برگزاری سنت عَلَم گردانی در روستای گورچان فراهان

برگزاری سنت عَلَم گردانی در روستای گورچان فراهان

به گزارش خبرنگار مهر، در روزهای محرم، که بیشتر شهرهای ایران سیاه‌پوش می‌شوند، عزاداری به شیوه‌های گوناگونی انجام می‌شود. آداب و رسوم روزهای محرم در هر شهر حال و هوای خاصی دارد. هیأت‌ها، دسته‌های عزاداری، زنجیرزنی، پختن نذری، علم‌کشی و شام غریبان از جمله مراسمی است که در سراسر ایران در روزهای محرم به خصوص تاسوعا و عاشورا برپا می‌شود.

اما بعضی از شهرها رسم‌های خاصی دارند که باعث می‌شود تا شاهد برگزاری باشکوه‌تر مراسم ماه محرم باشیم. نسیم و رایحه ماه محرم هم به روستانشینان منطقه فراهان سرک کشیده و در کوی و برزن آن می‌پیچد و زن و مرد، پیر و جوان فراهانی را گرد هم جمع و برای یک عزاداری با شکوه مهیا می‌کند.

برگزاری سنت عَلَم گردانی در روستای گورچان فراهان

یکی از آئین‌های قدیمی در روستای گورچان شهرستان فراهان مراسم علم گردانی در روز آخر ماه ذی الحجه و در آستانه ورود به ماه محرم است. در این روز مردم روستا گورچان فراهان طی برنامه‌ای بومی و خاص به سراغ مهمترین نماد محرم در روستا، یعنی «علم» می‌روند که آن را به عنوان پرچم و بیرق سیدالشهدا (ع) می‌دانند.

در این آئین سنتی علم گردانی که قدمتی چندین صدساله دارد، علم که به شکل تیغه وبا چندین چنگک و پایین آن گرد و مدور است و با روکشی شفاف و براق مورد احترام فراوان اهالی می‌باشد.

سر این علم در منزل یکی از اهالی روستا با احترام و آداب خاصی در یک جایگاه که پاک و مقدس می‌شمردند، نگهداری می‌شود. در این مراسم بعد از ظهر آخرین روز ماه ذی الحجه سر علم از جایگاه خود با همراهی اهالی روستا با سلام و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) به با یاد قیام سرخ حسینی به مسجد جامع روستا منتقل می‌کنند و درب مسجد علم را با گلاب شستشو می‌دهند.

برگزاری سنت عَلَم گردانی در روستای گورچان فراهان

در مسجد روستا علم به چوبی که خاص علم و با پارچه سبز وصل می‌شود و مردم آن را با خلوص نیت زیارت می‌کنند و گرد علم نوحه سرایی و عزاداری می‌شود. این علم توسط ذاکرین و عزاداران حسینی در روز تاسوعا جلوی هیأت در کوچه‌ها و محله‌های روستا حرکت می‌کند و اهالی روستا گوسفند نذری جلوی علم قربانی می‌کنند و گوشت قربانی یا بین مردم و خانواده‌ها تقسیم کرده یا غذایی را برای شام یا ناهار طبخ کرده و عموم مردم هم از آن ارتزاق می‌شوند.

زنان و دختران هم تکه پارچه‌هایی به عنوان نذر به این علم هدیه می‌کنند. بعد از ظهر تاسوعا حسینی، جوانان روستا این علم را با پای پیاده به روستای درویشان برده و در مراسمی باشکوه که با مردم اهالی درویشان برای سید و سالار شهیدان عزاداری برگزار می‌کنند و اشک ماتم می‌ریزند.

در اقامه عزای حسینی تا روز ۲۸ صفر این علم در مسجد می‌ماند و بعد از آن سر علم را دوباره از چوب جدا کرده و با مراسم خاص به جایگاه خود برده می‌شود. عشق به امام حسین (ع) قرنهاست که در مردم این روستا شیعیان زبانه می‌کشد و چون گذشته عاشقان خود را واله و شیدا می‌کند.

منبع: مهر

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.