تصاویر وانت 251 سایپا یا وانت کوییک و ساینا منتشر شد

وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک

چندسالی از وعده تولید وانت جدید سایپا با کد پروژه‌ای 251 می‌گذرد. آخرین تصاویری که از این وانت رسانه‌ای شد، مربوط به رندری از نمای جلوی آن بود که درست یکسال پیش توسط پایگاه خبری چرخان منتشر شد.

همانطور که مستحضرید، وانت پراید یا همان وانت 151، در کارخانه بن رو سایپا مونتاژ می‌شود. اما در رابطه با وانت جدید 251 یا بهتر است بگوییم وانت ساینا، کوییک، سهند و اطلس، هنوز برایمان مشخص و قطعی نشده که این خودرو در کجا مونتاژ خواهد شد. زیرا در سال گذشته، وانت 251 در برنامه تولید شرکت زامیاد نیز قرار گرفته بود. فعلا در این رابطه باید صبر پیشه کرد.

اما به تازگی و در هفته‌های گذشته، طی مصاحبه‌ای توسط مدیر صادرات گروه خودروسازی سایپا، عنوان شد که این خودروساز برنامه دارد تا در آینده‌ای نزدیک، وانت هایی چون سایپا 151 و 251 را به کشورهای روسیه و بلاروس صادر کند!

این ادعا زمانی منتشر شد که هنوز حتی در خود ایران، وانت 251 رونمایی و عرضه نشده است

پس از مصاحبه مدیر صادرات سایپا، این خبر در رسانه‌های روسی انعکاس زیادی داشت و تصویر رندر نمای جلوی وانت 251 که توسط سایت چرخان منتشر شده بود، بیشتر از خود ایران دست به دست شد.

اما به تازگی، تصاویر جدیدی از رندرهای دیجیتالی وانت 251 بدستمان رسیده که قصد داریم تا آن‌ها را با شما مخاطبان عزیز به اشتراک بگذاریم.

وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک
وانت سایپا 251

پروژه وانت 251 در زمان مدیریت سابق سایپا آغاز شد و در آن زمان، گفته می‌شد که نام اصلی و تجاری آن، سپهر خواهد بود. ولی پس از گذشت چند سال، فعلا خبر خاصی از آغاز تولید آن وجود ندارد. این انتقاد به مدیریت فعلی سایپا وجود دارد که روند عرضه و معرفی محصولات داخلی جدید، متاسفانه بسیار کند پیش می‌رود.

همانطور که گفته شد، وانت 251 در حقیقت نسخه وانت شده همان ساینا و کوییک بوده که یک رده از وانت 151 یا وانت پراید سایپا بالاتر است. براساس رندرهای این خودرو، می‌توان از ویژگی‌های آن به استفاده از چراغ های لنزدار، دستگیره‌های آسان بازشو، روف ریل‌ها و آینه‌های بغل طرح خودروهای اطلس و سهند اشاره کرد.

نکته‌ای که وجود دارد، این است که وقتی در طراحی این خودرو، روف ریل در نظر گرفته شده، پس چرا از آنتن طرح قدیم و دراز استفاده شده است؟! خود این آنتن، برای استفاده و نصب ریل های باربند، مزاحمت ایجاد خواهد کرد و همین موضوع، می‌تواند نمایشی بودن آن را ثابت کند…

وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک
وانت سایپا 251

در رابطه با کابین، تصویر رسمی در اختیارمان نیست. اما در ادامه که تصویری از نمای بالای این خودرو را خواهید دید، متوجه استفاده از داشبورد ساینا و کوییک در وانت جدید سایپا می‌شوید. البته که طراحی این خودرو به دوران مدیریت سابق سایپا برمیگردد و مشخص نیست که در دوره جدید، وانت 251 با تغییراتی تولید خواهد شد یا خیر…

مشخصات فنی

براساس برخی اخبار، 251 (سپهر) از همان ابتدا با تیپ دوگانه سوز عرضه خواهد شد. وانت 251 به پیشرانه ارتقاء یافته M15 GSI مجهز خواهد شد. این موتور تغییراتی در بخش‌هایی چون سرسیلندر، هدرز و… داشته و سیستم‌هایی نظیر دریچه گاز برقی، سامانه زمان‌بندی متغییر سوپاپ‌ها و… نیز به این موتور افزوده شده است. اما هم‌چنان، 8 سوپاپه است.

موتور M15 GSi در نسخه بنزینی توانایی تولید 90 اسب بخار، قدرت و 137 نیوتن متر، گشتاور را دارد. در نسخه دوگانه سوز CNG، قدرت موتور، کمتر از نسخه بنزینی است. موتور نسخه CNG توانایی تولید 77 اسب بخار، قدرت و 116 نیوتن متر، گشتاور را دارد. گیریکس آن هم 5 سرعته دستی خواهد بود.

البته بهتر است بدانید که سایپا برنامه دارد تا ساینا GX و سهند پارس خودرو را هم در تیپ دوگانه سوز CNG، با این موتور تولید کند

وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک
وانت سایپا 251

درباره آپشن های وانت 251، صرفا می توان مواردی را پیش بینی کرد. همانطور که مستحضرید، نصب سامانه کنترل پایداری (ESC)، چراغ‌های روز (دی لایت و پوزیشن لایت)، سنسور نور، سنسورهای پایش باد تایرها (TPMS)، نشان دهنده وضعیت دنده‌ها (GSI) و… براساس الزامات سازمان استاندارد، الزامی می باشد. پس می‌توان انتظار وجود این موارد را داشت.

اما به‌‌طور کلی، از امکانات رفاهی و ایمنی احتمالی وانت 251 می‌‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • روف ریل
  • بالابرهای برقی شیشه‌های بغل
  • چراغ‌های روز (دی لایت و پوزیشن لایت)
  • سنسور نور
  • سنسورهای پایش باد تایرها (TPMS)
  • سیستم تهویه مطبوع الکتریکی
  • فرمان هیدرولیک
  • مانیتور لمسی همراه با دوربین عقب (در نسخه فول؛ در نسخه پایه نخواهد داشت)
  • سنسورهای هشدار دهنده موانع در قسمت عقب
  • رینگ‌های آلومینیومی (در نسخه فول)
  • دستگیره‌های آسان بازشو
  • باز و بسته شدن برقی آینه‌های بغل (احتمالا در نسخه فول)
  • تنظیم برقی زوایای داخلی آینه های جانبی
  • ترمزهای ABS، EBD و BA
  • 2 ایربگ ایمنی
  • سامانه کنترل پایداری (ESC)
  • نشان دهنده وضعیت دنده‌ها (GSI)
  • و…

وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک وانت سایپا 251 - SAIPA 251 TRUCK - وانت ساینا کوییک

Иранские автомобили – Сайпа автомобили – САИПА 251 фургон – Новости Ирана

伊朗汽车 – 赛帕汽车 – 伊朗新闻

نوشته تصاویر وانت 251 سایپا یا وانت کوییک و ساینا منتشر شد اولین بار در چرخان پدیدار شد.

منبع: چرخان