کمیسیون امنیت روی طرح ساماندهی مهاجران کار می‌کند/ هنوز حاکمان فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم

کمیسیون امنیت روی طرح ساماندهی مهاجران کار می‌کند/ هنوز حاکمان فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌ایم

مهدی سعادتی بیشه‌سری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این که وزیر کشور در یک آماری اعلام کرده‌ ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در کشور وجود دارد که چالش امنیتی برای ما ندارد، این تعداد از مهاجرین چگونه رصد و پایش می‌شوند، گفت: همین حدود آمار داریم که ۵ یا ۶ میلیون نفر از کسانی در کشور هستند از کشورهای مختلف از جمله همسایه‌های شرقی ما افغانستان وارد کشور شده‌اند.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی یادآور شد: متاسفانه به دلیل وضعیت خاصی که در داخل افغانستان وجود دارد؛ از جمله بی‌ثباتی چندین دولت گذشته، اشغالی که در دوران سابق رخ داد و روی کار آمدن آمریکایی‌ها در منطقه و بعد هم سقوط دولت قبلی و روی کار آمدن طالبان همه این‌ها عواملی است که باعث مهاجرت شده است.

وی تاکید کرد: ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی روی این موضوع حساس هستیم طرحی هم آمده است و کمیسیون روی آن کار می‌کند که مرتبط با ساماندهی موضوع مهاجرت در کشور است که سازوکار مهمی باید در آن دیده شود که چگونگی ساماندهی، رصد و نحوه به کارگیری این‌ها صورت می‌گیرد.

سعادتی بیشه‌سری خاطر نشان کرد: البته سیاست این است که بخشی از این‌ها ترد شوند و این‌گونه نیست عکس‌العملی نشان داده نشود، ما پیگیری داریم و کار خود را انجام می‌دهیم. نیروی انتظامی و وزارت کشور و وزارت خارجه روی این موضوعات حساس هستند.

وی گفت: باتوجه به سیاست‌های کلی ما باید یک رابطه حسنه با مردم افغانستان داشته باشیم.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد: اخباری هم هست که شاید متاسفانه تعدادی از این‌ها دست به عملیاتی غیرقانونی بزنند و مشکلاتی برای کشور ایجاد کنند. در مجموع مناسباتی که با کشور افغانستان و یا در ارتباط با پناهنده‌ها داریم از روی رأفت اسلامی است اما این‌طور نیست هیچ عکس‌العملی نشان ندهیم.

وی ادامه داد: در خصوص اقدامات تا جایی که بنده خبر دارم در سطح اطلاعاتی، امنیتی و نظارتی کاملا در صدر رصد هستند، نحوه تیم‌های به کارگیری‌شان و نوع رفتارشان در سازمان‌های مختلف در این حوزه رصد می‌شود.

سعادتی بیشه سری خاطرنشان کرد: در خصوص آن جمله‌ای که وزیر کشور فرمودند، قطعا ما از جانب این‌ها دغدغه امنیتی خاصی نداریم. اما دشمن از هر فرصتی استفاده می‌کند؛ بعضاً در حوادثی مانند شاهچراغ یک بخشی از پاکستان و افغانستان را داشتیم که از این‌ها سوءاستفاده می‌کنند اما به جهت اشراف اطلاعاتی، بچه‌های ما کاملاً روی موضوع سوار هستند.

وی ادامه داد: یک یا دو حادثه کوچک در مرز با طالبان داشتیم که با اقتداری که نظام جمهوری اسلامی دارد و برخوردهایی که کرد فعلا در این‌ خصوص مشکلی نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد: هنوز دولت و حاکمان فعلی افغانستان را به رسمیت نشناخته‌‌ایم و دلایل مختلفی هم دارد و در این سیر اگر به نتایج جدیدی رسیدیم به مردم انشاالله اعلام می‌کنیم.

انتهای پیام/منبع: ايلنا