بررسی تریل 230 ایران دوچرخ

قبل از بررسی تریل 230 ایران دوچرخ باید بدانید که موتورسیکلت‌های تریل هرچند به‌اندازه دیگر انواع موتورسیکلت کاربردی و همه‌پسند نیستند اما طرفداران خاص خود را در دنیا دارند و در بازار ایران همواره موردتوجه علاقه‌مندان به موتورسیکلت بوده‌اند. به همین دلیل، با اینکه تعداد و تنوع موتورسیکلت‌های تریلی که در ایران عرضه می‌شود بسیار کمتر از انواع دیگر موتورسیکلت‌ها است ولی بسیاری از شرکت‌ها در این بخش از بازار فعال بوده و به دنبال جلب نظر خریداران هستند. یکی از این شرکت‌ها، ایران دوچرخ متعلق به گروه بهمن است که بیش از یک سال پیش با عرضه مدل XY249، برای اولین بار وارد بخش موتورسیکلت‌های تریل بازار کشورمان شد. این موتورسیکلت محصول شرکت چینی Shineray بوده و به یک پیشرانه 249 سی‌سی با 19.2 اسب بخار قدرت و 17.7 نیوتن متر گشتاور مجهز است.

پتروتکس تولیدکننده اکتان و مکمل سوخت نانوتکنولوژی تحت لیسانس کشور آلمان، حامی مالی پلاس‌موتو

تریل 230 ایران دوچرخ - irdo trail 230

حال ایران دوچرخ در چهارمین نمایشگاه موتورسیکلت تهران که اواخر دی‌ماه در مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب برگزار شد، دومین محصول خود در این کلاس را با نام تریل 230 رونمایی کرده است. شرکت سازنده اصلی این موتورسیکلت مشخص نیست و ازآنجایی‌که ایران دوچرخ آن را با نام ساده تریل 230 معرفی کرده است، یافتن شرکت سازنده اصلی آن دشوار خواهد بود. به همین دلیل، تا این لحظه نتوانسته‌ایم بفهمیم ایران دوچرخ این موتورسیکلت را از چه شرکتی گرفته و نام خود را روی آن چسبانده است! درهرحال، چیزی که به‌طور قطعی میدانیم این است که تریل 230 ساخت چین بوده و قطعات آن به‌صورت CKD برای مونتاژ وارد می‌شود.

تریل 230 ایران دوچرخ - irdo trail 230
تریل 230 ایران دوچرخ - irdo trail 230

طراحی تریل 230 ایران دوچرخ

در طراحی تریل 230 ایران دوچرخ شاهد همان ویژگی‌هایی هستیم که از یک موتورسیکلت تریل انتظار داریم که شامل ارتفاع زیاد از زمین و گلگیرهای بلند می‌شود. بااین‌حال، در این موتورسیکلت طراحان با استفاده از ویژگی‌هایی مثل رینگ‌های طلایی‌رنگ و خطوط شارپ پانل‌ها، سعی در ایجاد نمایی جذاب داشته‌اند. در جلوی موتورسیکلت، چراغی نسبتاً بزرگ با فرمی شبیه کله گربه جلب‌توجه می‌کند که نمای زیبایی دارد و در عقب هم در طرفین زین، دستگیره‌های نقره‌ای‌رنگی با طراحی جالب برای ترک‌نشین در نظر گرفته شده است.

تریل 230 ایران دوچرخ - irdo trail 230

طراحی پانل‌های طرفین باک هم جذاب به نظر می‌رسد و اگزوز به شکل جالبی با رنگ مشکی زیر پانل کناری پنهان شده و شاید در نگاه اول کسی متوجه وجود آن نشود. در عقب اما به‌جز یک چراغ ساده، دو راهنمای کوچک و تریم کرومی بزرگ انتهای اگزوز، ویژگی خاص دیگری دیده نمی‌شود. مقابل راکب هم صفحه کیلومتر آنالوگ قدیمی و ساده‌ای قرار گرفته است که از دو قسمت شامل یک بخش دایره‌ای برای سرعت‌سنج و بخش دیگری در سمت راست آن برای اطلاعات دیگر مثل آمپر سوخت تشکیل شده و قاب پلاستیکی آن چندان باکیفیت به نظر نمی‌رسد. به‌طورکلی، طراحی این محصول جدید ایران دوچرخ را برای یک موتورسیکلت تریل چینی می‌توان قابل‌قبول دانست اما در مورد کیفیت آن نمی‌توان مطمئن بود.

تریل 230 ایران دوچرخ - irdo trail 230
تریل 230 ایران دوچرخ - irdo trail 230
تریل 230 ایران دوچرخ - irdo trail 230

مشخصات فنی تریل 230 ایران دوچرخ

درحالی‌که XY249 ایران دوچرخ به پیشرانه آب خنک مجهز بود، تریل 230 از پیشرانه هوا خنک استفاده می‌کند. این یک پیشرانه 229 سی‌سی تک سیلندر از نوع هوا خنک با فن است که از سیستم سوخت‌رسانی EFI بهره می‌برد. هرچند پیشرانه‌های هوا خنک بدون نیاز به رادیاتور، اقتصادی‌تر از نمونه‌های آب خنک هستند اما می‌دانیم که مشکل اصلی این پیشرانه‌ها داغ کردن خصوصاً در تابستان و آب‌وهوای گرم کشورمان است. درهرحال، پیشرانه موتورسیکلت تریل جدید ایران دوچرخ 14.7 اسب بخار قدرت در 6,700 دور در دقیقه و 16 نیوتن متر گشتاور در 5,500 دور در دقیقه تولید می‌کند. این ارقام کمی از XY249 کمتر است که البته با توجه به حجم کمتر پیشرانه و هوا خنک بودن آن در قیاس با موتورسیکلت تریل قبلی ایران دوچرخ، طبیعی به نظر می‌رسد.

تریل 230 ایران دوچرخ - irdo trail 230

دیگر مشخصات تریل 230 ایران دوچرخ

انتقال نیروی پیشرانه در تریل 230 توسط یک گیربکس پنج سرعته دستی و زنجیر صورت می‌گیرد و روغن مناسب پیشرانه آن از نوع 10W40-SG خواهد بود. این پیشرانه در هر صد کیلومتر 2.9 لیتر بنزین مصرف می‌کند و باک 14 لیتری موتورسیکلت برای این مصرف کافی به نظر می‌رسد. این یعنی تریل 230 با هر بار سوخت‌گیری کامل می‌تواند تا حدود 480 کیلومتر را طی کند. این در حالی است که باک سوخت XY249 تنها 9 لیتر ظرفیت دارد. وزن تریل 230 هم 130 کیلوگرم اعلام شده است که حدود 9 کیلوگرم از XY249 سبک‌تر است ولی باید به قدرت و گشتاور کمتر پیشرانه آن‌هم توجه داشت. برای متوقف کردن این موتورسیکلت تریل هوا خنک، سازنده چینی در جلو و عقب از ترمزهای دیسکی استفاده کرده است درحالی‌که سیستم تعلیق هم در جلو از نوع تلسکوپی روغنی و در عقب فنری روغنی است.

جدول مشخصات فنی

عنوان مشخصات
پیشرانه تک سیلندر
حجم موتور 229 سی‌سی
قدرت 14.7 اسب بخار
گشتاور 16 نیوتن متر
سوخت‌رسانی انژکتوری
سیستم خنک‌کننده هوا خنک
گیربکس 5 سرعته دستی
نوع انتقال نیرو زنجیر
وزن 130
ظرفیت باک 14 لیتر
مصرف سوخت 2.9 لیتر/صد کیلومتر

نوشته بررسی تریل 230 ایران دوچرخ اولین بار در پلاس موتو | plusmoto. پدیدار شد.

منبع: پلاس موتو