امیرحسین طیبی: گروه خودروسازی سایپا برای حرکت در این مسیر جهانی آماده شده است
مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با بیان اینکه تولید خودروهای برقی نیازمند حمایت سیاستگذاران، اعطای مشوقهای مالی، در نظر گرفتن معافیت مالیاتی و تدوین نقشه راه است، گفت: «گروه خودروسازی سایپا برای ورود به صنعت خودروهای برقی و حرکت در این مسیر جهانی، آماده شده است.»
امیرحسین طیبی در دومین سمینار علمی و تخصصی «رویکرد جهانی در تولید خودروهای برقی» با اشاره به اینکه دادههای جهانی نشان میدهد که به دلیل چالشهای ژئوپلیتیکی و افزایش هزینهها، طی دو سال گذشته حرکت به سمت خودروهای بدون آلایندگی و مشخصا برقی و هیبرید سرعت گرفته و پیشرفت کرده است، افزود: «کربنزدایی حملونقل برای کاهش وابستگی به نفت، کاهش انتشار گازهای گلخانهای و افزایش کیفیت هوا نکات مهمی است که خودروسازان جهانی در راستای سیاستهای کلان کشور خود دنبال میکنند؛ ایران نیز در این قاعده بینالمللی باید فعالیتهای خود را آغاز کند، تا با تولید خودروهای برقی و هیبرید بتوان میزان آلایندگی در شهرهای بزرگ را به حداقل رساند.»
او با اشاره به کنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد که از سال ۱۹۱۴ نشستهای سالانهای برگزار میکند تا راهکارهایی برای مقابله با گرمایش زمین پیش روی اعضای خود قرار دهد، گفت: «پیرو جلسات متعدد در سال ۲۰۱۳، اعضا توافق کردند که تا سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از گرمایش زمین، به تعریف مشترک دست یابند. در سال ۲۰۱۴ به منظور جلوگیری از افزایش ۲ درجهای دمای کره زمین، توافق جهانی حاصل شد و تا سال گذشته میلادی نیز این نشستها در کشورهای مختلف برگزار شد و اعضا به دنبال استفاده از روش هایی هستند که زمین کمترین آسیب را ببیند.»
سهم ۲درصدی ایران از انتشار آلایندگی کل جهان
طیبی در ادامه اظهار کرد: «دولتها در کنوانسیون تغییرات اقلیمی در اجلاس پاریس (در سال ۲۰۱۵) که یکی از تخصصیترین نشستها بود، توافق کردند که محدود کردن افزایش دما به کمتر از ۲درجه تا سال ۲۰۳۰ پیگیری شود. برقیسازی حداقل ۲۰درصد از تمام وسایل حملونقل جادهای در سطح جهان تا سال ۲۰۳۰ هم از دیگر موضوعاتی بود که کشورهای عضو کنوانسیون تغییر اقلیم پذیرفتند.»
او یادآورشد: «در سال ۲۰۱۵ اعضا پذیرفتند که تا سال ۲۰۳۰، تعداد وسایل نقلیه سبک دو و سه چرخ برقی از ۲۳۰میلیون دستگاه به بیش از ۴۰۰میلیون دستگاه افزایش پیدا کند و نیز تعداد خودروهای برقی از یکمیلیون دستگاه به بیش از ۱۰۰میلیون دستگاه برسد.»
وی با بیان اینکه در اجلاس پاریس توافق شد که تا سال ۲۰۳۰ (۶سال دیگر) تمام وسایل نقلیه برقی از تمامبرقی گرفته تا پلاگینهیبرید و پیلسوختی در تمام دستهبندیهای دو و سه چرخ، خودروهای سبک، ونهای تجاری سبک، اتوبوسها، کامیونتها و غیره باید ۳۵درصد از فروش جهانی را به خود اختصاص دهند، گفت: «تعدادی از کشورها توافقنامه را امضا و اجرا کردهاند و تعدادی از امضاکنندگان توافق را اجرا نکردند؛ ایران با داشتن ۲درصد از انتشار آلایندگی کل جهان هنوز به این توافق نپیوسته است.»
طیبی با اشاره به انتشار آلایندگی جهانی در ناوگان حملونقل جادهای بهرغم وسایل نقلیه بدون آلایندگی (ZEV)، تصریح کرد: «حجم انتشار آلایندگی در سال ۲۰۲۳ به میزان ۶.۳میلیارد تن بوده که نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۵درصد افزایش یافته است. بر این اساس، سهم آمریکا از میزان آلایندگی در سال میلادی گذشته به میزان ۱.۶۳میلیارد تن، اتحادیه اروپا ۰.۹۸میلیارد تن و چین ۰.۹۰میلیارد تن بوده است.»
چهاربرابر شدن تولید خودروهای برقی نسبتبه سال ۲۰۲۰
مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا تاکید کرد: «تا سال ۲۰۲۳ کشور چین تعداد ناوگان خودرو برقی خود را به ۲۲میلیون دستگاه، اروپا به ۱۲میلیون دستگاه و امریکا به ۵.۱میلیون دستگاه رسانده است. بدین جهت میتوان گفت که در قیاس با سال ۲۰۲۰ تولید خودروهای برقی چهاربرابر شده است.»
او با اشاره به اینکه سهم فروش خودروهای برقی از کل تولید خودروهای سواری فروختهشده در کشور چین ۲۷ درصد، اروپا ۲۲ درصد، امریکا ۸.۸ درصد و ژاپن ۳.۶ درصد بوده است، گفت: «اقتصادهای نوظهور مانند هند، تایلند و اندونزی هم در حوزه خودروهای برقی ورود کردند و توانستند بین ۲ تا ۹ درصد از فروش خودروهای برقی را به خود اختصاص دهند. بر این اساس، سیاستهای حمایتی و خودروهای برقی ارزان، عامل و محرک پیشرفت پذیرش خودروهای برقی در اقتصادهای نوظهور است. بهعنوان مثال ۸۶درصد خودروهای برقی فروختهشده در هند با قیمت کمتر از ۲۰هزار دلار است.»
طیبی با تاکید بر اینکه سال ۲۰۲۰ سهم خودروهای برقی سواری از کل فروش خودروهای سواری ۵درصد و نیمه اول سال ۲۰۲۳ این عدد به ۱۵.۵درصد رسید، افزود: «در نیمه اول سال ۲۰۲۳ سهم فروش خودروهای برقی از کل فروش برند شرکتهای خودروساز ولوو و جیلی حدود ۲۷ درصد بوده است و پس از آن شرکتهای بامو و بنز به ترتیب سهم ۲۳ و ۲۰درصدی در فروش خودرو برقی داشتهاند.»
او در ادامه به میزان پیمایش خودروهای برقی پرداخت که این امر یکی از دغدغههای جدی خریداران است. مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با بیان اینکه سالانه و بهصورت میانگین پیمایش خودروهای برقی ۱۰ درصد افزایش پیدا میکند، گفت: «بهطور متوسط پیمایش خودروهای برقی به ۴۷۰ کیلومتر رسیده است. در این میان، خودروهای برقی که در امریکا تولید میشوند امکان پیمایش تا ۵۱۷ کیلومتر، چین تا ۴۹۰کیلومتر و اروپا تا ۴۴۵کیلومتر را دارند.»
امضای تفاهمنامه تولید و تامین سلول و باتری پک سایپا با میدکو
طیبی درخصوص اقدامات شرکت مپنا و شرکتهای خودروساز برای ورود به صنعت خودروهای برقی و حرکت در مسیر جهانی، اظهار داشت: «شرکت مکو (مرکز کسبوکار برقی سازی مپنا) و شرکت میدکو (شرکت توسعه برقیسازی و ذخیرهسازی انرژی مپنا) در مسیر برقیسازی خودروها، به خودروسازان داخلی کمک میکنند. بر این اساس، تفاهمنامه تولید و تامین سلول و باتری پک سایپا با میدکو امضا شده است. همچنین راهاندازی نخستین خط تولید شارژر با ظرفیت تولید سالانه بیش از ۱۴۰۰۰ ماژول، احداث ایستگاههای شارژ هوشمند، تفاهمنامه تامین شارژر اتوبوسهای برقی در قراردادهای فروش، همکاری مشترک با گروه بهمن در بهرهبرداری از پلتفرم باتری سواپ موتورسیکلت الکتریکی، ساخت شارژر پانتوگراف، امضای قرارداد با شهرداری جهت نصب ۵۰۰۰ ایستگاه شارژ در تهران و همچنین امضای تفاهمنامه همکاری در حوزه زیرساخت شارژ با شرکت ماموتخودرو ازجمله اقدامات صورت گرفته است.»
مدیر مطالعات راهبردی و رسانه گروه سایپا با تاکید بر اینکه دولتها نقشآفرینان اصلی در برقیسازی خودروها هستند، گفت: «از آنجا که در فرانسه توقف تولید خودروهای فسیلی تا سال ۲۰۳۰ هدفگذاری شده است، تخصیص یارانه ۶هزار دلاری برای خریداران خودروهای برقی و پلاگین هیبرید، اعطا ۴هزار یورو به مالکان خودروهای فرسوده و معافیتهای مالیاتی در نظر گرفته شده است. کشور آلمان نیز با معرفی بسته تشویقی در قالب اختصاص ۶۰۰میلیون یورو میخواهد در این مسیر گام بردارد. تخصیص بودجه ۲۰میلیون یورویی برای توسعه خودروهای برقی را هم کشور اسپانیا در نظر گرفته است.»
منبع: دنیای خودرو