دنیای تکنولوژی اینجاست!

دنیای تکنولوژی اینجاست!
دنیای تکنولوژی اینجاست!

با سرعتی که فناوری‌های جدید در حال پیشرفت هستند، هر روز شاهد ظهور دستگاه‌های الکترونیکی تازه‌تری در بازار هستیم. از سیستم‌های کامپیوتری نوین مانند تین کلاینت و زیرکلاینت گرفته تا انواع لوازم جانبی کامپیوتر و تلفن همراه. اما لازم است کاربرد و مزایای هر کدام از این فناوری‌ها را بدانیم تا بتوانیم پیش از خرید تصمیم بهتری بگیریم و گمراه نشویم. در این مطلب قصد داریم به بررسی موارد فوق بپردازیم و خصوصیات و مزایای هر یک را به صورت جداگانه توضیح دهیم. پس همراه ما باشید.

تین کلاینت چیست؟

اگر بخواهیم به طور ساده به بررسی مفهوم تین کلاینت (Thin Client) بپردازیم، پیش از هر چیز باید بگوییم که آنها به نوعی جایگزین کیس‌های بزرگ و قدیمی هستند. در واقع تین کلاینت یک کامپیوتر کوچک و جمع‌وجور برای شبکه‌های کامپیوتری است که با حداقل منابع سخت‌افزاری، کارایی و امنیت لازم را برای کاربر خود به ارمغان می‌آورد.

دلیل استقبال خوب از تین کلاینت‌ها همین ابعاد کوچک و کارایی خوب آنهاست. همان‌طور که از نام آن آنها مشخص است، عملکردشان هم به گونه‌ای Thin (باریک و ساده) است تا بتواند نیازهای معمولی خانگی و اداری کاربران خود را فراهم کند.

تین کلاینت‌ها می‌توانند از انواع سیستم عامل‌هایی همچون نسخه‌های مختلف ویندوز و لینوکس پشتیبانی کنند. برخی از تین کلاینت‌های Dell نیز سیستم عامل مخصوص خود یعنی ThinOS را دارند که به گفته خود کمپانی دل امنیت فوق‌العاده بالایی دارد.

شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا اقدام به تولید تین کلاینت کرده‌اند که معروف‌ترین آنها عبارتند از hp (اچ پی)، Dell (دل)، IGEL و 10ZiG.

کاربرد تین کلاینت در کجاست؟

تین کلاینت‌ها کاربردهای گسترده‌ای داشته و در موارد متعددی استفاده می‌شوند. بد نیست به بررسی عمده‌ترین موارد کاربرد تین کلاینت بپردازیم:

  • ادارات، سازمان‌ها و دفاتر کار: شاید بتوان گفت یکی از بزرگترین موارد استفاده تین کلاینت در ادارات و سازمان‌ها باشد. دلیل آن هم پرواضح است: ابعاد کوچک، قیمت مناسب و کارایی بالا. افزون بر این دلایل، باید گفت که مصرف انرژی در تین کلاینت بسیار پایین است و استفاده از این دستگاه‌ها در هر کسب‌وکاری مقرون‌به‌صرفه بوده و هزینه‌های جانبی را به شدت پایین می‌آورد. همچنین مدل‌هایی از تین کلاینت‌ها نیز وجود دارند که کاملاً مناسب استفاده‌های اداری، مالی و حسابداری هستند و می‌توانند انتخاب بسیار مناسبی باشند.
  • مراکز آموزشی اعم از مدارس و دانشگاه‌ها: تین کلاینت‌ها را می‌توان به دلایلی همچون وزن پایین و ابعاد جمع‌وجور در مراکز آموزشی و دانشگاه‌ها نیز استفاده نمود. عمر این دستگاه‌ها زیاد است و کمتر امکان خرابی آنها وجود دارد؛ چنین ویژگی آنها را به انتخابی ایده‌آل برای این محیط‌ها تبدیل کرده است. تین کلاینت‌ها امکان ویروسی شدن هم ندارند که نشان از امنیت بالای آنها دارد. همچنین خیلی از تین کلاینت‌های hp قابلیت اتصال همزمان به ۲ یا ۳ مانیتور را دارند که برای مصارف آموزشی بسیار مناسب است.
  • مصرف روزمره در منزل: پرواضح است که یک تین کلاینت ارزان‌قیمت و با کارایی بالا در منزل، استفاده‌های زیادی دارد. چنین دستگاهی برای وب‌گردی و امور ساده روزانه و حتی بازی‌های کم‌حجم و سرگرم‌کننده برای کودکان نیز ایده‌آل است.

موارد گفته شده تنها بخشی از کاربردهای اصلی تین کلاینت را شامل می‌شود؛ به طور کلی این کامپیوتر کوچک و کامل را می‌توان به صورت زیروکلاینت و وابسته به یک شبکه مرکزی نیز مورد استفاده قرار داد.

خصوصاً در مواردی که نیاز به استفاده از نرم‌افزارهای مالی، وب‌گردی، آفیس و موارد مشابه باشد، تین کلاینت انتخابی ایده‌آل و مقرون‌به‌صرفه خواهد بود.

مزایای تین کلاینت چیست؟

این کامپیوترهای کوچک دارای مزایای فراوانی هستند و به همین دلیل است که طرفداران زیادی در سراسر دنیا دارند. برخی از اصلی‌ترین مزایای تین کلاینت‌ها عبارت است از:

  • ابعاد کوچک و جمع‌وجور: شاید بتوان گفت یکی از بهترین مزایای تین کلاینت ابعاد آن باشد که این دستگاه را به گزینه ایده‌آلی برای مصارف سازمانی و اداری تبدیل کرده است. برخی از مدل‌های تین کلاینت حتی قابلیت نصب پشت مانیتور را دارند که حداقل فضا را اشغال می‌کند.
  • امنیت فوق‌العاده بالا: مهم‌ترین مزیت تین کلاینت امنیت بالای این دستگاه است. به دلیل عدم وجود فضای ذخیره‌سازی محلی در برخی مدل‌های تین کلاینت، امنیت آنها زیاد است و اطلاعات مهم سازمانی به جایی درز نمی‌کند. هچنین ویروسی نیز نمی‌شوند.
  • قیمت کم: قیمت پایین نیز یکی دیگر از مزایای تین کلاینت است. در مقایسه با کیس‌های بزرگ و سنگین با ابعاد بزرگ، این دستگاه کوچک قیمت کمی دارد و همان کارایی را از خود نشان می‌دهد.
  • کم‌مصرف بودن: به دلیل پردازش محدود در برخی مدل‌های تین کلاینت، مصرف انرژی در این دستگاه فوق‌العاده پایین است. در نتیجه گرمای کمتری نیز تولید می‌کنند و هزینه‌های ناشی از مصرف انرژی را نیز کاهش می‌دهند.
  • طول عمر بالا: به دلیل اینکه در تین کلاینت از حداقل سخت‌افزار موجود استفاده شده، این دستگاه‌ها طول عمر بالایی دارند و به ندرت خراب می‌شوند.
  • انعطاف‌پذیری بالا: خیلی از مدل‌های تین کلاینت را می‌توان در حالت زیروکلاینت نیز استفاده کرد. پس می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید.

C:UsersTechno clientDownloadsphoto1703409301 (1).jpeg

زیروکلاینت چیست؟

زیروکلاینت (Zero Client) دستگاهی کوچک و سبک است که فاقد قطعات مکانیکی بوده و منابع پردازشی خود را از یک سرور مرکزی می‌گیرد. با این وجود زیروکلاینت‌ها کارایی بسیار خوبی داشته و گاهی از بسیاری از سیستم‌های کامپیوتری دیگر بهتر عمل می‌کنند.

زیروکلاینت مانند یک درگاه ارتباطی عمل کرده و تمامی پردازش‌های مربوطه در سرور مرکزی اتفاق می‌افتد. بدون سرور کاری از زیروکلاینت ساخته نیست و این دستگاه‌ها فاقد هر گونه CPU، رم، هارد و… هستند. به هر کاربر زیروکلاینت می‌توان مقدار مشخصی منابع برای استفاده تخصیص داد تا از آن بهره بگیرند.

شرکت‌های مختلفی در سراسر دنیا اقدام به تولید زیروکلاینت کرده‌اند که معروف‌ترین آنها عبارتند از hp (اچ پی)، Dell (دل)، IGEL و 10ZiG.

برای استفاده از زیروکلاینت‌ها و برقراری ارتباط با سرور مرکزی از پروتکل‌های مجازی سازی متعددی از جمله PCOIP (VMware Horizon View)، Microsoft RDP/RDS و Citrix HDXICA استفاده می‌شود.

عملکرد زیروکلاینت چگونه است؟

نحوه عملکرد زیروکلاینت به این صورت است که تمام ورودی‌های کاربر به یک سرور مرکزی راه دور فرستاده می‌شوند که خروجی را در یک مانیتور متصل نمایش می‌دهد. دستگاه زیروکلاینت هیچ قطعه سخت‌افزاری برای پردازش اطلاعات ندارد و همه چیز در سرور اصلی انجام می‌پذیرد.

چه تفاوتی میان تین کلاینت و زیروکلاینت وجود دارد؟

تفاوت اصلی که میان تین کلاینت و زیروکلاینت وجود دارد این است که زیروکلاینت‌ها فاقد هر گونه قطعه فیزیکی هستند و حتی سیستم عامل هم ندارند؛ در حالی که تین کلاینت حداقل چند قطعه سخت‌افزاری بر روی خود دارد و سیستم عامل هم بر روی آن نصب می‌شود.

مزایای زیروکلاینت چیست؟

زیروکلاینت‌ها دستگاه‌هایی با مزایای فراوان هستند و از این رو در محیط‌های سازمانی و اداری طرفداران بسیار دارند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین مزایای زیروکلاینت‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مقرون‌به‌صرفه بودن: زیروکلاینت قیمت بسیار کمتری نسبت به رایانه‌های شخصی یا حتی تین کلاینت‌ها دارد. از این رو گزینه بسیار خوبی برای محیط‌های کاری است.
  • مصرف بهینه انرژی: مصرف برق در زیروکلاینت تا یک پنجاهم تین کلاینت می‌رسد که واقعا فوق‌العاده است و هزینه‌های جانبی را نیز تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • ایمنی بالا: به دلیل عدم وجود حافظه ذخیره‌سازی محلی و نرم‌افزار روی زیروکلاینت، این دستگاه امنیت بالایی دارد و هرگز در معرض حمله ویروسی قرار نمی‌گیرد؛ چرا که اطلاعات مهم سازمانی همچنان در سرور مرکزی هستند و خطر درز و نشت وجود ندارد.
  • در محیط دسکتاپ مجازی، مدیر شبکه قادر است تعداد رایانه‌های شخصی را کاهش دهد و چندین سیستم مجازی را بر روی سخت‌افزار سرور پیاده‌سازی کند.

C:UsersTechno clientDownloadsphoto1703409306 (1).jpeg

انواع لوازم جانبی کامپیوتر چیست؟

لوازم جانبی کامپیوتر به تجهیزاتی گفته می‌شود که برای تکمیل و بهبود عملکرد یک سیستم کامپیوتری استفاده می‌شوند. برخی از این لوازم جانبی ضروری هستند و استفاده از کامپیوتر بدون آنها عملاً ممکن نیست. لوازم جانبی مانند کیبورد، ماوس، نمایشگر یا مانیتور و حتی منبع تغذیه در این دسته قرار می‌گیرند.

ما لوازم جانبی صوتی و تصویری را هم داریم که همانطور که از نامشان پیداست، برای پخش و ضبط صدا و تصویر از آنها استفاده می‌شود. وسایلی همچون اسپیکر، هدفون و هدست، کارت صدا و کارت گرافیک در این دسته‌بندی قرار دارند.

نوع دیگری از لوازم جانبی، تجهیزات گیمینگ هستند که مخصوص علاقه‌مندان به بازی‌های رایانه‌ای و گیمرها طراحی شده‌اند. انواع دسته‌های بازی، کیبورد و موس گیمینگ، مانیتور گیمینگ و هدست گیمینگ در این گروه هستند.

دسته دیگری از تجهیزات جانبی، تجهیزات مرتبط با اینترنت هستند که از میان آنها می‌توان به مودم و روتر، کارت شبکه، دانگل وای‌فای و موارد مشابه اشاره نمود.

سایر لوازم جانبی کامپیوتر عبارتند از:

  • فن برای خنک‌سازی اجزای داخلی کامپیوتر
  • اسکنر برای تبدیل تصویر به متن
  • پرینتر برای چاپ متن و تصویر و گاهاً اسکن، کپی و فکس (پرینتر چندکاره)
  • کارت‌خوان: کارت‌خوان برای خواندن اطلاعات از کارت‌های حافظه
  • درایو نوری برای خواندن و نوشتن اطلاعات روی دیسک‌های نوری (DVD) که البته این روزها دیگر منسوخ شده است.
  • هاب USB برای افزایش تعداد پورت‌های USB
  • پایه مانیتور برای تنظیم ارتفاع و زاویه نمایشگر
  • محافظ برق برای محافظت از کامپیوتر در برابر نوسانات برق

موارد ذکر شده در بالا از شناخته شده‌ترین لوازم جانبی کامپیوتر هستند که همه ما در زندگی روزمره از آنها استفاده می‌کنیم.

انتخاب لوازم جانبی کامپیوتر باید با توجه به نیاز و بودجه کاربر انجام شود. مثلاً اگر کاربر قصد دارد از کامپیوتر برای بازی‌های کامپیوتری استفاده کند، باید لوازم جانبی گیمینگ مناسب را خریداری کند.

کمپانی تکنوکلاینت با داشتن تیم فنی پشتیبانی خبره و به عنوان یک فروشگاه معتبر می‌تواند انواع تین کلاینت، زیروکلاینت و لوازم جانبی کامپیوتر از برندهای مختلف را در اختیار شما قرار دهد. پشتیبانی از گارانتی محصولات، پاسخگویی فوری و مشاوره تخصصی در خصوص خرید انواع تجهیزات کامپیوتری و لوازم جانبی به مشتریان به صورت آنلاین، از دلایل دیگری است که می‌تواند شما را به خرید از تکنوکلاینت ترغیب کند.

منبع: آی تی ایران

منتشر شده

در دسته بندی

,

با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.