تحصیل پزشکی در روسیه

بررسی مزایا و معایب تحصیل پزشکی در روسیه
چرا دانشجویان تحصیل پزشکی در روسیه را انتخاب می‌کنند؟
کشور روسیه به دلیل داشتن دانشگاه‌های خوب یکی از محبوب‌ترین مقصدها برای دانشجویان پزشکی است. بنابر گزارش "دستی بر ایران"، سایت "مهاجر دانش"، به بررسی دلایل محبوبیت تحصیل پزشکی در روسیه می‌پردازد و از مزایا و معایب آن می‌گوید.

پزشکی یکی از رشته‌های پرطرفدار و محبوب در سطح جهان است و دانشجویانی که به دنبال تحصیل در این حوزه هستند، به دنبال یادگیری دانش و مهارت‌های لازم برای ارائه خدمات پزشکی به جامعه هستند. روسیه با داشتن دانشگاه‌های برجسته و رشته‌های تحصیلی متنوع، یکی از مقاصد محبوب برای دانشجویان بین‌المللی در این حوزه شناخته می‌شود.

در این مقاله، به بررسی مزایا، شرایط پذیرش، هزینه‌های تحصیل پزشکی در روسیه و مدارک مورد نیاز برای آن پرداخته‌ایم تا دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه، اطلاعات کاملی در اختیار داشته باشند. این مقاله به دانشجویان کمک می‌کند تا تصمیم درستی درباره تحصیل پزشکی در روسیه بگیرند و به دنبال رویای تبدیل شدن به یک پزشک موفق و متخصص باشند.

چرا تحصیل پزشکی در روسیه ارزشمند است؟

در زیر برخی از دلایل عمده‌ که دانشجویان بین‌المللی باید برای دست یابی به مدرک پزشکی آن در نظر بگیرند، وجود دارد که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. عدم نیاز به آزمون‌های زبان: برای ورود به دانشگاه‌های پزشکی روسیه، دانشجویان بین‌المللی نیازی به آزمون‌های زبان مانند تافل یا آیلتس ندارند. همچنین، آزمون GRE نیز لازم نیست.
  2. مدت زمان تحصیل: دانشجویان می‌توانند در طی ۶ تا ۷ سال، بسته به زبان آموزشی، مدرک دکترای پزشکی در رشته‌های مختلف پزشکی از جمله عمومی، دندانپزشکی و پزشکی ورزشی را کسب کنند. مدرک پزشکی به زبان روسی در هفت سال تکمیل می‌شود که شامل یک سال آموزش زبان برای دانشجویان بین‌المللی می‌گردد.
  3. هزینه‌های تحصیل: هزینه‌های تحصیل پزشکی در روسیه یارانه‌ای یا با کمک‌های دولتی بوده و هزینه‌های زندگی نیز مقرون به صرفه است.
  4. شناخته شدن مدارک: مدارک پزشکی از دانشگاه‌های روسیه توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) و مرکز علمی، فرهنگی و آموزشی سازمان ملل (یونسکو) به رسمیت شناخته شده است.
  5. زبان‌های آموزش: در دانشگاه‌های پزشکی روسیه، زبان‌های آموزشی فرانسه و انگلیسی هر دو ارائه می‌شوند.
  6. برنامه کارآموزی: دانشجویان به عنوان بخشی از برنامه کارآموزی می‌توانند تجربیات زیادی در بیمارستان‌های دولتی چند تخصصی بسیار مجهز روسیه کسب کنند.

با توجه به این موارد، تحصیل پزشکی در روسیه ارزشمند و جذاب است.

شرایط پذیرش دانشگاه‌های روسیه برای دانشجویان پزشکی

شرایط دانشگاه‌های روسیه برای پذیرش دانشجویان بین المللی
معیارهای مد نظر دانشگاه‌های روسیه برای پذیرش دانشجویان بین المللی

دانشجویان بین المللی می‌توانند بدون شرکت در آزمون NEET پزشکی در روسیه تحصیل کنند. برخی از دانشگاه‌های روسیه، مانند دانشگاه دولتی نووگورود، دانشگاه پزشکی دولتی اورال، و دانشگاه پزشکی دولتی سچنوف اول مسکو، برای واجد شرایط بودن برای پذیرش، نیازی به NEET ندارند. با این حال، این دانشگاه‌ها برای واجد شرایط بودن به هنگام پذیرش، آزمون ورودی خود را برگزار می‌کنند.

البته ناگفته نماند که دانشجویان بین المللی در روسیه می‌توانند برای رشته‌های پزشکی مانند پزشکی عمومی، دندانپزشکی و داروسازی اقدام کنند. این رشته‌ها به طور کامل به زبان انگلیسی برگزار می‌شوند.

دانشگاه پزشکی دولتی ساراتوف، دانشگاه ایالتی نووگورود و آکادمی پزشکی دولتی آستاراخان از جمله دانشگاه‌هایی هستند که درصد بالایی از دانشجویان بین المللی را برای رشته‌های پزشکی خود پذیرش می‌کنند و اغلب با پرداخت بورسیه‌های تحصیلی مناسب و مطلوب در رسیدن به اهداف علمی و پژوهشی به آنان کمک شایانی نمایند.

لازم به ذکر و یادآوری است که معیارهای واجد شرایط بودن برای دانشجویان بین المللی برای تحصیل پزشکی در روسیه شامل داشتن نمرات خوب در دوره متوسطه، انجام آزمون ورودی مورد نیاز توسط دانشگاه و داشتن مدارک مورد نیاز مانند گواهی پزشکی، ترجمه محضری گواهینامه‌ها و ریز نمرات، عکس سایز پاسپورت و کپی پاسپورت است.

شهریه و هزینه‌های زندگی

هزینه تحصیل پزشکی در روسیه بسیار پایین است و به همین دلیل تعداد زیادی از دانشجویان بین‌المللی برای تحصیل در رشته MBBS به روسیه می‌روند. دولت روسیه به ساختار شهریه یارانه پرداخته و این دوره را بسیار مقرون به صرفه کرده است. تحصیل در دانشگاه‌های پزشکی روسیه به نوع، درجه و مکان متفاوت است، اما در مقایسه با سایر کشورها، تحصیل در روسیه بسیار پایین است.

همچنین، دانشگاه‌های روسیه انتقال آسانی را برای دانشجویان بین‌المللی می‌سازند و به آن‌ها اجازه می‌دهند از پرداخت شهریه‌های بالا گذر کنند. با این حال، باید توجه داشت که هزینه زندگی در روسیه بسته به شهر و منطقه متفاوت است و باید برای زندگی در روسیه نیز هزینه‌هایی را در نظر گرفت. از سال 2015، ارز روسیه “روبل” به شدت کاهش یافته و این گزینه را کم هزینه کرده است.

بررسی هزینه‌های زندگی و شهریه دانشگاه‌های روسیه
آیا شهریه‌ها و هزینه زندگی در روسیه پایین است؟

با این حال، هزینه زندگی در روسیه در مقایسه با سال 2013 تقریباً به نصف کاهش یافته است و هزینه های MBBS ساختار در سال 2021 بسیار پایین است. به طور کلی، تحصیل در روسیه برای دانشجویان بین‌المللی به عنوان یک گزینه عالی ارائه می‌شود زیرا MBBS در روسیه کمتری نسبت به MBBS در داخل کشور مبدأ دارد.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در روسیه

مدارک لازم برای تحصیل پزشکی در روسیه عبارتند از:

  • 10 قطعه عکس پاسپورتی در ابعاد 3×4 با زمینه سفید و روکش مات.
  • اصل پاسپورت که باید حداقل 18 ماه از تاریخ درخواست اعتبار داشته باشد.
  • نتایج آزمایش ایدز که در همان روز از بیمارستان‌های خصوصی قابل دریافت است و باید قطعاً منفی باشد تا بتوانید پذیرش شوید.
  • اصل مدرک تحصیلی که تأیید شده توسط فرمانداری یا بخشداری باشد.
  • اصل رونوشت با امضای به روز توسط فرمانداری انجام می‌شود.

در روسیه، دعوت نامه در 21 روز کاری آماده می‌شود و ارسال زود هنگام فتوکپی پاسپورت باعث صرفه جویی در وقت شما می‌گردد. برای اطلاعات بیشتر و دقیق‌تر، بهتر است با دانشگاه مورد نظر تماس بگیرید و از مدارک دقیقی که برای آن دانشگاه لازم است، مطلع شوید یا به دفتر مهاجرتی مهاجر دانش، مراجعه نمایید تا از بهترین مشاوره و راهنمایی برای پذیرش و اخذ ویزای تحصیلی روسیه و همچنین مدارک مورد نیاز برخوردار شوید.

نتیجه گیری

با ارائه خدمات گسترده و حرفه‌ای، دفتر مهاجرتی مهاجر دانش به دانشجویان عزیز کمک می‌کند تا رویاهایشان از درباره تحصیل پزشکی در روسیه را به واقعیت تبدیل کنند. این دفتر مهاجرتی با ارائه مشاوره‌های کامل و جامع در زمینه‌های مختلف از جمله مدارک مورد نیاز، امور ویزایی، مسائل مالی و اقامت، به دانشجویان اعتماد به نفس و اطمینان لازم را برای شروع یک دوره تحصیلی موفق در یک کشور خارجی می‌دهد. این امر می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا با آرامش و اطمینان، گام‌های لازم برای شروع یک ماجرای جدید و موفقیت‌آمیز را بردارند.

منبع: دستی بر ایران

منتشر شده

در دسته بندی


با عنایت به اینکه سایت «یلواستون» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع مطلب و کاربران است. (قانون تجارت الکترونیک)

یلواستون نقشی در تولید محتوای خبری ندارد و مطالب این سایت، بازنشر اخبار پایگاه‌های معتبر خبری است.