اعطای امتیازات ویژه به المپیادی‌های مدال‌آور در رشته‌های علوم پایه

اعطای امتیازات ویژه به المپیادی‌های مدال‌آور در رشته‌های علوم پایه

به گزارش ایلنا، «محمدعلی زلفی گل» در نشست سراسری و کارگاه‌های آموزش تخصصی معاونین بسیج اساتید کشور که در تهران برگزار شد، اعطای امتیازات به دانشجویان مدال‌آور را در راستای ممانعت از خروج نخبگان عنوان کرد.

وی طرح ترویج ملی کارآفرینی، پیگیری جشنواره حرکت و جشنواره فناورانه خوارزمی و بیمه پژوهش و طراحی سامانه ایده‌ها و نیازها و راه‌اندازی سامانه دانا را از دیگر اقدامات وزارت علوم تحقیقات و فناوری در این دوره عنوان کرد.

وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: به عنوان سربازی کوچک و یک بسیجی در طی مدتی که به عنوان خادمی در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستم تلاش کرده‌ام از این فرصت برای پیشرفت کشور بهره‌گیری شود.

زلفی گل ادامه داد: در این راستا ۱۷ اتاق فکر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تشکیل داده‌ایم. همچنین کمیته انتصابات را با حضور بزرگان و پیشکسوتان برای انتخاب روسای دانشگاه‌ها تشکیل شده است تا بر اساس خرد جمعی روسای دانشگاه‌ها انتخاب شوند. شخصیت علمی و فناوری کشور باید به صورت متوازن باشد.

وی با بیان این که علم و فناوری باید به جامعه خدمت ارایه کنند و نگاه ما باید به علم و فناوری متوازن باشد، گفت: رشته‌های علمی و انسانی آرامش و آسایش به جامعه ارائه می‌کنند، ما باید به علوم با نگاه جامعه الاطراف بنگریم.

وزیر علوم در ادامه برخی اقدامات مهم انجام شده در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را بر شمرد و افزود: اولویت‌های وزارت علوم را در خصوص بنیاد نخبگان مشخص کردیم. با توجه به مشورت‌ها، پنج اولویت اساسی در این خصوص معرفی شده است.

زلفی گل برنامه ریزی برای آموزش و پژوهش، شاگرد فناورپروری و تولید ثروت را از دیگر اقدامات وزارت علوم معرفی کرد.

وی یادآوری کرد: نظام سنجش و آموزش جدیدی تعریف شده و پایه‌های تشویقی استادان را ۶۰ پایه ارتقا داده‌ایم. در هیات امنا مصوب کردیم برای تولید دانش بنیان ۶۰ پایه فعالیت‌های فناورانه و نوآورانه بر اساس قانون جهش تولید تعریف شود. همچنین در خصوص پژوهانه دستورالعملی تنظیم کرده‌ایم که در آن برای هر عضو هیات علمی کارت اعتباری پژوهانه تعریف می‌شود.

بر اساس گزارش سازمان بسیج اساتید کشور، وی خطاب به استادان بسیجی گفت: ما را از خود بدانید هر انتقاد و پیشنهادی دارید از طریق بسیج اساتید دانشگاه و فرمانده بسیج اساتید کشور با ما مطرح کنید. از آن استقبال می‌کنیم. چه چیزی برای یک مدیر بهتر از این است که فکری نو با وی مطرح شود و آن را عملیاتی کند. دین ما همواره توصیه به مشورت می‌کند. مدیری که از انتقاد استقبال کند پیشرفت خواهد کرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: ما دانشگاهیان یاد گرفته‌ایم که در دانشگاه یک دانشجوی سال اول کارشناسی در جلسه پرسش و پاسخ با رئیس دانشگاه مشکلات و انتقاد را مطرح کند، ما این را می‌پذیریم. در دانشگاه سوال پرسیدن و انتقاد کردن یک ارزش است. ما در کلاس درس به دانشجویان یاد می‌دهیم سوال بپرسند، در دانشگاه انتقاد و سوال یک ارزش است و ما قدر این ارزش را می‌دانیم.

زلفی گل در ابتدای این مراسم با بیان این که بسیج شجره طیبه‌ای است که مولود انقلاب اسلامی است گفت: به عنوان استاد دانشگاه معتقدم بسیجی کسی است که نتیجه رفتار و کردارش موجب دوام و قوام جمهوری اسلامی و نظام اسلامی باشد؛ در هر مسندی و در هر شغلی فرقی نمی‌کند. با این نگاه تمامی ایرانیان بسیجی‌اند چون تلاش می‌کنند ایران پیشرفت کند و همه خودی هستند چرا که از موفقیت‌های کشور خوشحال می‌شوند.

وی بسیج را سرمایه اجتماعی صادق، خالص و عالِم نظام جمهوری اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: بسیج شجره طیبه‌ای است که چترش نه تنها در داخل که در خارج مرزهای ایران نیز گسترده است و بسیجی کسی است که هر جا احساس خطر کند سینه خود را برای دفاع از کشور و مردم سپر می‌کند؛ بسیجی تراز انقلاب اسلامی اینگونه است.

وزیر علوم تاکید کرد: بسیجیان سرمایه‌های اجتماعی نظام هستند و باید تلاش کنیم که این سرمایه اجتماعی را حفظ کنیم.

انتهای پیام/منبع: ايلنا