهبردی در ادامه تصریح کرد، شواهد نشان می‌دهد که اسرائیل به زودی به دلیل بحران اقتصادی فزاینده و نیز وضعیت آشفته جامعه داخلی خود مجبور می‌شود از مرحله درخواست برای آتش‌بس موقت به مرحله درخواست برای توقف جنگ منتقل گردد. به ویژه اینکه در حال حاضر اسرائیل یک شکاف بی‌سابقه داخلی را تجربه می‌کند که این شکاف در نتیجه بی‌اعتمادی به ارتش و کابینه به ریاست بنیامین نتانیاهو عمیق‌تر شده است.

اسرائیل به عقب‌نشینی تدریجی فکر می‌کند

«حسام شاکر» تحلیلگر امور بین‌المللی نیز معتقد است که تحولات میدانی کنونی در جنگ غزه تاثیرات مهمی بر روند مذاکره برای تبادل اسرا خواهد داشت. این تحولات همچنین موجب می‌شود مقامات نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی به این اطمینان برسند که قدرت رسیدن به اهداف اعلام شده خود در جنگ را ندارند. به همین دلیل اسرائیل بعد از اینکه متوجه شد هیچ راهی برای کسب دستاورد نظامی در جنگ ندارد در تلاش برای ارائه روایت جدید از اهداف خود در جنگ غزه است؛ به طوری که این اهداف را کمرنگ‌تر کرده و به مرور از درخت پایین بیاید. (عقب‌نشینی کند).

وی در پایان گفت، در سایه تجاوزات مستمر رژیم صهیونستی به نوار غزه، مقاومت هرگز هیچ مذاکره‌ای درباره تبادل اسرا را نمی‌پذیرد. از سوی دیگر صهیونیست‌ها به خوبی می‌دانند که جنگ غزه تبدیل به یک جنگ فرسایشی شده که ادامه آن برای اسرائیل نتیجه‌ای جز افزایش تلفات در همه سطوح نخواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم