شکست 142 میلیون پوندی؛ شش سال از انتقال فیلیپه کوتینیو به بارسلونا گذشت

شش سال پیش در چنین دقایقی پل جویس، خبرنگار نزدیک به لیورپول توئیت کوتاهی را منتشر کرد «انقتال فیلیپه به بارسلونا تکمیل شد. 142 میلیون پوند».

طرفداری | از لقب جادوگر آنفیلد تا نمایش کابوس‌وار با پیراهن بارسلونا. فیلیپه کوتینیو پس از درخواست خروج، زمستان 2018 مجوز انتقال به باشگاه محبوبش یعنی بارسلونا را دریافت کرد. ستاره برزیلی در آغاز سال 2013 برای اولین با پیراهن لیورپول را بر تن کرده بود و با وجود فرصت بازی کم، یکی از درخشان‌ترین بازیکنان فصل 13-2012 به شمار می‌رفت. در فصل 14-2013 کوتینیو تبدیل به یکی از بازیکنان مهم لیورپول شد و در 86% از بازی‌ها به میدان رفت. یکی از به یادماندنی گل‌های او در فصل یاد شده مربوط به گل دقایقی پایانی بازی خانگی مقابل منچسترسیتی بود که امیدهای لیورپول را برای قهرمانی زنده نگه داشت. ژانویه 2015 پس از درخشش‌های متوالی، قرارداد جدیدی به او اعطا شد تا نمایش‌های شگفت‌انگیزش ادامه داشته باشد. با 13 گل در 31 بازی فصل 17-2016، دستمزد هافبک برزیلی به 150 هزار پوند افزایش یافت. لیورپول‌ها امیدوار بودند با ساختن تیم کلوپ حول محور کوتینیو، رویای او برای انتقال به بارسلونا را کنترل کنند.

آگوست 2017 لیورپول با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد با وجود درخواست کوتینیو برای جدایی، او را طی پنجره تابستانی به فروش نخواهد رساند. با این حال این پایان ماجرا نبود و کوتینیو زمستان 2018 بار دیگر برای جدایی پافشاری کرد تا بدون بازی در سال نو، به خواست همیشگی خود برسد. او طی 8 بازی آخر خود 7 بار برای لیورپول گلزنی کرده بود.

جزییات توافق لیورپول و بارسلونا برای فیلیپه کوتینو

فیلیپه کوتینیو طی قراردادی که می‌توانست به 142 میلیون پوند افزایش یابد، راهی نیوکمپ شد. به گزارش گاردین، باشگاه اسپانیایی 106 میلیون پوند به عنوان مبلغ پایه به لیورپول پرداخت کرد. 36 میلیون پوند نیز به عنوان پاداش قرارداد در نظر گرفته شد که 26 میلیون پوند آن سهل الوصول بود. بارسلونا 17 میلیون پوند بابت 100 بازی ابتدایی کوتیتیو با پیراهن این تیم پرداخت کرد. 4.4 میلیون پوند نیز برای کسب سهمیه متوالی لیگ قهرمانان اروپا به حساب قرمزها واریز شد.

عملکرد کوتینیو در بارسلونا

عملکرد فردی:

  • 5 فصل، 106 بازی رسمی
  • 25 گل
  • 14 پاس گل

عملکرد تیمی:

  • دو قهرمانی لالیگا
  • دو قهرمانی کوپا دل ری
  • یک قهرمانی سوپرکاپ اسپانیا

کوتینیو می 2022 با مبلغ 20 میلیون یورو به صورت دائمی از بارسلونا جدا شد. او در 31 سالگی در فوتبال قطر برای الدوحیل به میدان می‌رود.

منبع: پارس فوتبال